ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تعریف حسابهای پرداختنی:

0

اصطلاح حساب های پرداختنی به بدهی های ناشی از خرید کالا و خدمات ، در جریان عادی تجارت گفته می شود . که شامل ، خرید نسیه کالا ، مواد اولیه ، دارایی های ثابت و اثاثه اداری است .

ماهیت بدهی های بهره دار

مهمترین مشکل حسابرسان در بررسی بدهی‌ها ، کمتر از واقع نشان داده شدن یا حتی از قلم افتادگی بدهی‌ هاست . کمتر از واقع نشان دادن بدهی‌ها به اندازه بیش از واقع نشان دادن دارایی‌ها ، وضع مالی شرکت را بهتر نشان می‌دهد و تخلف‌ها را می‌پوشاند .

کمتر از واقع نشان دادن بدهی‌ها معمولاً با کمتر از واقع نشان دادن هزینه‌ها و بیش از واقع نشان دادن سود خالص همراه است . بنابر این روش‌های حسابرسی بدهی‌ها باید به گونه ای طراحی شوند ، که کامل بودن بدهی‌های ثبت شده را آشکار سازد .

روش‌های کشف کمتر از واقع نشان دادن بدهی‌ها متفاوت از روش‌های حسابرسی برای کشف بیش از واقع نشان داده شدن دارایی‌هاست . بیش از واقع نشان دادن دارایی‌ها معمولاً با یک ثبت نادرست در مدارک حسابداری همراه است . برعکس کمتر از واقع نشان دادن یک بدهی عموماً با ثبت نکردن معامله ای صورت می گیرد که بدهی را به وجود آورده است . کشف یک ثبت از قلم افتاده ، به مراتب مشکل‌تر از کشف یک ثبت جعلی می باشد . حسابرسان از مدت ها پیش تشخیص داده‌اند که پیچیده‌ترین تخلف ، تقلبی است که با ثبت نکردن معاملات بوجود می آید …

اهداف حسابرسان از رسیدگی به حساب های پرداختنی

  1. کفایت سیستم کنترل داخلی حساب های پرداختنی و چرخه خرید و پرداخت ها .
  2. اعتبار حساب های پرداختنی ثبت شده . (رخداد و تعهد)
  3. ثبت دفاتر بودن تمام حساب های پرداختنی . (کامل بودن)
  4. صحت محاسبات ریاضی جداول پشتوانه حساب های پرداختنی و انطباق آن ها با حساب های دفتر کل .( صحت محاسبات ریاضی)
  5. درستی ارزشیابی حساب های پرداختنی .
  6. کفایت افشاء و چگونگی ارائه پرداختی ها در صورت های مالی .
سیستم کنترل داخلی حساب های پرداختنی
  • الف) دایره انبار یا دایره کنترل موجودی‌ها ، درخواست خریدی را تهیه و تصویب می کند .
  • ب) درخواست خرید برای دایره خرید ارسال می شود .
  • ج) نسخه ای از این درخواست خرید به ترتیب شماره در دایره تهیه کننده ، بایگانی می گردد .
  • د) مدارک بایگانی شده در مرحله قبل ، با سفارش خرید تنظیم شده و نهایتاً گزارش دریافت کالا مطابقت داده می شود .
  • ه) دایره خرید با دریافت درخواست خرید لزوم سفارش دادن مواد و کالای درخواستی را تعیین می‌کند .
  • و) پس از کسب مجوز خرید ، تدارکات (دایره خرید) فروشنده مناسب را با توجه به قیمت اعلامی توسط آن ها انتخاب می کند .
  • ز) کنترلی که انتظار می رود حسابرسان در یک دایره حساب پرداختنی مناسب با آن روبه رو شوند ، مطابقت ماهانه جزئیات حساب های پرداختنی ( یا برگه های پرداختنی ) ، با حساب کنترل بستانکاران در دفتر کل است .

سایر حسابها و اسناد پرداختنی

هدف از حساب و موارد ثبت:

هدف از حساب     :  این حساب میزان بدههیای کوتاه مدت شرکت که در هیچ یک از طبقات بدهیهای جاری قابل طبقه بندی نمیباشد را نشان میدهد.

موارد ثبت          :  مبالغ مربوط به تعهدات شرکت و سفته و برواتی که برمبنای آن واحد تجاری متعهد به پرداخت مبالغی مشخص در زمانهای معین طی سال مالی آتی است و همچنین تسویه تعهدات مذکور این حساب مورد ثبت قرار می گیرد

اقلام مندرج و حسابهای متقابل

اقلام قابل درج در این حساب بشرح زیر میباشند :

بستانکار :  مبالغ مربوط به تعهدات کوتاه مدت شرکت به اشخاص ثالث اسناد پرداختنی غیر تجاری کوتاه مدت وصول وجه نقد به  نیابت از طرف اشخاص ثالث و دریافت وجه به عنوان تضمین حسن انجام کار و همچنین سایر حسابهای سپرده های پرداختنی و ذخائر هزینه های پرداختنی در این حساب بستانکار و حساب موجودی نقد یا حسب مورد سایر حسابها بدهکار می گردد.

بدهکار  :  مبالغ مربوط به واریز تعهدات استرداد وجوه دریافتی بابت سپرده در این حساب بدهکار و حساب موجودی نقد یا حسب   مورد سایر حسابها بستانکار می گردد .

سایر نکات :

۱-   در خصوص خرید مواد و کالا و خدمات غیر تجاری بشرحی که در تعریف مربوط به حسابها و اسناد پراختنی تجاری آمده است عمل می گردد با این تفاوت که حسابهای مورد ثبت در سطح کل و معین متفاوت است.
۲-   سایر حسابها و اسناد پرداختنی ارزی بایستی در پایان هر سال مالی بر اساس نرخ رسمی ارز مربوطه تسعیر و سود و زیان حاصل در حساب اندوخته سود و زیان تسعیر نرخ ارز منظور شود.

حسابهای دریافتنی تجاری

هدف از حساب و موارد ثبت:
هدف از  حساب     :  این حســاب میـــزان مطالبات شرکت نمونه با سررسید های کوتاه مدت که از فروش اعتباری کالا یا خدمات مرتبط با
فعالیت اصلی شرکت, حاصل میگردد را نشان میدهد .
مــوارد ثـبـت        :  بهنگام  فروش کالا و ارائه خدمات ,   دریافت اسناد از مشتریان در خصوص تسویه بدهی وهمچنین دریافت  وجوه نقد از
آنان  ,  این حساب  مورد  ثبت  قرار میگیرد .

اقلام مندرج و حسابهای متقابل :
اقلام قابل درج در این حساب بشرح زیر میباشند :
بدهکار   :  مبالغ مرتبط با فروش کالاو خدمات به مشتریان ( مرتبط با فعالیت اصلی شرکت ) به صورت نسیه, دراین حساب
بدهکار و متقابلا” حسابهای ”  فروش کالا ” بستانکارمیگردد .

بستانکار    :  مبالغ واریزی توسط مشتریان یااسناد دریافتنی از آنان جهت   تسویه بدهی  , این حساب  بستانکار و متقابلا”  حسابهای
” موجودی نقد ” و ” اسناد دریافتنی تجاری ”  حسب مورد بدهکار میگردند .

سایر نکات :
۱-   سررسید حسابها و اسناد دریافتنی تجاری طی سال مالی آتی است .چنانچه انتظار نرود وجه ” حسابها و اسناد دریافتنی تجاری ” طی چرخه عملیات عادی شرکت یا یک سال (هرکدام طولانی تر باشد ) وصول گردد , بایستی مبالغ با اینگونه حسابها و اسناد دریافتنی تجاری از این حساب خارج و در سر فصل حسابهای تجاری بلند مدت طبقه بندی گردد .
۲-   در خصوص ایجاد ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و سوخت مطالبات توضیحات لازم در تعریف حساب ” ذخیره مطالبات مشکوک الوصول”  آمده است .

۳-   از آنجا که تهیه ” صورت جریان وجوه نقد ” به روش مستقیم مستلزم طبقه بندی صحیح ” حسابها و اسناد دریافتنی تجاری ” می باشد بنابر این بایستی کلیه مطالبات مرتبط با عملیات اصلی شرکت به صورت دقیق شناسائی و در حساب مذکور انعکاس یابد.
۴-   حسابها و اسناد دریافتنی تجاری ارزی بایستی در پایان سال مالی بر اساس نرخ تسعیر ارز مربوطه محاسبه و تفاوت رقم انعکاس یافته در حسابها و رقم قابل انعکاس در حسابها به حساب اندوخته سود و زیان تسعیر نرخ ارز منظور شود.

چارت حسابهای پرداختنی بین المللی

چارت حسابهای پرداختنی بین المللی

منابع : انجمن حسابداری ایران – موسسه حسابداری ترازپردازان طاها

https://www.meta4u.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار