ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مشکلات کارگر و کارفرما پایانی ندارد :

0

حال کسب‌وکار در کشور خوب نیست و هر روز نیز بدتر می‌شود. امسال و پارسال فرقی نمی‌کند و در حوزه کار، آنچه هنوز به گوش می‌رسد، مطالبات معوق کارگران، دست خالی کارفرمایان و اخراج های پایان‌ناپذیر حوزه کارگری است.

گویا دیگر مشکلات حوزه کار، جزیی از اخبار روزانه رسانه‌ها و زبان بی‌زبان کارگر و کارفرما شده است.اخراج‌های پیش از موعد نیز از جمله اتفاقات تلخ حوزه کارگری است که روز گذشته گریبان ۷۰ نفر از کارگران روز مزد مجتمع کشت‌وصنعت هفت‌تپه را گرفت تا پیش از آنکه اعتبار قرارداد‌های کاری آن‌ها تمام شود، اخراج شوند.فعالان صنفی کارگری مجتمع نی‌شکر هفت‌تپه با اعلام این خبر به ایلنا گفتند: «زمان خاتمه قرارداد این کارگران پایان ماه جاری است اما از صبح دیروز چهارشنبه به این کارگران اجازه ورود به محل کارشان داده نشده است».اخراج کارگران یاد شده در حالی صورت گرفته است که تمامی کارگران روزمزد از جمله نیروهای باقی‌مانده، بابت مزایای مزدی پرداخت نشده طلبکارند. از قرار معلوم طلب مزدی مجموع این کارگران که تعداد آن‌ها بیش از هزار نفر می‌شود، شامل حقوق بهمن و اسفند سال ۹۵ وفروردین ماه سال جاری به همراه مزایای حق بن مربوط به سال‌های گذشته است.به ادعای یکی از کارگران اخراجی، کارفرما زمانی اقدام به اخراج ما کارگران روزمزدی کرده است که در این فصل از سال فعالیت تولیدی بخش‌های کشاورزی وصنعتی آغاز شده است و بیش از هر موقع نیاز به نیروی کار دارد. این در حالی است که اخیرا کارفرمای بخش خصوصی مجتمع، نیروی کار جدید استخدام کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، از سویی با وجود گذشت نزدیک به ۴۰ روز از سال جدید، خبر می‌رسد که مطالبات سال گذشته تعدادی از کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز پرداخت نشده است و جمعی از کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند. از قرار معلوم، دستمزد حدود دویست نفر از کارگران پیمانکاری این پالایشگاه از دی ماه سال گذشته پرداخت نشده است.کارگران می‌گویند پیش از تعطیلات نوروز به ما وعده دادند که بعد از تعطیلات معوقات ما پرداخت می‌شود؛ ولی نه تنها دستمزد را نپرداختند بلکه عیدی نیز واریز نشد. این کارگران از خاتمه قرارداد شغلی خود در پایان سال گذشته خبر می‌دهند و می‌گویند قرارداد برخی از شرکت‌های پیمانکاری در پالایشگاه تمام شده و تعداد زیادی از کارگران بیکار شده‌اند.این کارگران از اوضاع نامساعد شغلی کارگران پیمانکاری این پالایشگاه انتقاد دارند و خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت شرکت‌های پیمانکاری و قراردادهای شغلی کارگران هستند.

بازماندن اخراجی‌ها از دریافت مقرری بیکاری

اما به فاصله نه چندان زیادی از اوضاع ناخوش حوزه کار در جنوب کشور، در نیمه شمالی نیز همین اتفاق در حال تکرار شدن است و حدود ۳۵نفر از کارگران رسمی وقراردادی دو کارخانه «تولی‌پرس»و«بسته‌بندی البرز» که در هفته‌های گذشته تعدیل شده بودند، به دلیل مخدوش بودن سوابق بیمه‌ای خود از حق در یافت مقرری بیمه بیکاری بازماندند.آن‌ها می‌گویند: «زمانی که کارگران اخراج شده برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کردند، متوجه شدند که به دلیل آنچه که سازمان تامین اجتماعی آن را مخدوش بودن سوابق بیمه عنوان کرده است، واجد شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری نیستند».

در همین رابطه یکی از کارگران تعدیل شده «تولی‌پرس»و«بسته‌بندی البرز» می‌گوید: «حدود ۳۵ کارگر هستیم که نزدیک به ۱۴ سال سابقه کاری داریم. برپایه این اظهارات تعداد ۲۷ نفر از این کارگران تا قبل از تعدیل در استخدام کارخانه تولی‌پرس بودند و هفت کارگر دیگر در صنایع بسته بندی البرز مشغول کار بودند».این کارگر در تشریح موقعیت خود و دیگر همکاران بیکار شده‌اش گفت: «زمانی که بعد از اخراج برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره تامین اجتماعی شهر صنعتی البرز مراجعه کردیم، به ما گفته شد که چهار ماه از حق بیمه سال ۹۵ آنان به تامین اجتماعی پرداخت نشده است و بنابراین با وجود پرداخت شدن حق بیمه هیچ مبلغی بابت مقرری بیمه بیکاری به ما تعلق نمی‌گیرد».وی همچنین در مورد وضعیت کارگران دو کارخانه «تولی‌پرس»و«بسته‌بندی البرز» گفت که ظاهرا کارفرما قصد کم کردن تعداد روز های مرخصی حدود ۵۸۰ کارگر شاغل در این دو کارخانه را دارد که به اجبار تا روز نوزدهم اردیبهشت به مرخصی فرستاده شده بودند.

به گفته وی از چند روز پیش مسئولان اداری این دو کارخانه که تحت مسئولیت کارفرمای واحد در محوطه‌ای واقع در شهر صنعتی البرز قزوین مشغول به کارند، از کارگران درخواست می‌کنند که پای برگه‌هایی را امضا کنند که نشان از توافقی بودن مرخصی‌ها می‌داد.ضمن اینکه کارفرما تاکید کرده است که بعد از تایید این برگه‌ها، هیچ یک از کارگران تا شهریور ماه حق استفاده از مرخصی را ندارند. حال ناخوش کار در سالی که رهبری انقلاب آن را «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام نهاده و خواستار تلاش همه جانبه برای برون‌رفت کشور از مشکلات حوزه کار شده‌اند، ضرورت توجه جدی‌تر مسئولان به مشکلات حوزه کار و کارگری را اجتناب‌ناپدیر کرده است.مشکلاتی که کارگر و کارفرما نمی‌شناسند و هر دوی آن‌ها را در شرایطی قرار داده‌اند که توانی برای خروج از آن ندارند و فقط توجه دولت به حوزه کار و تولید است که می‌تواند آب خوش از گلوی آن‌ها پایین ببرد.

منبع : http://www.eghtesadonline.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار