ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کم بدهکارترین کشورهای جهان کدامند؟

0

کشورهای زیادی در سرتاسر جهان با بدهی و کسری‌های رو به رشد دست و پنجه نرم می‌کنند، اما کشورهایی هم هستند که پیوسته تعهدات‌ مالی‌شان را پایین نگه داشته‌اند.

تیتر ۲۰ – گزارش رقابت‌پذیری جهانی مجمع جهانی اقتصاد به بررسی سلامت و ریسک‌های مالی کشورهای سرتاسر جهان پرداخته است. بسیاری از کشورها به مدد منابع طبیعی عظیمی که در اختیار دارند، سطح بدهی دولتی اندکی را حفظ کرده‌اند در حالی که سایرین اصلاحات بازار آزاد را دنبال کردند که دیسیپلین مالی را یک سیاست محوری ساخته است.
پایگاه خبری بیزنس اینسایدر در گزارشی به بررسی کشورهایی پرداخته که پایین‌ترین سطح بدهی دولتی را دارند. این کشورها عبارتند از:
۱_ هنگ کنگ: ۰.۱ درصد
اقتصاد بازار محور هنگ کنگ با بخش بانکداری مالی پررونق و همچنین کنترل‌های مالی سامان یافته، ذخایر ارزی خارجی بزرگ و بدهی دولتی صفر شناخته شده است. سرانه تولید ناخالص داخلی هنگ‌کنگ در سطح جهانی در رتبه ششم قرار دارد که اندکی پایین‌تر از برونئی است.
۲_ برونئی: ۳.۱ درصد
رشد اقتصادی به دنبال استقلال برونئی از انگلیس در سال ۱۹۸۴ حاصل شد. این کشور با صادرات نفت و گاز به طور کامل پشتیبانی شده و تولید ناخالص داخلی عمومی بالایی دارد و رفاه دولتی نیز سخاوتمندانه بوده و همه خدمات پزشکی را فراهم کرده و برای خوراک و مسکن یارانه می‌دهد.
۳_ استونی: ۹.۵ درصد
پس از این‌که استونی در سال ۱۹۱۸ پس از جنگ جهانی اول از روسیه استقلال یافت، اصلاحات بازار آزاد را دنبال کرد که این کشور را به یکی از بزرگ‌ترین اقتصادها در اروپای شرقی تبدیل کرد. اقتصاد این کشور با بودجه متوازن، مالیات بر درآمد ثابت، سیاست‌های تجارت آزاد، ارز قابل تبدیل که به یورو قیمت‌گذاری شده و همچنین بدهی دولتی صفر شناخته می‌شود.
۴_ عربستان سعودی: ۱۲.۴ درصد
اگرچه سطح بدهی کشور نفت‌خیز عربستان از نظر استانداردهای جهانی اندک است اما بدهی ملی این کشور طی دو سال گذشته که قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ کاهش یافت، افزایش پیدا کرده است. بدهی دولتی عربستان در سال ۲۰۱۶ به ۳۱۶.۵ میلیارد ریال (۶۷ میلیارد پوند) صعود کرد که ۶۱۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش داشت.
۵_ بوتسوانا: ۱۳.۹ درصد
کشور آفریقای جنوبی بوتسوانا یک داستان موفقیت مدرن است. نرخ رشد اقتصادی این کشور بین سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۹ به ۹ درصد بالغ شد که بالاترین میزان در جهان بود. بوتسوانا رکود جهانی در فاصله سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ را به چالش کشید و سطح بدهی دولتی بسیار اندکی را حفظ کرد.
۶_ روسیه: ۱۷ درصد
روسیه به دلیل ظرفیت عظیم تولید و ذخایر بزرگ نفت و گاز، یکی از پایین‌ترین نسبت‌های سطح بدهی به تولید ناخالص داخلی در جهان را دارد. ارزش منابع طبیعی این کشور ۵۶ تریلیون پوند (۷۵ تریلیون دلار) برآورد شده که طبق اعلام وزارت انرژی آمریکا بیش از ۳۰ درصد از کل منابع طبیعی در جهان را تشکیل می‌دهد.
۷_ کویت: ۱۸.۶ درصد
کویت یک کشور عربی نفت‌خیز است که اقتصادش همچنان در حال بهبود از رکود ناشی از کاهش قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۵ است. این کشور برای تامین مالی کسری خود، به رغم صندوق سرمایه‌گذاری دولتی بزرگی که دارد به استقراض متکی بوده است. طبق گزارش عرب تایمز، کویت از آوریل سال ۲۰۱۶ اوراق قرضه داخلی به ارزش ۸.۹ میلیارد پوند و اوراق قرضه خارجی به ارزش ۵.۹ میلیارد پوند منتشر کرده است.
۸_ نیجریه: ۱۸.۶ درصد
سطح بدهی دولتی به عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی در پنج سال گذشته به طور پیوسته رشد کرده اما پایین سقف ۴۰ درصدی مانده که دولت فدرال نیجریه برای اقتصاد تعیین کرده است.
۹_ امارات متحده عربی: ۱۹.۳ درصد
این کشور یک صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عظیم دارد که پول‌های حاصل از مازاد درآمد نفتی را سرمایه‌گذاری می‌کند و ارزش آن بیش از ۱.۳ تریلیون دلار برآورد شده است.
۱۰_ الجزایر: ۲۰.۴ درصد
دولت الجزایر پیوسته از متوسل شدن به سطح بالای بدهی خارجی برای فاینانس اقتصاد خود امتناع ورزیده و در عوض به ذخایر نفت متکی بوده است. رویترز گزارش کرده که اقتصاد این کشور شمال آفریقا چهار درصد رشد خواهد کرد که بالاتر از پیش‌بینی‌های اولیه ۲.۲ درصد و بالاتر از نرخ رشد ۳.۷ درصدی سال جاری خواهد بود.
۱۱_ قزاقستان: ۲۱.۱ درصد
کشور نفت‌خیز قزاقستان صندوق سرمایه دولتی “سامروک کازینا” را اداره می‌کند که متعلق به دولت است و شرکت راه آهن ملی، خدمات پستی و شرکت نفت و گاز دولتی کازمونای گاز، شرکت اورانیوم دولتی و گروه‌های متعدد دیگر را اداره می‌کند./ایسنا
منبع : http://titre20.ir/fa/news/20822

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار