ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مصرف کننده نهایی در قوانین مالیاتی به چه اشخاصی گفته می‎شود؟

0

اگر قصد صدور فاکتور یا ارسال گزارشات فصلی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‎های مستقیم را دارید احتمالا با عبارت مصرف کننده نهایی برخورد کرده اید. در این مقاله به تعریف این عبارت و ذکر برخی موارد در این خصوص می‎پردازیم.

مصرف کننده نهایی کیست؟

شخص حقیقی است که از کالای خریداری شده یا خدمات دریافتی فقط برای مصارف شخصی خود استفاده می کند و قصد وی از خرید کالا یا دریافت خدمات عرضه به سایر اشخاص نیست.

مصرف کننده نهایی چه شرایطی دارد؟

بر اساس تعریف ارائه شده ذکر چند نکته لازم است. این موارد باید توسط دوستان حسابداری که قصد ثبت سند حسابداری و ارسال گزارشات خرید و فروش فصلی را دارند در نظر گرفته شود:

مصرف کننده نهایی:

۱- فقط شخص حقیقی است و به هیچ عنوان اشخاص حقوقی مصرف کننده نهایی محسوب نمی‎شوند
۲-  از کالا یا خدمات برای استفاده شخصی استفاده می کند
۳- هدف او از دریافت کالا یا خدمات فعالیت تجاری و عرضه آن به سایرین نیست
۴- مبلغ مالیات و عوارض پرداخت شده توسط مصرف کننده نهایی اعتبار مالیاتی محسوب نمی‎شود بلکه به عنوان بهای تمام شده برای او محسوب می شود.

مثال: اگر کالایی با قیمت ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ توسط مصرف کننده نهایی خریداری شود وی باید مبلغ ۲۷٫۲۵۰٫۰۰۰ ریال پرداخت کند که شامل قیمت کالا به مبلغ ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال و ۲٫۲۵۰٫۰۰۰ مالیات و عوارض ارزش افزوده است (۶% مالیات ارزش افزوده و ۳% عوارض). با این فرض بهای تمام شده برای او در اصل ۲۷٫۲۵۰٫۰۰۰ ریال است نه ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال .

۵- مورد فوق در خصوص شرکتها یا فعالان اقتصادی که معاف از ارزش افزوده هستند هم مصداق دارد. یعنی اگر کالا یا خدماتی توسط فعال اقتصادی معاف از ارزش افزوده خریداری شود مبلغ ارزش افزوده به عنوان اعتبار مالیاتی برای وی محسوب نمی‎شود و جمع مبلغ کالا و ارزش افزوده باید به عنوان بهای تمام شده یا هزینه ثبت شود.

توسط : سعید قنبری دمساز

منبع : https://hesabamooz.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار