ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مرور زمان مالیاتی چیست ؟

0
مرور زمان مالیاتی چیست ؟ : مودیان و افراد دارای کسب و کار و بنگاههای اقتصادی موظف هستند در زمان تعیین شده اظهارنامه مالیاتی مربوط به بنگاه اقتصادی خود را تنظیم کرده و به اداره امور مالیاتی ارائه دهند . اگر به هر دلیلی اظهارنامه مالیاتی ارائه نشده یا در موعد مقرر تحویل نگردد و یا اینکه نحوه تکمیل فرم ها و اسناد مربوط به آن مانند دفتر کل ، دفتر روزنامه و غیره به شکل صحیحی انجام نشده باشد و این اظهارنامه و دفاتر توسط سازمان امور مالیاتی رد گردد مودیان مشمول مالیات علی الارس میشوند یعنی سازمان امور مالیاتی خودش اقدام به محاسبه مالیات و دریافت آن از مودیان خواهد کرد .

سازمان امور مالیاتی هم موظف است در موعد مقرر تعیین شده توسط قانون اقدام به تعیین مالیات بر اساس قانون مالیات های مستقیم نماید و یا در صورت نبودن هیچگونه مشکل در ارائه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی مودیان میزان مالیات تعیین شده را از مشمولان مالیات مطالبه نماید . اگر سازمان امور مالیاتی در این موعد تعیین شده این اقدام را انجام ندهد پس از گذشت این زمان اجازه قانونی آن برای دریافت مالیات سلب شده و دیگر نمیتواند مالیات مذکور را مطالبه نماید .

مرور زمان مالیاتی در چه شرایطی اجرایی میشود ؟

طبق ماده ۱۵۶ قانون مالیات های مستقیم در مورد مودیانی که در تاریخ مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را تحویل داده اند سازمان امور مالیاتی فرصت دارد به مدت یکسال اقدام به تعیین و دریافت مالیات از مودیان نماید بعد از گذشت یکسال این حق از سازمان امور مالیاتی سلب می گردد .
این قانون در مورد مودیانی که اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نکنند یا در تاریخ مقرر اقدام به این کار ننمایند طبق ماده ۱۵۷ قانون مالیات های مستقیم این مدت برای سازمان امور مالیاتی ۵ سال از تاریخ انقضای اظهارنامه مودیان است یعنی تا ۵ سال می توانند اقدام به تعیین مالیات کرده و ان را مودیان دریافت نمایند .
به طور کلی تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی و رعایت شرایط و ضوابط پلمپ و نوشتن دفاتر قانونی شامل دفتر کل ، دفتر روزنامه ، دفتر دارایی و سایر دفاتر قانونی دیگر در تعیین مالیات های مستقیم حرف اول را زده و مودیان باید در این خصوص دقت کافی را داشته باشند .

بعد از تسلیم اظهار نامه مالیاتی اگر مشکلی وجود نداشته باشد طبق مالیات تعیین شده مودیان باید اقدام به پرداخت مالیات نمایند اما اگر این امر از طرف مودیان صورت نگیرد و یا اینکه تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر نباشد یا اظهارنامه ایراداتی داشته باشد سازمان امور مالیاتی خودش مالیات را تعیین و اقدام به دریافت آن می نماید و قانون برای این سازمان هم زمان مشخصی را تعیین کرده است که اگر در زمان تعیین شده اقدام به دریافت مالیات نکنند این حق از مراجع قانونی سلب خواهد شد . که البته این اتفاق به ندرت می افتد.

منبع : http://mohasebankhebreh.com/1445

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار