ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

غافلگیری‌های جدید در انتظار اقتصاد ایران:

0
خبرگزاری میزان- تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی بر اقتصاد ایران به عنوان دغدغه های جدید کارشناسان اقتصادی مطرح است که موج جدید ایجاد شده کشتی اقتصاد را به کجا می کشاند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، افزایش قیمت حامل های انرژی و تاثیر آن بر شرایط اقتصادی یکی از دغدغه های جدید اقتصاددانان و کارشناسان است که نتیجه این افزایش چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

سیاست افزایش قیمت حامل های انرژی که با هدف مدیریت مصرف مطرح شد بیش از بحث کاهش مصرف، مدیریت بازار را بر هم می زند تا موج جدیدی کشتی اقتصاد را به حرکت در آورد.

موضوعی که گویا برای سیاستمداران ما جزو اولویت‌ها برای افزایش درآمدهای دولتی تعریف شده تا این امر مرهمی شود بر روی زخم کاهش درآمدهای نفتی و غافل از اینکه این به اصطلاح مرهم چه تاثیری بر روی معیشت مردم خواهد گذاشت.

مهدی صادق کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری میزان درخصوص تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی بر شرایط اقتصادی جامعه گفت: همه به این امر واقف هستیم که موضوع هزینه های مربوط به انرژی ارتباط مستقیم با هزینه های خانوار و هزینه های عمده کشور دارد و طبیعی است که اگر هزینه های سوخت و انرژی در بخش های مختلف شامل آب، برق، گاز و بنزین و موارد مشابه افزایش بیابد هزینه های تمام شده در بخش های خانوار،هزینه های کشور و هزینه محصولات تولیدی افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه توضیح داد: از طرف دیگر دولت برای پوشش هزینه های جاری مجبور است هزینه های خود را به گونه ای جبران کند تا بودجه را تنظیم کرده که این عمل با اقداماتی شامل افزایش قیمت ارز و یا افزایش قیمت حامل های انرژی صورت می گیرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه از طرف دیگر در لایحه بودجه ۹۷ شاهد کاهش یارانه و حذف تعدادی از یارانه بگیران هستیم، توضیح داد: دولت برای اینکه بتواند بودجه خود تنظیم کند به جای ایجاد ارزش افزوده برای کشوربه روش های دیگری متوسل شده است که این اقدام بار سنگینی را بر روی دوش مردم خواهد گذاشت.

صادق عنوان کرد: دولت اگر هم مجبور به افزایش قیمت حامل های انرژی است باید از طرف دیگر فکری به حال تولید و ایجاد ارزش افزوده برای مردم باشد تا تناسب این موارد حفظ شود.

وی در ادامه به راهکارهای پیش روی دولت پرداخت و گفت: یکی از راهکارهای اساسی سامان دهی تجارت خارجی است زیرا این امر باعث کمتر شدن وابستگی ها به درآمدهای نفتی می شود و نهایتا زمانی که قیمت نفت بنا به هر دلیلی با مشکل روبه رو می شود شاهد اقداماتی شامل افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش مالیات ها، افزایش قیمت کالاهای اساسی و موارد مشابه نباشیم.

همچنین دولت می تواند با استفاده از طریق ایجاد ارزش افزوده از روش تولید، صنعت، کشاورزی، ایجاد اشتغال، ایجاد درآمدهای پایدار، اطمینان به بخش خصوصی و خروج از اقتصاد تجاری و روی آوردن به اقتصاد تولید و عدم تکیه به درآمدهای نفتی شرایط را برای خود هموارتر کند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر مدیریت مصرف از سوی مصرف کنندگان در صورت افزایش قیمت بنزین گفت: پیش از این نیز سیاست افزایش قیمت با هدف مدیریت مصرف اعمال شده بود اما گفتنی است مدیریت مصرف بهانه ای برای افزایش قیمت است و مشابه سنوات گذشته افزایش قیمت بنزین به کاهش مصرف نمی انجامد.

بحث افزایش قیمت با مدیریت مصرف سنخیتی ندارد بلکه برای مدیریت مصرف باید در زمینه گسترش حمل و نقل عمومی تلاش کرد.

منبع : http://www.mizanonline.ir/fa/news/377692

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار