ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

همه چیز در مورد چک سفید امضاء:

0
در قوانین مالی و چک و سفته چک سفید امضا به چکی اطلاق میشود که بدون مرقوم کردن مبلغ در آن صاحب چک اقدام به امضا می نماید و این حق را به دریافت کننده می دهد که در زمان لازم مبلغ دلخواه را در آن مرقوم کرده و جهت نقد کردن آن به بانک مراجعه کند .

ایا چک سفید امضا که به عنوان ضمانت داده میشود قابل نقد کردن است ؟

اگر چکی به عنوان ضمانت به شخصی داده شود و آن شخص اقدام به پر کردن ان به مبلغ دلخواه کند فرد صادر کننده باید در مراجع قضایی ، حقوقی بودن چک را ثابت کند فقط در این صورت است که از پرداخت مبلغ چک معاف خواهد شد در غیر این صورت باید مبلغ چک را به عنوان بدهی پرداخت کند .

آیا دادن چک سفید امضا از نظر حقوقی خطرناک است ؟

چک سفید امضا به دلیل اینکه مبلغ چک و تاریخ ان نوشته نمیشود و جایش خالی باقی می ماند می تواند خطرناک باشد . این نوع چک معمولا برای ضمانت داده میشود و شخص دریافت کننده میتواند جای مبلغ و تایخ را به دلخواه خودش پر کرده و به بانک ببرد . این نوع چک بدون نام و تاریخ حکم چک حامل دارد و هر کسی می تواند با ارائه کارت ملی به بانک مراجعه کرده و درخواست نقد کردن ان را بنماید .

آیا چکی که تاریخ ندارد چک سفید امضا محسوب میشود ؟

چکی که همه موارد ان پر شده باشد و فقط قسمت تاریخ خالی باشد حکم چک سفید امضا را ندارد و از نوع چک های عادی بدون تاریخ است و شخص دریافت کننده می تواند به میل خودش برای چک تاریخ صدور بزند . در مورد پر کردن اطلاعات چک باید خیلی دقت شود چرا که صدور چک بدون تاریخ هم میتواند دردسر های زیادی را برای صادر کننده ایجاد نماید .در واقع با جابجا کردن تاریخ توافق شده میتواند مبلغ چک را در زمان زودتر مطابله کرده و صادر کننده چک را به دردسر بیندازد.

چک سفید امضا در چه مورادی مورد استفاده قرار مییگرد ؟

چک سفید امضا برای ضمانت

چک سفید امضا ممکن است به عنوان ضمانت در یک معامله مورد استفاده قرار بگیرد . البته معمولا تجار با تجربه و حرفه ای هیچ وقت در یک معامله قانونی و سالم اقدام به صدور چک سفید نخواهند کرد .

استفاده از چک سفید امضا در تجارت غیر قانونی

چک سفید امضا معمولا در معاملات غیر قانونی مثل پول شویی ، قاچاق مواد مخدر یا دارو و قاچاق هر چیز دیگری که پیگرد قانونی خواهد داشت مورد استفاده قرار میگیرد .

چک سفید امضا تضمینی برای تخلیه ملک

گاهی موجر برای اینکه مطمئن شود ملکش توسط مستاجر در موعد مقرر تخلیه خواهد شد از مستاجر طلب چک سفید امضا می کند البته این چک بیشتر برای اجاره املاک تجاری طلب میشود و در املاک مسکونی معمولی مگر در موارد خاص درخواست نمیگردد .

در نزول و ربا چک سفید ابزار معامله است

گاهی افراد برای معاملات آلوده خود نظیر نزول و ربا درخواست چک سفید می کنند و شخص صادر کننده از روی اجبار این چک را به رباخوار می دهد که بعد ها می توانند مشکلات قضایی بسیار عدیده ای را بریش ایجاد کند .

چک سفید امضا برای جبران خسارت

گاهی چک سفید امضا برای جبران خسارت یک قرارداد مبادله میشود مثلا اگر در اجرای قرارداد تاخیر شود ، قرارداد به شیوه ای که توافق شده اجرا نشود و در کل عدم اجرا یا اجرای صحیح قرارداد به ذینفعان خسارت وارد کند شخص برای جلوگیری از این امر طلب چک سفید می نماید .

اگر چک سفید برای ضمانت می دهید داخل ان قید کنید

در صورتیکه به هر دلیلی برای ضمانت کاری مجبور به صدور چک سفید امضا شدید حتما داخل آن به ضمانتی بودن چک اشاره کنید که شخص دریافت کننده نتواند از آن سوء استفاده کند چون چک ضمانتی جنبه حقوقی داشته و صادر کننده میتواند با بیان دلایل قانونی از نقد کردن ان تبرئه شود .

عملکرد بانک در مورد چک سفید امضا چگونه است ؟

اگر چک سفید امضا توسط دارنده تکمیل شده و فاقد هر گونه ایراد و خط خوردگی باشد بانک موظف است چک را برای دارنده نقد کند و اجازه دخالت در روابط دارنده چک و صادر کننده آن را ندارد مگر انکه حساب صادر کننده چک خالی باشد یا صادر کننده جلوی حسابش را بسته باشد و یا دستور قضایی برای عدم پرداخت چک وجود داشته باشد.

صارد کننده و دریافت کننده چک سفید امضا باید چه مواردی را رعایت کنند ؟

شخصی که چک سفید را دریافت می کند در صورتیکه لازم شد چک را نقد کند فقط باید مبلغ توافق شده را در چک بنویسد در غیر این صورت صادر کننده چک حق دارد از وی شکایت کند و اینکه صادر کننده و دریافت کننده چک سفید امضا باید اسناد و مدارک کافی برای اثبات ادعای خود در خصوص چک سفید را داشته باشند .

صادر کننده چک سفید حتما رسید دریافت کند

چک سفید امضا به هر دلیلی که صادر شود باید صادر کننده برای پیشگیری از مشکلات بعدی از دریافت کننده رسید دریافت کرده و در رسید مذکور کاملا قید شود این چک به چه منظور و برای چه کاری صادر شده است.

منبع : http://mohasebankhebreh.com/1517

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار