ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

شاخص رطوبت محصول چیست؟

0

خبرگزاری میزان- شاخص رطوبت محصول یا CMI شرایط رطوبت موثر بر محصولات زراعی در دوره زمانی کوتاه را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، شاخص CMI بیانگر شرایط رطوبت موثر برمحصولات زراعی در یک دوره زمانی کوتاه است.

در این روش از راهبرد‌های هواشناسی جهت پایش هفته به هفته شرایط محصولات زراعی استفاده می‌شود و به کمک آن تغییرات کوتاه‌مدت شرایط رطوبت در مناطق عمده کشت برآورد می‌گرد. این امر براساس متوسط دما و مجموع بارش هفتگی در یک تقسیم‌بندی اقلیمی و نیز مقادیر CMI هفته قبل انجام می‌شود.

شاخص CMI سریعاً به تغییر شرایط پاسخ می‌دهد به‌طوری‌که با تغییر مکان و زمان دارای ضرایب وزنی است.

در حقیقت این شاخص مانند شاخص پالمر است با این تفاوت که شاخص پالمر برای پایش بلندمدت شرایط رطوبتی به‌کار می‌رود، ولی شاخص CMI برای پایش کوتاه‌مدت شرایط رطوبتی موثر بر رشد محصولات زراعی طراحی شده است، از این رو برای پایش خشکسالی‌های بلندمدت ابراز مناسنی نیست.

گفتنی است پاسخ سریع این شاخص به تغییرات شرایط کوتاه مدت ممکن است اطلاعات گمراه‌کننده‌ای را برای شرایط بلندمدت ایجاد کند. به طور مثال یک بارش مناسب در طی یک خشکسالی باعث می‌شود که مقدار CMI شرایط رطوبتی کافی را نشان دهد، در حالی‌که خشکسالی بلندمدت هنوز در منطقه وجود دارد. در جدول زیر تغییرات این شاخص و چگونگی طبقه‌بندی خشکسالی براساس آن نشان داده شده است.

منبع : http://www.mizanonline.com/fa/news/407254

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار