ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

“بند ز تبصره ۷ ” لایحه بودجه ۹۷ مغایر با رفاه کارگران است:

0

در هم‌اندیشی تشکل‌های کارگری کارفرمایی استان گیلان مطرح شد؛

“بند ز تبصره ۷ ” لایحه بودجه ۹۷ مغایر با رفاه کارگران است/استاندار دغدغه‌های ما را بشنود .

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان در نشست مشترک نهادهای صنفی کارگری و کارفرمایی استان گیلان بر ضرورت اصلاح “بند ز تبصره ۷ ” لایحه بودجه ۹۷ تاکید کرد.

حسن ایزدی (دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان) در جلسه هم‌اندیشی تشکل‌های کارگری کارفرمایی «بند ز تبصره ۷» لایحه بودجه ۹۷ را مغایر با رفاه کارگران دانست وافزود: در این بند از لایحه سازمان تأمین اجتماعی مکلف است تمامی سهم درمان از مجموع مأخذ کسر حق بیمه موضوع مواد (۲۸) و (۲۹) قانون تأمین اجتماعی و سایر منابع مربوط را در حسـابی نـزد خزانـه‌داری کل کشور با عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی متمرکز نماید.

او در حمایت از حقوق صنفی و وضعیت معیشت کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار داشت: در بخش کار و تولید مشکلات زیادی داریم و بخش قابل توجهی از این مشکلات که جامعهٔ کارگری با آن دست و پنجه نرم می‌کند به دست مدیران دولتی در استان قابل حل است. این مدیران در حوزهٔ کار، تامین اجتماعی، آموزش و پرورش، فنی حرفه‌ای، صنعت هستند که در راس هرم استاندار گیلان مقام عالی دولت در استان است که می‌تواند کمک زیادی به جامعه کارگری بکند.

وی تصریح کرد: تشکل‌های صنفی کارفرمایی و کارگری تلاش می‌کنند در بخش تولید و صنعت و همهٔ مواردی که کارگر و کارفرما در کنار یکدیگر هستند، مشکلات مرتفع شود.

ایزدی گفت: ضعیف‌ترین قشر، قشرکارگری و بازنشسته است با اینکه خط فقر توسط دولتمردان چه در وزارت اقتصاد و چه در شورای عالی کار دو میلیون و چند صد هزار تومان برای یک زندگی ۴ نفره در نظر گرفته شده ولی حداقل حقوق یک کارگر یا بازنشسته در کشور ۹۳۰ هزار تومان یعنی یک سوم خط فقر است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت معیشتی کارگران و بازنشستگان در سطح خیلی پایینی است. سازمان تامین اجتماعی در حقیقت متعلق به قشر کارفرمایی و کارگری است و جامعهٔ بازنشسته و مستمری‌بگیر ما از سازمان تامین اجتماعی بسیار زیاد است و متاسفانه دولت بدهکاری زیادی به سازمان تامین اجتماعی دارد.

وی اذعان داشت: انتظار ما از دولت و مجلس این است که در لایحهٔ بودجه سال ۹۷ توجه ویژه‌ای به این قشر داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود به بی‌توجهی وزارت بهداشت به بحث درمان کارگران تاکید کرد و گفت: متاسفانه مسایلی ازسوی سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت بهداشت در خصوص بخش مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی مطرح شده که زنگ خطری برای بیمه‌شدگان این سازمان است.

ایزدی ادامه داد: با ده نفر از نمایندگان استان گیلان در این خصوص صحبت کرده‌ایم چون بحث درمان سازمان تامین اجتماعی و رفتن پول به خزانهٔ دولت که حق بیمه‌شدگان سازمان است در کمیسیون تلفیق تصویب شده و به صحن مجلس خواهد رفت و تشکل‌های کارگری این انتظار را از نمایندگان مجلس دارند که شرایط کارگران را در نظر بگیرند.

وی در این خصوص افزود: در این زمینه از استاندار گیلان نیزانتظار داریم توجهٔ ویژه‌ای به بحث اشتغال استان داشته باشند و عنایت خاصی به صنعت گیلان داشته باشند.

ایزدی اضافه کرد: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان گیلان تشکل‌های بزرگی هستند و زیرمجموعهٔ تحت پوشش آن‌ها از کثرت تعداد برخوردار است. در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار نفر در تشکل‌های مرتبط با کارگری و مجموعهٔ زیادی نیز در تشکل‌ها و انجمن‌های کارفرمایی عضو هستند. انتظار ما از استاندار گیلان این است که پای صحبت‌های روسای این تشکل‌ها بنشیند و ما نقاط ضعف صنعت استان را بیان کنیم.

وی در خصوص تشکل‌های کارگری و کارفرمایی گفت: در هیات‌های تشخیص، تامین اجتماعی و حل اختلاف همیشه نمایندگان کارفرمایان و کارگران در کنار یکدیگر بوده‌اند.

وی اذعان داشت: جامعه کارگری استان با کارفرمایان از ۳۲ سال همکاری داشته و جلسات متعددی را تاکنون برگزار کرده است و در زمینهٔ مسایل کارگری تشکل‌های کارگری و کارفرمایی تعامل لازم را با هم داشته‌اند.

دولت بدهی تامین اجتماعی را پرداخت کند

در ادامه رییس هیات مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان اظهار داشت: کانون‌های کارفرمایی استان، کانون شوراهای اسلامی کار استان، خانه کارگر، کانون بازنشستگان تامین اجتماعی وسایر نهادهای صنفی کارگری مستقر در استان گیلان در کل کشور نمونه هستند و در مورد مسایل صنفی اختلافات نظر با یکدیگر ندارند و این هماهنگی به جهت پیشبرد اهداف کار و تولید و اعتلای وضعیت کارگران است.

محمدرسول سماکچی ادامه داد: کارفرمایان معتقد هستند که اگر وضعیت معیشت کارگران که زحمتکشان واقعی جامعه هستند خوب باشد صد درصد بهتر فعالیت خواهند کرد و کیفیت کار و تولید نیز بهتر خواهد شد.

وی در خصوص بحث‌هایی که در زمینهٔ ورشکستی صندوق تامین اجتماعی مطرح می‌شود، تاکید کرد: صندوق تامین اجتماعی ورشکسته نیست، ممکن است صندوق بازنشستگی دولت ورشکسته باشد اما صندوق تامین اجتماعی ورشکسته نیست چون بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از خود دولت طلبکار است و دولت‌ها تاکنون پرداخت نکرده‌اند.

سماکچی ادامه داد: اگر دولت این مقدار بدهی خود را به تامین اجتماعی بدهد این صندوق مشکلی نخواهد داشت که خود کانون کارفرمایان مشتمل بر انجمن‌های صنفی مختلف کارفرمایی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص عیدی پایان سال بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی باید طبق قانون کار پرداخت شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم مدیران استانی و وزرای کشوری به تشکل‌های قانونی کارگری و کارفرمایی توجه ویژه داشته باشند.

وزیر کار؛ پای صحبت تشکلات کارگری و کارفرمایی استان گیلان بنشیند

در ادامه این نشست «فرشاد امیر مستوفیان» نایب رییس انجمن صنفی کانون کارفرمایان استان گیلان ضمن انتقاد از عدم توجهٔ وزیر کار در سفر به استان گیلان برای شنیدن مشکلات صنفی کارفرمایی و کارگری گفت: این انتظار را از آقای ربیعی داریم که در جلسه‌ای پای صحبت تشکلات کارگری وکارفرمایی استان گیلان بنشینند.

وی ادامه داد: بیش از ۳۵ هزار کارگر ساختمانی در استان گیلان داریم که در حال حاضر تعداد زیادی از این کارگران با تعطیلی پروژه‌های عمرانی؛ بیکار شده و برای دریافت بیمهٔ بیکاری به ادارات کار معرفی شده‌اند.

او گفت: متاسفانه اداره کار به بهانهٔ اینکه پروژه‌ها مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود در پرداخت مقرری بیمه بیکاری این دسته از کارگران کوتاهی می‌کند که در این زمینه می‌توان گفتدر حق کارگران ساختمانی ظلم می‌شود.

مستوفیان در ادامه با بیان اینکه هر روز شاهد تعطیلی تعدادی از کارگاههای تولیدی هستیم واین روند ادامه دارد، افزود: در این بین کارگران هستند کهبا شرایط پیش امده متحمل مشکلات معیشتی می‌شوند.

 رکود ساخت ساز عامل بیکاری است/صنایع وابسته به ساختمان توسعه پیدا کند

در ادامه «مهدی خجسته» رییس هیات مدیره کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان گیلان اظهار داشت: کارفرمایان را در کنار خود می‌بینیم چون اگر کارفرمایی وجود نداشته باشد کاری نیز نخواهد بود.

وی ادامه داد: باید حاشیهٔ امنی برای کارفرما وجود داشته باشد تا کارفرما وارد چرخهٔ تولید و سرمایه‌گذاری شود.

خجسته در خصوص صنعت ساختمان گفت: ۳۵۰ شغل به صنعت ساختمان مرتبط است و اگر این صنعت در گیلان رونق پیدا کند ما شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود. اینکه مطرح می‌شود صنعت پتروشیمی باید در گیلان پا بگیرد به عقیدهٔ بنده ما در استان نیازی به پتروشیمی که ممکن است به طبیعت این استان ضرر بزند نداریم بلکه با پرداختن به صنایعی چون صنعت ساختمان، بحث‌های مربوط به گردشگری و کشاورزی می‌توانیم گیلان را به مسیر توسعه هدایت کنیم.

وی ادامه داد: صنعت ساختمان به مواردی چون صنعت سنگ و مصالح و استحصال آن‌ها از معادن بستگی دارد و رکود بخش ساختمان باعث تعطیلی این معادن و شاخه‌های وابسته به آن خواهد شد و همچنین کارگران بیکار خواهند شد و بیکاری نیز منشا بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی است.

خجسته اضافه کرد: دولت باید به حقوق شهروندی توجهٔ ویژه‌ای داشته باشد که رفاه نیز جزیی از این حقوق است.

مجلس از حقوق تامین اجتماعی دفاع کند

خوالگر (رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان) نیز در ادامه با تاکید به اصلاح بند ز تبصره ۷ لایحهٔ بودجه سال ۹۷ گفت: این مورد حق‌الناس است و نمایندگان مجلس با سوگندی که در مجلس یاد می‌کنند باید امانت‌دار مردم باشند.

وی افزود: این مبالغ صندوق درمان تامین اجتماعی مربوط به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی است. اینکه این مبالغ به خزانه برود و از آنجا برای کارگران هزینه شود پذیرفتنی نیست.

خوالگر خاطرنشان کرد: همواره به مدیران استانی امید بسته‌ایم، سوال ما این است که مدیران استان گیلان در طول ۳۹ سال از پیروزی انقلاب به نسبت قبل باید بیشتر به فکر مشکلات اقشار ضعیف جامعه باشند.

تعاونی‌های مصرف کارگری یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند

محمد‌پور کریم (نمایندهٔ مجمع تعاونی‌های مصرف کارگری استان گیلان) نیز در این نشست، کارگران را یکی از ارکان اصلی و اساسی در پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: در حال حاضر بر دولتمردان واجب است که از این قشر عظیم و آسیب پذیر در عرصه‌های مختلف حمایت داشته باشند.

وی به پیشینهٔ تعاونی‌های کارگری در ایران اشاره کرد و افزود: تعاونی‌های کارگری که به اختصار اتحادیهٔ امکان نامیده می‌شود در تاریخ ۵ آبان سال ۱۳۵۰ با مشارکت ۳۲ تعاونی مصرف با سرمایهٔ ۱۰/۳۲۰/۰۰۰ریال تاسیس و دولت وقت همزمان ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ریال به این تعاونی‌ها کمک بلاعوض کرد و هر ساله نیز مبلغی جهت تقویت بنیه مالی این کمک‌ها ادامه داشت.

وی اضافه کرد: تا اواخر دههٔ ۷۰ تعاونی‌ها از شرایط خوبی برخوردار بودند. استان گیلان دارای ۱۷۰ تعاونی مصرف کارگری فعال بود و ارزاق و کالاهای اساسی را برای کارگران تامین می‌کرد تا جایی که این کالا‌ها ۵۰ درصد از بازار ارزان‌تر بود اما متاسفانه با برقراری مالیات بر ارزش افزوده که از نظر قانونی خود جای بحث دارد تعاونی‌ها یکی پس از دیگری تعطیل یا منحل شدند که امروز تقریبا به ۳۰ تعاونی نیمه فعال در سطح استان رسیده‌ایم.

وی تاکید کرد: دولت نباید چتر حمایتی خود را از سر کارگران بردارد. همانطور که تعاونی‌های مصرف از مالیات معاف هستند مالیات بر ارزش افزوده نیز باید از تعاونی‌های مصرف رفع شود تا امید دوباره به این تعاونی‌ها برگردد و موجب رونق دوبارهٔ تعاونی‌های مصرف کارگری شود.

منبع : http://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار