ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

دوسال اشتغالزایی برابر با یک دهه برنامه‌ریزی:

0
هر شاغل در ایران به طور متوسط هزینه ۳.۵ نفر در ایران را تامین می‌کند.

در فاصله سال های ۱۳۸۴ تا پایان ۱۳۹۵ در حالی ۱۰ میلیون نفر به جمعیت ایران اضافه شده است که در سالهای ۸۴ تا ۹۳ اقتصاد ایران از نظر اشتغالزایی عملکرد مطلوبی نداشته است.

 به گزارش خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد تعداد شاغلان ایرانی در پایان سال ۱۳۹۵ به ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر می رسند.

به این ترتیب تنها ۲۸٫۲۵ درصد از جمعیت ایران فعالیت اقتصادی دارند.در میان جمعیتی که فاقد شغل هستند هم بازنشستگان حضور دارند و هم کسانی که از حضور در بازار کار بازمانده و بیکار محسوب می شوند.

این آمار با توجه به جمعیت ایران نشان از وجود ۵۷ میلیون و ۴۰۰ هزار غیر شاغل در ایران دارد. بر این اساس به طور متوسط هر شاغل مجبور است هزینه ۳٫۵ نفر را تامین کند،زیرا اقتصاد ایران در سال های اخیر با بحران بیکاری روبرو بوده است.

بالا بودن نرخ بیکاری در ایران سبب شده است شمار کسانی که از یافتن شغل بازمانده اند به حدود بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد و تداوم وضع موجود در بهترین شرایط تعداد بازماندگان از یافتن شغل را به ۵ میلیون نفر خواهد رساند.

از سوی دیگر شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد ایران سبب شده است زایایی اقصاد ایران کاهش یافته و شرایط برای ایجاد شغل از میان برود.

بر اساس این گزارش عدم اشتغال ۵۷٫۴ میلیون نفر در ایران به معنای نبود درآمد در ایران نیست، چرا که طبق بررسی ها نزدیک به ۵ میلیون بازنشسته و مستمری بگیر لشگری ، کشوری و صندوق تامین اجتماعی و … در کشور وجود دارد.

در همین حال،بررسی ها نشان می دهد شمار شاغلان ایرانی در سال ۱۳۸۴ برابر با ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده است.

در این سال جمعیت ایران کمتر از ۷۰ میلیون نفر بود اما در فاصله سال های ۱۳۸۴ تا پایان ۱۳۹۵ در حالی که ۱۰ میلیون نفر به جمعیت ایران اضافه شده است و شمار ورودی ها به بازار کار به شدت افزایش داشته ،تعداد شاغلان در ایران افزایش چندانی را تجربه نکرده است. شمار شاغلان در این محدوده زمانی تنها ۲ میلیون نفر افزایش یافته است.

در حالی بازار کار ایران تغییری شگرف را در این دوره زمانی شاهد نبود که بررسی ها نشان می دهد بالاترین درآمد نفتی تاریخ ایران در این دوره زمانی حاصل شده است اما اقتصاد ایران بدون بهره گیری از این ثروت ملی ، قادر به بهبود وضعیت و حل مشکلات ساختاری خود نبوده است.

لازم به توضیح است که تعداد شاغلان ایرانی در فاصله زمانی سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۴ افزایشی در حدود ۵ میلیون نفری را تجربه کرده است.

آنچه در بررسی دقیق تر این آمار نمود می یابد این نکته است که ۶۵ درصد از اشتغال ایجاد شده در فاصله سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵  صرفا در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ اختصاص داشته است.

در مجموع طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ اقتصاد ایران از نظر اشتغالزایی عملکرد مطلوبی نداشته است و این عملکرد در شرایطی رقم خورده است که دقیقاً طی همین دوره سهم جمعیت جوان از کل جمعیت به بیش از ۴۱ درصد رسیده است.

بر این اساس طی سال های مذکور بیش از ۴۱ درصد جمعیت کشور را گروه های سنی ۱۵ تا ۳۴ سال تشکیل داده اند که نسبت به سهم این گروه سنی از جمعیت در دوره های گذشته بی سابقه بوده است.

این عدم افزایش تعداد شاغالن و همزمانی آن با موج جمعیت جوان و تحصیلکرده کشور به خودی خود بیانگر نیاز اقتصاد ایران برای اشتغالزایی قابل توجه طی سالهای آتی است؛ به گونه ای که نه تنها برای جوانان جدید شغل ایجاد کند، بلکه عقب ماندگی سالهای گذشته نیز جبران شود.

 

 

منبع : http://www.khabaronline.ir/detail/742396/Economy/market

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار