ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تورم و رکود کمر بازار را شکسته است:

0
تورم و رکود کمر بازار را شکسته است و خواب بازار، گرانی اجناس، کمبود جنس و عدم توان مالی مردم برای خرید، حرف‌هایی است که این روزها از زبان بازاریان می‌توان شنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عطارنیوز، خواب بازار، گرانی اجناس، کمبود جنس و عدم توان مالی مردم برای خرید، حرف هایی است که این روزها از زبان بازاریان نیشابوری می توان شنید.

 

دولت با وعده تحقق شکوفایی اقتصاد درصد روز تنها بذر امید را در دل مردم کاشت تا قبل از شکوفا شدن در همان نطفه خشک شود، حتی سایه سنگین امضای برجام نیز برای وعده های اقتصادی دولت تأثیری نداشت و موجب بدببینی مردم نسبت به قول های مسئولین شد.

 

اعتراض به گرانی، تنها امید مردم به دولت امید

 

این قول های نامساعد موجب بروز نارضایتی در مردم از گرانی های اخیر شد تا نیشابور جزء اولین شهرهایی باشد که با تجمع مسالمت آمیز خواستار توجه دولت به گرانی ها باشد، گرانی که موجب عدم توان خرید مردم شده است.

باید دید چرا مردم از این اوضاع ناراضی هستند، برای دلایل نارضایتی مردم و اهالی بازار نیشابور به سراغ چند نفر از بازاریان و مردم رفتیم تا دلایل آن را جویا شویم.

 

محمد پسر جوانی که حدود سه سال است در صنف آرایشی- بهداشتی مشغول به کار است، می گوید: متأسفانه باید بگویم اوضاع مالی سه سال پیش بنده بسیار بهتر از اوضاع کنونی است، هر سال بر شدت گرانی و تورم افزوده می شود.

 

وی ادامه می دهد: انتظار داشتیم با آوردن برجام اوضاع بازار رونق پیدا کند؛ اما برعکس شده و به جای رونق رو به رکود است، مردم توان خرید ندارند، خود بنده با وجود فعالیت مداوم دیگر نمی توانم با هزینه های زیاد اجاره مغازه، به کار خود ادامه دهم و مجبور به حراج اجناس و تعطیلی کار و کسب خود شده ام.

 

مالیات زیاد در دروان رکود کمر بازار را شکسته است

 

یکی دیگر از بازاریان حوزه گوشت و پروتئین نیشابور با اشاره به ابراز نارضایتی های مردم از گرانی اقلام خوراکی، گفت: متأسفانه هر روز افرادی را می بینم که بدلیل گرانی اجناس تنها قیمت را سوال می کنند و خریدی انجام نمی دهند و هر روز به این امید سوال می کنند که شاید نرخ ها کمتر شده باشد؛ اما هر روز بر نرخ ها افزوده می شود.

یکی دیگر از صنف‌هایی که در بازار نیشابور محل گفتگوی ما بود، بازار طلا و جواهر بود. حمید پیشه ور از کسبه بازار نیشابور در صنف طلا و جواهر چند دقیقه‌ای با ما گفتگو کرد و در ابتدای مصاحبه چند باری سرش را تکان داد و گفت چه بگویم از این وضعیت بازار خراب، انگار دومینو شده و هر سال وضعیت بازار تهران مخصوصا صنف ما خراب‌تر می‌شود، به همین دلیل هم کم‌کم دارم به این نتیجه می‌رسم که مغازه‌ام را تعطیل کنم و سرمایه‌ام را در بانک بگذارم و ماهیانه از بانک سود بگیرم.

دولت هم در این بازاری که رکود بر آن حاکم است مالیات دوران رونق را می‌گیرد؛ مالیاتی که کمر کاسب‌ را خم کرده است. از طرف دیگر هم بحث‌هایی را در قالب برجام مطرح کردند که متاسفانه نه تنها وضعیت بهتر نشد، بلکه روز به روز بدتر می‌شود و وضعیت بازار وخیم‌تر شد.

 

بیکاری جوانان دلیل روی آوردن به بازار

 

حسینی از بازاریان خوش سابقه نیشابور نیز با به عدم تأمین شغل برای جوانان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از دلایل رکود بازار افزایش تعداد مغازه ها است، شما هر خیابان این شهر را نگاه کنید به راحتی از هر صنف چندین مغازه را مشاهده می کنید، این حجم بالای مغازه و کاهش مشتری و توان خرید مردم از دلایل ضعف در فروش است، جوانانی که بدلیل عدم داشتن شغل تنها راه درآمد خود را در ایجاد یک مغازه می بیند؛ اما می بینیم اکثر این جوانان تنها در عرض چند ماه مجبور به تعطیلی مغازه خود می شوند.

 

همان‌طور که مشاهده می‌شود کسبه بازار نسبت به دوران پسابرجام دل خوشی ندارند و گشایش اقتصادی در صنف‌هایشان اتفاق نیفتاده است، بلکه کسبه بازار خبر می‌دهند که روز به روز وضعیت اقتصادی برای آنها بدتر شده است؛ خبرهایی که بازاریان به دور از مسائل سیاسی و دیپلماتیک مطرح می‌کنند و به قول خودشان فقط در مورد واقعیت‌های بازار امروز صحبت کردند.

 

بودجه۹۷ و فقر بیشتر

هاجر چنارانی، نماینده نیشابور و فیروزه با ابراز نارضایتی از رشد اقتصادی کشور گفت: متأسفانه لایحه بودجه۹۷دولت نیز رکود و ضعیف تر شدن قشر ضعیف جامعه را در پی خواهد داشت، در لایحه بودجه سال ۹۷ تمام حامل های انرژی با افزایش چشم گیری مواجه شده که فشار این افزایش آب، برق، گاز، بنزین، نفت سفید و سایر حامل های انرژی مستقیما متوجه قشر کم درآمد و آسیب پذیر جامعه است.

 

ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص گفت: متأسفانه مسئولین به دنبال خودکفایی اقتصادی نرفته اند و مسیر به گونه ای پیش رفته است که وابسته خارج هستیم، دولت با ارزان فروختن دلار برای واردکنندگان مانع رشد تولید داخلی می شود.

 

وی بیان کرد: ارزان بودن دلار برای واردات تنها به تولید کالای داخلی ضربه می زند و وقتی که جنس خارجی، ارزان فروخته شود کارخانجات داخلی رو به ورشکستگی می روند.

 

عدم کنترل کالاها در گمرک و مبارزه با فساد

 

حکیمی پور، استاد اقتصاد دانشگاه گفت: به نظر من برای آغاز رفع رکود، دولت باید بدهی خود را به سیستم بانکی پرداخت کند، تسهیلات تکلیفی کاهش یابد، بین قوه قضاییه و دولت درباره افرادی که بدهی‌های سنگین به سیستم بانکی کشور دارند مشکلات رفع شود و دولت بتواند منابع قفل شده خود را آزاد کند و به بخش‌های مولد کشور تسهیلات داده شود.

وی ابراز کرد: باید واردات لجام‌گسیخته و عصیانی انواع کالاها به کشور کاهش یابد، باید فسادی را که در گمرکات ما وجود دارد رفع شود، بدین ترتیب که کالاهایی در گمرکات وارد می‌شود؛ اما به اسم‌ها و عناوین دیگر هستند، کنترل نمی شوند، باید مرزها را در گمرک تحت کنترل قرار دهیم ضمن آنکه بنادری که به صورت غیر رسمی در کشور فعالیت می‌کنند و کالای قاچاق از آنجا وارد می‌شود، تحت کنترل باشد.

 

حال باید دید دولت برای سال جدید چه فکری در سر دارد، سالی که به عقیده بسیاری از اقتصاددانان تورم دو رقمی را برای ایران به همراه خواهد داشت.

منبع : http://www.dana.ir/news/1271803.html

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار