ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

توسعه یافتگی کشور در گرو افزایش جمعیت است:

0

کاظمی‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

توسعه یافتگی کشور در گرو افزایش جمعیت است/امنیت شغلی،ضامن رشد زاد و ولد .

کارشناس آماری جمعیت جوامع گفت: تنها راه رسیدن به زاد و ولد خانوار‌ها و تقویت رشد قشر جوان جامعه، ایجاد امنیت شغلی است.

شهلا کاظمی‌پور جامعه‌شناس و کارشناس آماری جمعیت جوامع در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درمورد رابطه اقتصاد و رشد جمعیت، اظهار کرد: میزان تولد نوزاد و جمعیت جوان در کشور به شدت در حال کاهش است و عده‌ای این امر را ناشی از مشکلات اقتصادی می‌دانند در حالی که این فرضیه تا حد ناچیزی بر این امر اثر گذار است.

کاظمی پور ادامه داد: نخبگان مجازی و توده سطح بالا در دوره‌ای به فرزند کم روی آوردند و این موضوع سبب تقلید اقشار دیگر جامعه شده است، بنابراین علت اصلی فرزند کم در خانوار‌ها، اشاعه رفتاری از توده‌های رده بالا به اقشار پایین دستی  است و چالش‌های اقتصادی نقش اندکی در این امر دارند.

کارشناس آماری جمعیت جوامع افزود: اصرار برخی از افراد برای اثبات رابطه چالش‌های اقتصادی و تعداد فرزند خانواده‌ها در حالی است که با شرایط فعلی حتی خانوار‌های مرفه با سرانه درآمد بسیار بالا هم  فرزندان کمی دارند.

وی با اشاره به کارشناسی‌های نادرست برخی افراد تصمیم گیرنده در حوزه جمعیت، تصریح کرد: تنها راه افزایش طبقه جوان و تولد نوزاد، ایجاد امنیت شغلی برای بانوان است. در گذشته برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خانه‌نشین شدن بانوان را راهی موثر بر باروری آنها می‌دانستند در حالی که تنها ۱۵ درصد  قشر زنان شاغل هستند.

کاظمی پور بیان کرد: تفهمیم این مسئله و همچنین تبلیغ برای افزایش رشد تولد نوزاد برای دولت بار مالی به بار می‌آورد و این موضوع موجب شده تا سیاستمداران و اقتصاددان‌ها تمایلی به شفافیت در این موضوع نداشته باشند.

کارشناس آماری جمعیت جوامع تشریح کرد: متأسفانه هیچ فعالیتی برای تعالی خانوارها، جلوگیری از مهاجرت افراد برای تولد نوزاد در دیگر کشورها و تحکیم هویت انسانی  در کشور انجام نشده است.

وی با مرتبط دانستن  آمار‌های رشد جمعیت و توسعه کشور‌ها یادآور شد: در شاخص‌های توسعه یافتگی کشور‌ها، فاکتور‌هایی از جمله امید به زندگی، اشتغال، مرگ و میر، آینده مولد و والد  بررسی می‌شود و این امر شاهدی بر وجود رابطه میان توسعه یافتگی کشور‌ها و رشد جمعیت است.

کاظمی‌پور ادامه داد: رابطه میان رشد جمعیت با توسعه یافتگی کشور‌ها بیشتر از منظر  فرهنگی و اصالتی تأثیرگذار  است و در توسعه یافتگی اقتصادی، فاکتور‌هایی همچون مهار تورم و رکود  تعیین کننده است.

کارشناس آماری جمعیت جوامع تصریح کرد: در دهه‌های گذشته تبلیغ‌های بی پایه و بدون برنامه ریزی  برای کاهش و یا افزایش رشد جمعیت در جامعه اشاعه داده می‌شد که ناهماهنگی هایی را در بخش های مختلف از جمله اشتغال ایجاد کرد.

وی ادامه داد: دولت و سیاستمداران باید از تکرار مجدد این تجربه جلوگیری کنند و به کنترل جمعیت هوشمند روی بیاورند.

کاظمی‌پور در توضیح کنترل هوشمند جمعیت، بیان کرد: اگر خواهان افزایش جمعیت جوان هستیم باید به افزایش با کیفیت افراد روی بیاوریم. دولت باید اقشار متوسط و مرفه جامعه را ترغیب به زاد و ولد کند چرا که در غیر این صورت با معضلات اجتماعی همچون کودکان خیابانی و یا افزایش جمعیت زیر خط فقر مواجه می‌شویم که این موضوع بر دوش جامعه هزینه‌های هنگفتی می‌گذارد.

کارشناس آماری جمعیت جوامع یادآور شد: دولت باید هزینه‌های پرورش نوزاد را کاهش دهد تا زاد و ولد در کشور افزایش پیدا کند. در گذشته معیار‌هایی همچون تغذیه و مایحتاج زندگی برای خانوار‌ها بسیار حائز اهمیت بود، اما اکنون کیفیت زندگی برای افراد در تمام اقشار اهمیت بسزایی پیدا کرده است.

کاظمی‌پور گفت: اکنون فاصله زمانی میان ازدواج تا باروری به طور متوسط به ۵ تا ۷ سال رسیده است و راهکار‌های بسیاری از جمله بهبود کیفیت زندگی اقشار، ایجاد امنیت شغلی و الگو سازی در اقشار سطح بالای جامعه  برای ترغیب خودکار افراد به زاد و ولد موثر خواهد بود.

کارشناس آماری جمعیت جوامع در پایان یادآور شد: در برهه کنونی دولت باید با هماهنگی میان مهار هوشمندانه جمعیت ضمن جلوگیری از بحران کمبود جمعیت، امکانات رفاهی و اقتصادی آنها را تأمین کند.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/6532227

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار