ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نابغه کیست و چه خصوصیاتی دارد؟

0
نابغه فردی است که توانایی فکری استثنایی، خلاقیت، جهانی بودن در ژانرها یا ابتکار دارد. به طور معمول نبوغ و نابغه بودن به درجه ای گفته می شود که با دستیابی به پیشرفت های جدید در حوزه دانش مرتبط است. علیرغم حضور بسیاری از محققان در طول تاریخ، بسیاری از نابغه ها تنها در نوع خاصی از فعالیت ها دستاوردهای بزرگی را نشان داده اند. پس این نشان می دهد که هر محقق و یا کسی که از لحاظ علمی پیشرفت کند و یا در درجه علمی بالایی باشد لزوما نابغه نیست.هنوز هیچ تعریف دقیق علمی از نابغه وجود ندارد و سوال این است که آیا مفهوم نبوغ خود یک معنای واقعی دارد یا نه؟ بحث مطرح شده اگر جواب مشخصی ندارد اما روانشناسان در تعریف بر روی خلاقیت و دستاوردهای برجسته همگرا هستند. معمولا نبوغ با استعداد همراه است، اما بسیاری از نویسندگان (به عنوان مثال سزار لمبروز) به طور سیستماتیک این شرایط را تشخیص می دهند.

رابطه آی کیو و نابغه بودن
اما آیا رابطه ای بین نابغه بودن و آی کیو وجود دارد؟ گالتون در مورد اینکه آیا واقعا بین آی کیو و نابغه بودن رابطه ای وجود دارد یکی از پیشگامان بود و به دنبال این بود که بتواند رابطه ای در هر دو دستاورد برجسته انسانی و تست ذهنی بدست آورد. وی در کتاب “نبوغ نژادی” که پیش از این که آزمون های IQ توسعه یابند نوشته بود، پیشنهاد کرد که وراثت تأثیرات بسیار زیادی بر موفقیت های برجسته داشته و این نوع وراثت به طور عمومی وجود نداشته و در جمعیت عمومی نادر است. لوئیس تمان در سال ۱۹۲۶ شروع به انتشار یکسری مطالعات از دانش آموزان کالج کالیفرنیا کرد که به وسیله معلمان مدرسه خود برای آزمون های IQ انتخاب شده بودند، به نام Genetics Studies of Genius، که وی برای بقیه عمر خود بر روی آن کار می کرد.

با توجه به مطالبی که در بالا بدان اشاره نمودیم داشتن آی کیو تنها نمی تواند نشانه ای از نبوغ داشته باشد کما اینکه بسیاری از نوابغ دنیا در دوران مدرسه کودکانی کند ذهن بوده و از مدرسه خود اخراج شده بودند. اما آیا تنها کشف نوابغ می تواند راه گشای یک کشور باشد؟ برای مثال آلبرت انیشتین یکی از نوابغ عصر ماست که با فرمول های فیزیکی که اختراع خدمتی بی نظیر به بشر کرد. آلبرت انیشتین آلمانی در زمانی که آلمان نیاز شدیدی به فرمول بمب اتم داشته آن را به آمریکایی ها فروخت و آنها توانستند که با این بمب ژاپن را از جنگ خارج نموده و به نازی ها در جنگ جهای دوم ضربه ای مهلک واردکنند.
حال این سوال پیش می آید که آیا نوابغ و یا نابغه شدن اکتسابی است و شخص با تولدش نابغه بوجود می آید و یا اینکه می توان نوابغ را آموزش داد و تولید نمود؟ اینکه چگونه می توان نابغه تولید نمود یک سوال بسیار قدیمی است، که از زمان قدیم ذهن فلاسفه را اشغال کرده است. در دوران مدرن، امانوئل کانت و پسر عموی داروین فرانسیس گالتون در مورد اینکه چگونه نبوغ رخ می دهد، به طور گسترده تحقیقاتی را نوشته اند. سال گذشته، یک پاپ جامعه شناس مالکوم گلادول، در کتاب خود به نام “The Outliers: The Story of Success” در مورد این موضوع به طور مفصل صحبت نموده است.

چگونه نخبه پروری کنیم؟

اگر تاریخچه مربوط به نخبه بودن افراد را بررسی کنیم، بحث در مورد آنچه که چه چیزی به نابغه منجر می شود، یک سری استدلالات و جر و بحث های تلخ و تحت سلطه قرار گرفته است: آیا طبیعت است که نابغه را بوجود می آورد و یا پرورش دهنده آن انسان است؟ آیا ژنتیک ناب، به ارث برده می شود، یا نابغه محصولی بوجود آمده درون جامعه و مردم است؟ سیمونتون یکی از فلاسفه مشهور در این زمینه جایگاه و ایده معقولی دارد، وی معتقد است که نابغه ها نتیجه هر دو ژن خوب و محیط اطراف هستند.
موضع او در میان راه او، او را از طرف طرفداران ایدئولوژیک بیشتری مانند گالتون (بنیانگذار اتحاد یگانه) و همچنین رویزیونیست هایی نظیر گلدول که متقاعد می شوند، متعهد و عمل می کنند، در مقایسه با هوش خالص، مهم ترین عوامل موفقیت است .
در میان افرادی هم هستند که به این موضوع اعتقاد دارند که انسان های نابغه از درون جامعه بیرون آمده و زاییده آموزش های خاص در دوران کودکی است. در نهایت چه چیزی برای افرادی که می خواهند نبوغ و همچنین انسان های نابغه را تشویق کنند، وجود دارد؟ گلادول کتاب خود را با بیان این که قانون ۱۰،۰۰۰ ساعته نشان می دهد که بچه ها فقط نیاز به فرصتی برای نشان دادن چگونگی کار و نحوه انجام آن را دارند. او می گوید ما نیاز به جامعه ای داریم که برای همه فرصت هایی فراهم می کند.

منبع : https://chegane.com/3558

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار