ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

امنیت شغلی چیست؟ چه عواملی در امنیت شغلی موثرند؟

0

امنیت شغلی به معنی محافظت کارمندان در برابر نوسانات حقوق و درآمد و در نهایت از دست دادن جایگاه شغلی می باشد. ممکن است در پی رکود اقتصادی یک سازمان یا حتی یک کشور، امنیت شغلی افراد به خطر بیفتد. امنیت شغلی جنبه ذهنی و روانی دارد و تا حدودی به برداشت فرد از محیط کار بستگی دارد. بنابراین، امنیت شغلی، احساس فراغت نسبی، از خطر یا حالتی است که در آن ارضای نیازها و خواسته های شخص تحقق می یابد. در واقع می توان امنیت شغلی را به عنوان حدودی که کارکنان در آن حیطه، اطمینان حاصل پیدا می کنند که شغلشان را از دست نخواهند داد، تعریف کرد.

عواملی که امنیت شغلی را به خطر می اندازد:

رکود اقتصادی

تحقیقات ثابت کرده که رکود اقتصادی یک سازمان که در نهایت منجر به ورشکستگی آن می شود، می تواند تا حد زیادی امنیت شغلی کارمندان آن سازمان را به خطر بیاندازد. متاسفانه در اکثر مواقع، سیاست کلی سازمان ها در برخورد با مشکلات اقتصادی، استفاده از اهرم تعدیل نیرو و اخراج کارمندان برای کم کردن هزینه ها می باشد که به خودی خود مهمترین عامل از بین رفتن امنیت شغلی در کارمندان و ایجاد استرس شغلی در آن ها می باشد.

جابجایی های مکرر در شغل

دومین عاملی که می تواند یک فرد را از داشتن امنیت شغلی محروم سازد، جابجایی مکرر او از شغلی به شغل دیگر است. فردی که دائما ردیف شغلیش تغییر می کند، هیچ گاه از ادامه فعالیت خود در شغلی که دارد، آگاه نیست و همین امر باعث افت بازدهی او نیز خواهد شد.

عدم علاقه به شغل

اگر فرد به شغل خود علاقه ای نداشته باشد و صرفا از روی اجبار به آن شغل تن دهد، این فرد دارای امنیت شغلی نخواهد بود. چراکه با کوچکترین مشکل در محیط کار، و یا پیشنهاد مشاغل دیگر، ممکن است از شغل فعلی خود چشم پوشی نماید.

عدم داشتن رضایت اقتصادی

بسیاری از افراد بوده اند که با وجود لذت بردن از کار خود، به دلیل عدم تامین هزینه های اقتصادی توسط شغلشان، از آن کار استئفا داده و مسیر دیگری را برگزیده اند. این افراد به دلیلی عدم تامین مناسب مالی، مجبور به ترک شغل خود می شوند.

راه کارهای ایجاد امنیت شغلی در کارمندان

جابجایی کمتردرشغل

جابجایی کمتر در شغل بیانگر وجود امنیت در شغل است که حاصل آن تخصصی و خبرگی است و زمانی که افراد در یک شغل خبرگی و تخصص پیدا کردند بخشی از امنیت شغلی آنها شکل می گیرد.

تمرکز بر شغل توسط افراد

بیانگر وجود ثبات شغلی است که این تمرکز از دو شغله شدن افراد جلوگیری و بخشی از امنیت را در شغل شکل می دهد.

انتخاب شغل مناسب

انتخاب شغل مناسب زمینه ساز بروز و تقویت علاقه مندی از کار است که با امنیت شغلی رابطه مستقیم دارد .

رضایت اقتصادی

رضایت اقتصادی موجب دلگرمی فرد در کار شده و احساس برابری در کارکنان شکل می گیرد. که خود احساس برابری درسازمان، نقش موثری درامنیت شغلی ایفا می کند.

وابسته شدن فرد به سازمان

وابسته شدن فرد به سازمان بیانگر وجود امنیت در شغل است که حاصل آن تعهد سازمانی است. زمانی که کارکنان یک سازمان از سازمان خود دفاع کنند، بطور مستقیم و غیرمستقیم اعتبار سازمان را تقویت کرده که درسایه آن امنیت شغلی افرادتامین می گردد.

احساس آرامش

احساس آرامش درکار منجر به رهایی از فشار شغلی گردیده و در نتیجه بخشی از امنیت شغلی کارکنان که از طریق فشارهای شغلی تهدید می شود، تامین می گردد.

مهرداد قدسیدر

منبع : https://karmandcontrol.com/blog

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار