ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

شرط عدم مسؤولیت در قراردادهای تجاری:

0

در شرایط بی­ثبات دنیای امروز و همچنین وجود واسطه­ های سود­جو در راه رسیدن کالا و خدمات از تولید­ کننده به دست مصرف­ کننده نهایی، کمتر بازرگانان و تولید­کنندگان نسبت به این شرایط بی تفاوت می­باشند، لذا با تمسک به ابزار قانونی سعی در کنترل حوادث محتمل زیان­ آور دارند. در این راستا برخی از سرمایه­داران در هنگام عقد قرارداد­های تجاری و خدماتی و …. با آوردن الحاقیه هایی در قرارداد همچون بیمه مسؤولیت وبا پرداخت مبالغ معینی خیال خود را راحت می­کنند. بدیهی است هزینه­ الحاقیه­ ها و بیمه­ های مذکور بر روی قرارداد اضافه می­گردد و از طرف مقابل دریافت می­گردد که منتج به بالا رفتن قیمت نهایی کالا و خدمات می­گردد.

اما با وجود شرط عدم مسؤولیت در یک قرارداد، از صرف هزینه­ های اضافی بابت الحاقیه­ های مذکور ممانعت بعمل می­آید. به­ طوریکه با آوردن شرط عدم مسؤولیت در یک قرارداد نقش بیمه­ گر را برگردن طرف مقابل می­اندازند و در برابر مشتریان خود نسبت به خسارات ممکن که پیش­ بینی می­شود به­ نوعی مسؤول نمی­باشند. لذا با استفاده از شرط عدم مسؤولیت ضمن پایین آوردن تهدید احتمالی از بابت خسارات احتمالی، نوعی انگیزه، تضمین لازم و امنیت سرمایه­ گذاری را در کار خود ایجاد می­نمایند.

از نظر حقوقی، قانون­گذاران به طور قاطع ، رویکرد واحدی در قبال شرط عدم مسؤولیت ندارند و با استدلالهایی همچون اینکه “شرط مذکور در زمان اسقاط موجود نیست پس قابل اسقاط نیست” و یا اینکه “خسارات محتمل عمدتاً با تقصیر اشخاص و در نتیجه نظم عمومی رابطه نزدیک دارد و نظم عمومی هم از قوانین امری بوده که قابل اسقاط نمی­باشد” ، شرط عدم مسؤولیت را قابل پذیرش نمی­دانند. البته به نظر اکثر حقوقدانان شرط عدم مسؤولیت با عقل و نظم عمومی منافاتی ندارد مگردر مواردی که نامشروع باشد ؛ مانند مواردی که شخص عمداً موجب خسارات می­گردد و یا عدم مسؤولیت راجع به تهدید و تحدید آزادیها و تمامیت جسمانی شخص دیگر باشد.النهایه شرط عدم مسؤولیت به جز در مواردی که نامشروع است نافذ و صحیح است و موجب پایین آمدن هزینه­ های قرارداد نیز می­باشد و همچون سایر قرارداد­های خصوصی حقی است که به ورثه نیز منتقل می­گردد.

مهدی محمدی

منبع : http://www.asianews.ir/2017/11

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار