ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

دلایل تفاوت رفتار مردم ایران و ترکیه در مقابل کاهش ارزش پول ملی :

0

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد؛

دلایل تفاوت رفتار مردم ایران و ترکیه در مقابل کاهش ارزش پول ملی .

یک کارشناس اقتصادی در مورد عدم تشکیل صف ارزی در ترکیه بر خلاف ایران گفت: بانک‌های ترکیه در مباحث مربوط به پولشویی از قوانین بانکی بین المللی تبعیت می‌کنند و این شرایط سختی را در نقل و انتقالات بالا ایجاد کرده است و در صورت برداشت‌های بالا باید مراتب قانونی را طی کنند در حالی که در کشور ما خریدهای ارزی به هر اندازه و بدون هیچ منعی صورت می‌گیرد.

آلبرت بغزیان ( استاد دانشگاه و اقتصاددان) در گفت‌وگو با ایلنا در مورد کاهش ارزش لیر ترکیه گفت: باید در نظر داشت که لیر ترکیه پول قوی محسوب نمی‌شود  و در صورت بروز درگیری و مشکلات سیاسی واقتصادی در منطقه با کاهش ارزش رو به رو می شود و از سویی کاهش ارزش لیر نمی‌تواند علامت بدی برای اقتصاد ترکیه باشد چون می‌تواند با صادرات ارزان و واردات  گران به جبران کسری تجاری خود بپردازد به ویژه آن که در بخش خوراک و پوشاک جایگاه بالایی دارد.

وی اضافه کرد: برای اینکه کاهش ارزش پول صادرات را تقویت کند باید بخش تولید سازمان دهی مناسب داشته باشد تا مازاد تولید صادر شود.

این استاد دانشگاه در مورد عدم تشکیل صف ارزی در ترکیه بر خلاف ایران گفت: اولا این کاهش ارزش در ترکیه زمینه ساز تورم نیست، چون به اندازه  کافی تولید داخلی نیرومندی  در بخش خوراک و پوشاک دارند و دوما به اندازه ایران پول در حالت آماده باش ندارند و بیشتر از کارت های اعتباری در فعالیت های خود استفاده می کنند. در حالی‌که در ایران  انباشت زیاد نقدینگی در حساب‌های  آحاد جامعه باعث تشکیل صف و هیجانات در بازار می‌شود.

وی اضافه کرد: بانک‌های ترکیه در  مباحث مربوط به پولشویی از قوانین بانکی بین المللی تبعیت می‌کنند و این شرایط سختی را در نقل و انتقالات بالا ایجاد کرده است و در صورت برداشت‌های بالا باید مراتب قانونی را طی کنند در حالی که در کشور ما خریدهای ارزی به هر اندازه  و بدون هیچ منعی صورت می‌گیرد.

بغزیان تصریح کرد:‌ همچنین در ترکیه مثل ایران دو نرخ در بازار وجود ندارد و دولت به هر اندازه و به هر مقدار  با توجه به نیازهای متقاضیان ارز  پرداخت می کند بدون آنکه فضای بازار را پلیسی کنند. ما نیز می‌توانیم از تجربیات بانک ترکیه استفاده کنیم هرچند دلیل اصلی تفاوت‌ها در همین نقدینگی است.

منبع : https://www.ilnanews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار