ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

پایان دادن به فساد و رانت خواری با سوآپ ارزی :

0
کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

شیخی گفت: سوآپ باعث جلوگیری از فساد و رانت خواری به بهانه دور زدن تحریم ها می‌شود.

عبد الحمید شیخی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تجارت سوآپ اظهار کرد:سوآپ شیوه‌ای رایج در مبادلات تجاری است که می‌تواند جایگزین ارز‌های مسلط در بازار کشور شود بدین صورت که کشور‌های طرف معامله با ارزش گذاری واحد پولی خود با معیار مشخصی مانند طلا، مبادلات تجاری را انجام می دهند.

وی افزود:کشور چین ، روسیه و اعضای پیمان بریکس در آمریکای جنوبی، به دلیل اعمال نفوذ آمریکا بر ارزش دلار از سوآپ ارزی در مبادلات تجاری استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا اقتصاد کشور‌های درحال توسعه را با دست کاری قیمت دلار تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیان کرد:استفاده از واحد پولی ملی در مبادلات تجاری، نوسانات نرخ دلار را که با شیطنت‌هایی از سوی آمریکا تشدید می‌شود به حداقل می‌رساند از اینرو باعث جهانی شدن واحد پول ملی کشور می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ابراز کرد:استفاده از واحد پول ملی در مبادلات تجاری نه تنها از مباحث  مربوط به رخداد پولشویی در جهت  ورود دلار به کشور می کاهد بلکه از پیدایش فساد‌ و رانت خواری‌ به بهانه دور زدن تحریم جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه دولت‌های گذشته و فعلی در بحث سوآپ کم کاری کرده اند، تصریح کرد:با اعمال تحریم‌ها و مشکلات تجاری پدیدار شده در سطح بین الملل ،اقتصاد کشور به دلیل وابستگی به دلار با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد که در این میان دولت‌ها با بی توجهی به سوآپ ارزی اثرات تحریم را برکشور  تشدید و هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد کشور تحمیل کردند.

به گفته وی؛ اتحادیه پایاپای ارزی آسیا پیش از انقلاب با هدف تجارت با واحد پولی ملی تاسیس شد که اعضای آن به دلیل ضعف اقتصادی و کم کاری دولت وقت ایران نتیجه مثبتی به همراه نداشت.

شیخی در پایان با بیان اینکه باید از ظرفیت اکو برای افزایش تجارت سوآپ ارز استفاده کرد، گفت:کشور‌های عضو اکو با جمعیت سرزمینی ۴۰۰ میلیون نفری ظرفیت بالقوه‌ای برای استفاده از سوآپ دارند که امکان سهولت در تجارت را برای آنها فراهم می کند.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/6503896

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار