ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی دلیل عقب گرد کشاورزی :

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

با توجه به محدودیت منابع آبی، نبود الگوی کشت و صنایع تبدیلی و تکمیلی، هدر رفت محصولات و دسترنج کشاورزان را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در اقتصاد کشاورزی نبود مدیریت مناسب در زنجیره تولید،میزان ضایعات و افزایش و کاهش قیمت موضوع جدیدی نیست چرا که در سال های مختلف به دفعات تکرار می شود.

کارشناسان معتقدند که با وجود محدودیت منابع آبی، نبود الگوی کشت و صنایع تبدیلی شاهد هدر رفت محصولات کشاورزی و دسترنج کشاورزان هستیم که برای برون رفت از وضعیت کنونی،  تغییر ساختار بخش و خروج از کشاورزی معیشتی بیش از پیش احساس می شود.

البته ناگفته نماند که وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم تشکیل و تقویت زنجیره تولید تا مصرف و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی به جهت افزایش ماندگاری و تنظیم بازار محصولات کشاورزی تاکید دارد.

محمد شفیع ملک زاده رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به دلایل اصلی نوسانات قیمت محصولات کشاورزی در بازار اظهار کرد: نبود برنامه ریزی های مناسب اجرای الگوی کشت محصولات،در دسترس نبودن اطلاعات و آماردقیق از بهره برداران و تناقض میزان تولید و مصرف از جمله دلایل اصلی این نوسانات در بازار است.

وی با اشاره به ضرورت بانک اطلاعاتی دقیق از تعداد بهره برداران و سطح زیر کشت محصولات مختلف کشاورزی افزود: اکنون با اخذ تمامی مدارک از جمله اسناد ملکی زمین، تعداد پروانه های بهره برداری با اخذ مجوز و استعلام از وزارت جهاد کشاورزی و بازدید میدانی ازسوی کارشناسان نظام صنفی  درصدد مغایرت ادعای فعالان این بخش هستیم تا به طور قابل ملاحظه ای مشکلات تولید را کاهش دهیم.

ملک زاده با بیان اینکه ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق از بهره برداران نیاز به حمایت هر چه بیشتر بخش دولتی و دستگاه های مختلف کشاورزی دارد، تصریح کرد: با ایجاد  این بانک جامع و کامل، دیگر خبری از مازاد تولید و نوسانات قیمت محصولات کشاورزی نخواهیم بود.

این مقام مسوول ادامه داد: در شرایط کنونی به دلیل عدم اجرای الگوی کشت و نبود بانک اطلاعاتی دقیق، همه ساله محصولاتی نظیر سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی با مشکلاتی نظیر مازاد یا کاهش تولید ، نوسانات قیمت و در برخی مواقع امحا و به هدر رفتن سرمایه ملی و کشاورزان روبرو بوده ایم.

رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به عوامل موثر در کنترل نوسانات تولید و قیمت محصولات مختلف کشاورزی بیان کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی ،توسعه سردخانه ها و صادرات تاثیر بسزایی در جلوگیری از خام فروشی محصولات دارد.

ملک زاده با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی در تنظیم بازار داخل نقش بسزایی دارد،یادآورشد: با شناخت بازارهای هدف می توان بخشی از تولیدات مازاد بر نیاز داخل را به این بازارها صادر کرد چرا که این امر علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالا در افزایش انگیزه کشاورزان تاثیر بسزایی دارد.

وی با انتقاد از واردات همزمان با فصل برداشت محصول اذعان کرد: در برخی مواقع همزمان با برداشت محصول، صدها کانتیر وارد کشور می شود که این امر به سبب قیمت پایین محصولات خارجی ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می کند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه سرمایه گذاران با مشکلات متعددی در زمینه سرمایه گذاری روبرو هستند، اظهار کرد: علی رغم نیاز روز افزون کشور به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی ،اما سرمایه گذاران به سبب بروکراسی های پیچیده اداری حاضر به سرمایه گذاری در این امر نیستند.

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی اجرای الگوی کشت،حمایت از سرمایه گذاران صنایع تبدیلی و کنترل واردات محصولات در فصل برداشت را از عوامل موثر در تثبیت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی می دانند.

تکمیل زنجیره های تولید عاملی مهم در کنترل تنظیم بازار محصولات کشاورزی

حسین اصغری مدیر کل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی  گفت: عواملی نظیر تکمیل زنجیره های تولید، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی  و گسترش سردخانه ها و انبارهای فنی تاثیر بسزایی در جلوگیری از فساد محصولات کشاورزی دارد که باید با جدیت هر چه تمام از سوی وزارت جهاد دنبال شود.

به گفته اصغری، کنترل ضایعات محصولات کشاورزی از برداشت تا مصرف باید مد نظر قرار گیرد چرا که این امر یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی در تامین امنیت غذایی به شمار می رود.

منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/6317298

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار