ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نرخ تورم را شفاف‌سازی کنید :

0

نرخ تورمبه گزارش افکارنیوز، اردیبهشت سال‌جاری در شرایطی از جانب مرکز آمار ۸ درصد اعلام شده که برخی از مردم اظهار‌می‌کنند روند گرانی کالاها بیش از تورم اعلامی است. نرخ تورم به معنای افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست و آن رقمی که اعلام می‌شود میانگین قیمت کالاهای در نظر گرفته شده برای محاسبه نرخ تورم است.

درنتیجه می‌توان بیان کرد تورم با گرانی تفاوت دارد و اگر نرخ تورم ۱۰درصد افزایش یافته به معنای افزایش ۱۰درصدی همه اقلام نیست و رقمی که بیان می‌شود میانگین کالاهای در نظر گرفته شده است. البته نرخ تورم با محاسبه کالاهای موردنظر و وزن مصرفی خانوار به دست می‌آید و برخی دولت‌ها برای این‌که نرخ تورم را کمتر از میزان واقعی نشان دهند وزن کالاهای مصرف‌شده توسط خانوار را کم و زیاد می‌کنند؛ به عنوان مثال کالاهایی که افزایش قیمت بالایی را تجربه کردند، وزن آنها در محاسبه کاسته شده و به کالاهایی که افزایش قیمت نداشتند وزن بیشتری اختصاص می‌دهند.

اگر چند اقتصاددان برای محاسبه نرخ تورم اقدام کنند ممکن است به این نتیجه برسند که نرخ تورم درست است، اما اگر وزن کالاهای مصرفی خانوار تغییر کند شاهد تغییرات عمده در نرخ اعلامی تورم از سوی دولت هستیم. غالبا جزئیات نرخ‌تورم و همچنین میزان وزن کالای مصرفی خانوار داده نمی‌شود که این موضوع باعث نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت می‌شود و تا حدی تبعات اجتماعی به دنبال دارد. برای رفع ابهام دولت باید جزئیات تورم و همچنین میزان وزن هر کالا را به‌صورت شفاف بیان کند تا کارشناسان اقتصادی نیز بتوانند تحلیل‌های مناسبی در این زمینه ارائه کنند.

دکتر فتح‌الله تاری

منبع : https://www.afkarnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار