ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کشت فراسرزمینی فرصتی برای واردات‌چی‌ها:

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کشت فراسرزمینی در صورت رسوخ واردات چی‌ها و دست‌های پشت پرده برای افزایش واردات می‌تواند تهدیدی برای امنیت غذایی کشور به شمار رود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود اینکه ایران کشوری چهار فصل و دارای شرایط اقلیمی مساعد است؛ اما متأسفانه در سال‌های اخیرمشکلاتی همچون خشکسالی و کم آبی بر حوزه کشاورزی ایران سایه انداخته و موجب شده تا مسوولان در پی راهکارهایی مناسب جهت تولید محصولات و تأمین نیاز کشور برآیند.

بر این اساس در ۲۱ شهریور ۹۲ راهکار کشت فراسرزمینی با هدف تأمین پایدار امنیت غذایی توسط هیأت وزیران به تصویب رسید.

البته ناگفته نماند که کشت فراسرزمینی برای برخی کشورها که از نظر منابع آب و خاک در مضیغه هستند با هدف ایجاد اشتغال، تولید محصولات کشاورزی با قیمت مناسب و اجاره آب و زمین ارزان در آن سوی مرزها اقدامی پسندیده است؛ اما در صورت رسوخ واردات چی‌ها و دست‌های پشت پرده برای افزایش واردات می‌تواند تهدیدی برای امنیت غذایی کشور به شمار رود.

حال به نظر می‌رسد با وجود شرایط اقلیمی و مدیریت ناهگون حوزه آب و مشکلات جدی در تولید محصولات آب بر، مسوولان امر با بکارگیری راهکارهای مناسب افزون بر تأمین نیاز کشور از واردات بی رویه و مغایر با سیاست های اقتصاد مقاومتی جلوگیری کنند.

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت کشت فرامنطقه ای، اظهار کرد: با توجه به بحران منابع آبی، کشت فراسرزمینی برای محصولات آب بر یک اصل قابل قبول به شمار می رود.

به گفته وی تولید محصولات آب بر به قیمت نابودی بحران منابع آبی، توجیه اقتصادی ندارد.

بیابانی در پاسخ به این سوال که کشت فراسرزمینی می تواند بهانه ای برای واردات بی رویه محصولات کشاورزی به کشور باشد، گفت: مسوولان امر با نظارت کافی باید از دست‌های  پشت پرده کشت فرامنطقه‌ای به منظور واردات بی رویه محصولات جلوگیری کنند و تنها اجاره زمین در خارج از کشور با هدف کنترل مصرف آب‌های زیرزمینی و رفع بحران منابع آبی به کار گرفته شود.

این مقام مسوول ادامه داد: سیاست کشت فراسرزمینی به منظور تأمین نیازهای کشور امری مثبت تلقی می‌شود و در غیر این صورت تنها بهانه‌ای برای واردات محصولات مختلف کشاورزی به کشور می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر که مسوولان معتقدند که محصولات اساسی نظیر گندم به هر قیمتی باید در داخل تولید شوند، بیان کرد: در شرایط کنونی قیمت هر کیلو گندم داخلی هزار و ۲۵۰ تا هزار و ۳۵۰ تومان بوده در حالیکه نرخ گندم خارجی نصف این رقم است از این رو تولید گندم نباید به قیمت نابودی منابع آبی تمام شود چرا که در صورت تحقق این امر و نابودی محیط زیست و خاک امکان تولید هیچ یک از محصولات کشاورزی در داخل وجود ندارد.

قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به اینکه کشت فرامنطقه ای تهدیدی برای امنیت غذایی کشور محسوب نمی شود، اذعان کرد: با توجه به پایین بودن نرخ گندم جهانی نسبت به داخلی و مزیت های متعدد کشور در تولید محصولات باغی می توان با صادرات محصولات باغی و واردات گندم به تولید پایدار دست یافت.

وی تصریح کرد: با توجه به بحران کنونی منابع آبی، تولید برنج تنها در دو استان شمالی صرفه اقتصادی دارد از این رو سایر استان‌ها به سبب نبود مزیت نسبی باید به سمت و سوی تولید محصولات دیگر روند و در مقابل با توسعه کشت فرامنطقه‌ای در کشورهای بدون محدودیت استفاده از منابع آبی، مابقی نیاز کشور تأمین شود.

* در کشت فرامنطقه ای، نظارت بر واردات امری ضروری است

مسعود اسدی رئیس تشکل‌های بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، گفت: با توجه به محدویت منابع آبی، کشت فرامنطقه ای در اصل، کار ناپسندی نیست؛ اما برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی  و رسوخ واردات چی‌ها باید نظارت بر واردات صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه تولید محصولات آب بر با منابع کنونی آب کشور سازگاری ندارد، افزود: کشت فرامنطقه ای در کشورهای دارای آب و زمین ارزان بدون محدودیت می تواند مزایای متعددی نظیر اشتغال و تولید پایدار را به همراه داشته باشد.

اسدی در پاسخ به این سوال که آیا کشت فرامنطقه ای می تواند بهانه ای برای توسعه واردات محصولات مختلف کشاورزی  به کشور باشد، بیان کرد: در کشت فرامنطقه ای الزامی مبنی بر ورود محصولات کشاورزی به کشور وجود ندارد، چرا که به لحاظ دارا بودن اصول کشاورزی می توان پس از تولید و تامین نیاز کشور اقدام به صادرات کرد.

رئیس تشکل های بخش کشاورزی ادامه داد: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری، تولید محصولاتی نظیر گندم که با امنیت ملی کشور سرو کار دارد باید با تکیه بر منابع داخلی تولید شود و تنها محصولات کم اهمیت را می توان از خارج از کشور تأمین کرد تا بحران منابع آبی مرتفع شود.

وی تصریح کرد: امروزه بخش عمده ای از متخصان کشاورزی نظر بر آن دارند که ایران به سبب مسائل امنیتی هیچ‌گاه نباید متکی به گندم خارج باشد.

منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/6377009

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار