ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

فیلیپ فیشر،فیلسوف تکرار نشدنی دنیای سرمایه گذاری:

0

فیلیپ فیشر کیست؟

فیلیپ فیشر (Philip Fisher) یکی از تأثیرگذارترین سرمایه گذاران در تمام تاریخ است. فلسفه‌های سرمایه گذاری فیشر که در کتاب سرمایه گذاری کلاسیک او با نام «سهم های عادی و سودهای غیرعادی» (۱۹۵۸) منتشر شده است، با گذشت نزدیک به شصت سال هنوز هم مورد مطالعه و استفاده گسترده قرار می‌گیرد و توسط سرمایه گذاران حرفه‌ای به کار گرفته می‌شود. این کتاب، اولین کتاب سرمایه گذاری بود که در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک ‌تایمز قرار گرفت. پسر فیشر، کنت ل. فیشر (Kenneth L. Fisher) در مجله فوربس متنی در ستایش پدرش نوشت (۱۱ مارس ۲۰۰۴):

«در بین پیشگامان و متفکران سازنده مکتب سرمایه گذاری در سهام رشدی، او ممکن است آخرین حرفه‌ای بوده باشد که سقوط بازار در سال ۱۹۲۹ را شاهد بوده است تا با پشت سر گذاشتن آن دوران؛ برای تبدیل‌شدن به چهره‌ای بزرگ قدم بردارد. او ۷۴ سال در این حرفه تلاش کرد، اما تخصص و حرفه‌ای تنها در انتخاب سهام رو به رشد نبود. او در ابتدا در شرکت‌های خصوصی و پروژه‌هایی که ریسک بالاتری نسبت به میانگین داشتند، سرمایه گذاری می‌کرد، به مدیران اجرایی مشاوره می‌داد، می‌نوشت و فکر می‌کرد. او واقعاً فرد تأثیرگذاری بود. برای دهه‌ها، چهره‌های بزرگ و شناخته‌شده دنیای سرمایه گذاری پدر را به‌عنوان استاد، الگو و فردی الهام‌بخش معرفی کردند.»

فیشر در سال ۱۹۰۷ در شهر سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد و در سال ۲۰۰۴ چشم از جهان فروبست.

زندگی شخصی فیلیپ فیشر

فیلیپ فیشر حرفه خود را در سال ۱۹۲۸ و با انصراف از دانشکده تازه تأسیس کسب‌وکار استنفورد آغاز کرد تا به‌عنوان تحلیل گر اوراق بهادار با بانک انلگو-لندن (Anglo-London Bank) در سانفرانسیسکو کار کند؛ اما پیش از آنکه کسب‌وکار خود را در سال ۱۹۳۱ با هدف مدیریت سرمایه تحت عنوان Fisher & Company آغاز کند، برای مدت کوتاهی در یک شرکت کارگزاری سهام مشغول به کار شد. او خودش امور شرکت را تا زمان بازنشستگی در سال ۱۹۹۹ و در سن ۹۱ سالگی مدیریت کرد و گزارش شده که درآمدهای فوق‌العاده چشمگیری عاید مشتریان شرکتش کرده است.

گرچه او حدوداً پنجاه سال قبل از معروف شدن نام دره سیلیکون کارش را شروع کرد، بااین‌حال تخصص او در شرکت های نوآور و مبتنی بر تحقیق و توسعه بود. او سرمایه گذاری بلندمدت را تمرین می‌کرد و تلاش داشت تا شرکت‌های بزرگ را با قیمت معقول خریداری کند. فیشر شخص توداری بود و بسیار محرمانه و خصوصی کار می‌کرد، مصاحبه‌های کمی انجام می‌داد و درباره مشتریانی که انتخاب می‌کرد هم بسیار گزینشی عمل می‌نمود. او تا قبل از انتشار اولین کتابش در سال ۱۹۵۸ زیاد نزد عموم مردم شناخته شده نبود.

روش سرمایه گذاری فیلیپ فیشر

فیشر در طی ۷۰ و چند سال فعالیت خود در زمینه مدیریت سرمایه و پول، با سرمایه گذاری در شرکت هایی با مدیریت خوب، در حال شد و با کیفیت به رکودی عالی دست یافت که برای مدت زمان زیادی آن‌ها را نگه داشت. به طور مثال، او سهام Motorola را در سال ۱۹۵۵ خرید و تا مرگش در سال ۲۰۰۴ آن را نفروخت.

«پانزده نکته معروف او که باید در سهم های عادی به دنبال آن‌ها باشیم» به دو بخش تقسیم می‌شود: کیفیت مدیریت و ویژگی‌های کسب‌وکار.

مهم‌ترین مؤلفه‌های کیفیت مدیریت شامل صداقت، حسابداری محافظ کارانه، دسترسی و افق دید خوب در درازمدت، آغوش باز برای تغییر، کنترل‌های مالی عالی و سیاست‌های پرسنلی خوب است.

ویژگی‌های مهم کسب‌وکار گرایش به رشد، حاشیه سود بالا، بازگشت سرمایه بالا، تعهد برای تحقیق و توسعه، سازماندهی‌شده برای فروش هرچه بیشتر، موقعیت برتر در صنعت و محصولات یا خدمات اختصاصی را شامل می‌شود.

فیلیپ فیشر به شکل گسترده‌ای به دنبال اطلاعات شرکت‌ها بود. یک ابزار به‌ظاهر ساده داشت که خود آن را «بشکه آب» یا «درخت انگور کسب‌وکار» می‌نامید و این ابزار ساده تکنیک انتخاب وی بود.

او بخش عمده‌ای از تفسیرها و توضیحاتش را در کتاب «سهم های عادی و سودهای غیرعادی» به این موضوع اختصاص داده است. او در شبکه‌سازی فوق‌العاده بود و از همه ارتباطاتی که داشت برای جمع‌آوری اطلاعات و به دست آوردن چشم‌اندازی از شرکت استفاده می‌کرد. او این روش تحقیق درباره یک شرکت را بسیار ارزشمند می‌دانست.

ما در مقاله اهداف سرمایه گذاری، بلند مدت یا کوتاه مدت؟ به تفصیل به تفاوت‌های سرمایه گذاری بلندمدت و کوتاه مدت پرداخته ایم.

برخی کتاب‌های فیلیپ فیشر عبارت‌اند از:

  • «سهم های عادی و سودهای غیرعادی» نوشته فیلیپ فیشر (۱۹۵۸)
  • «سرمایه گذاران محافظه کار راحت می‌خوابند» نوشته فیلیپ فیشر (۱۹۷۵)
  • «ایجاد و پرورش فلسفه سرمایه گذاری» نوشته فیلیپ فیشر (۱۹۸۰)

نقل‌قول‌های مهم فیلیپ فیشر:

من تعداد زیادی موقعیت سرمایه گذاری خوب نمی‌خواهم، من چند موقعیت سرمایه گذاری عالی می‌خواهم.

شوکی که چندین سال قبل وقتی توصیه‌ای برای فروش سهام یک شرکت را خواندم، به من وارد شد هنوز به یاد می‌آورم… آن توصیه بر اساس اصول بلندمدت بنا نشده بود. بلکه بر این مبنا بود که می‌توان پول حاصل از فروش سهام را در شش ماه آینده جایی سرمایه گذاری کرد که عایدی بیشتری داشته باشد.

وارن بافت در مورد فیلیپ فیشر گفته:

من بعد از خواندن «سهم عادی و سودهای غیرعادی» به‌شدت دنبال یافتن فیلیپ فیشر بودم. وقتی او را ملاقات کردم، تحت تأثیر آن مرد و تفکراتش قرار گرفتم. درک کاملی از کسب‌وکار به همراه تکنیک‌های فیلیپ، شما را قادر می‌سازد تا تصمیمات سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای بگیرید.

منبع:  مدیرمالی

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار