ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

رشد پدیده بیکاران با درآمد در اقتصاد ایران:

0

هفته نامه تجارت فردا بررسی کرد:

رشد پدیده بیکاران با درآمد در اقتصاد ایران.

دقیقا در سال‌هایی که دولت‌ها و سیاست‌گذاران به دلیل رشد بیکاری در کشور مورد نقد بودند، پدیده متفاوتی در اقتصاد ایران رشد کرده است. در دوره پرنوسان نرخ بیکاری و طولانی شدن صف انتظار برای یافتن شغل گروهی در اقتصاد ایران رشد کردند که مرکز آمار از آنها با عنوان «افراد با درآمد بدون کار» یاد می‌کند. رشد ۲.۵ برابری طی ۱۱ سال اخیر. گروهی که تعداد آنها از ۱.۹ میلیون نفر در سال ۱۳۸۴ به ۴.۸ میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

ابراهیم علیزاده با این مقدمه در تجارت‌فردا نوشت: این رشد ۲٫۹ میلیون نفری در گروه افراد با درآمد بدون کار در حالیست که شاید هنوز در میان کارشناسان و سیاست‌گذاران بحث‌های چندانی صورت نگرفته که باید این رشد را تهدید یا فرصتی برای اقتصاد ایران تلقی کرد. برای همین شاید این پدیده بیش از هر موضوعی امروز نیاز به تبیین دارد تا پس از آن، سیاست‌گذاران مطمئن‌تر بتوانند برای آن سیاست‌گذاری کنند.

از نگاه کارشناسانی چون مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور یکی از مهمترین اتفاقات در یک دهه اخیر که تاثیر قابل توجهی بر بازار کار کشور گذاشته، پناه بردن جویندگان کار به دانشگاه‌ها بوده است. اتفاقی که در آمارهای مرکز آمار ایران نیز به وضوح قابل مشاهده است. روند نزولی کاهش نرخ مشارکت تا سال ۱۳۹۱ شاید یکی از مهمترین نشانه‌های این اتفاق باشد که نشان می‌دهد متقاضیان بازار کار به جای اینکه به بازار کار وارد شوند و حداقل جزو جمعیت فعال اقتصاد ایران باشند اما ترجیح داده‌اند تحصیل کنند. بررسی روند نرخ مشارکت گروه‌های سنی مختلف ۱۱ سال اخیر نیز نشان می‌دهد که نرخ مشارکت در گروه‌های سنی ۲۰ تا ۲۴ سال و ۲۵ تا ۲۹ سال از دیگر گروه‌های سنی پایین‌تر بوده که علت این اتفاق را مرکز آمار ایران افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها عنوان کرده است.

با این حال رشد قابل توجه نرخ مشارکت در دولت دوازدهم که در آخرین کارنامه‌ فصلی بازار کار، این نرخ به بیش از ۴۰ درصد رسیده، این پیام را به سیاست‌گذاران داده که به تدریج محصلان و افراد غیرفعال در حال ورود به بازار کار هستند. اما دقیقا در همین دوره‌ای که کارشناسان بازار کار تمرکز قابل توجهی بر نقش محصلان در بازار کار داشته‌اند، به نظر می‌رسد گروه دیگری در بخش جمعیت غیرفعال در حال رشد بوده‌اند که می‌توانند بر شاخص‌ نرخ مشارکت اقتصادی تاثیر بگذارند. گروهی که شاید اصلا نیازی ندارند به جمعیت فعال کشور اضافه شوند تا نرخ مشارکت در اقتصاد ایران افزایش پیدا کند.

رشد ۶میلیون نفری غیرفعال‌ها

در بازار کار هر کشوری به مجموع تعداد شاغلان و تعداد بیکاران جمعیت فعال می‌گویند. جمعیتی که در سن کار قرار دارند و آماده حضور در بازار کار هستند. اما از میان جمعیت در سن کار رقم قابل توجهی از افراد هستند که در گروه فعالان بازار کار حضور ندارند. شاید شاخص‌ترین این مجموعه زنان خانه‌‌دار باشند که یکی از ملموس‌ترین مصداق‌های جمعیت غیرفعال کشور محسوب می‌شوند. اما در کنار این گروه، ۱۰ قشر دیگر هم هستند که جزو جمعیت غیرفعال در آمارهای مرکز آمار ایران به نوعی محسوب می‌شوند. کسانی که هنگام بررسی‌های مرکز آمار ایران یکی از ۱۱ دلیل مورد اشاره را علت اصلی در جستجوی شغل نبودن خود عنوان می‌کنند. بر اساس این دلیل‌ها، این ۱۰ گروه هم در کنار زنان خانه‌دار، در جمعیت غیرفعال حضور دارند: بی‌نیازان از انجام کار، تحصیل‌کنندگان، بیماران، آنها که در انتظار شروع کار جدید خود هستند، آنها که منتظر بازگشت به شغل قبلی‌اند، آنها که در انتظار پاسخ کارفرما یا در انتظار اعلام نتایج آزمون استخدامی هستند، آنها که منتظرند تا تلاش‌هایشان برای رسیدن به کار به ثمر برسد، آنها که از پیدا کردن کار ناامید شده‌اند، منتظران رسیدن فصل کار و آنها که از روش‌های جست‌وجوی کار مطلع نیستند. همه این تقسیم‌بندی‌ها را مرکز آمار ایران تعریف کرده است. حال شاید برخی به تعریف این نهاد آماری خرده بگیرند اما به هرترتیب این آمارها با در نظر گرفتن این تعاریف می‌تواند برای سیاستگذاران کشور قابل تامل باشد.

مرکز آمار ایران با در نظر گرفتن این تعریف، محاسبه کرده که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ بیش از ۶٫۱ میلیون نفر به جمعیت غیرفعال‌های کشور اضافه شده است. در این ۱۱ سال جمعیت ۳۳٫۴ میلیون نفری غیرفعال‌ها با رشد ۱۸ درصدی به ۳۹٫۵ میلیون نفر رسیده است. اما در میان گروه‌های مختلف از جمعیت غیرفعال کدام دسته بیشترین سهم را داشته‌اند و کدام گروه از غیرفعال‌ها‌ روند رشد قابل توجهی دارند؟

طی این ۱۱ سال در میان این گروه‌ها «خانه‌دارها» از ۱۵٫۸ میلیون نفر به ۲۰٫۶ میلیون نفر رسیده‌اند. رشد ۴٫۸ میلیون نفری خانه‌دارها طی ۱۱ سال اخیر حاکی از رشد ۳۰ درصدی این گروه غیرفعال‌ها طی این سال‌ها است. در سال ۱۳۹۴ نیز این میزان ۲۰٫۹ میلیون نفر بوده که در سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر از تعداد آن کاسته شد تا آخرین روند آن نزولی (معادل ۱۴ درصد افت) ثبت شود.

«محصل‌ها» گروه بعدی غیرفعال‌های اقتصاد ایران هستند. کسانی که تعداد آنها از ۱۲٫۶ میلیون نفر در سال ۱۳۸۴ به ۱۱٫۵ میلیون نفر رسیده است. این روند نزولی در آخرین کارنامه سالانه هم قابل مشاهده است. در سال ۱۳۹۵ میزان تنزل محصلان نسبت به سال ۱۳۹۴ حدود دو درصد (معادل ۲۰۰ هزار نفر) و در مجموع طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ میزان تنزل محصلان حدود ۹ درصد (معادل ۱٫۱ میلیون نفر) بوده است.

رشد ۲٫۵ برابری غیرفعال‌های با درآمد

«افراد دارای درآمد بدون کار» سومین گروه عمده جمعیت غیرفعال‌های کشور هستند. تعداد این گروه از افراد از ۱٫۹ میلیون نفر در سال ۱۳۸۴ به ۴٫۸ میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است. این افزایش ۲٫۹ میلیون نفری نشان می‌دهد طی ۱۱ سال اخیر تعداد افراد دارای درآمد بدون کار ۲٫۵ برابر شده است. در واقع در دوره‌ای که تعداد جمعیت غیرفعال کشور بیش از ۱۸ درصد رشد داشته، بیشترین افزایش در زیرمجموعه‌های آن مربوط به گروه افراد بدون درآمد بوده است. موضوع قابل توجه دیگر آن است که در‌ آخرین کارنامه سالانه مشاهده می‌شود که برخلاف روند نزولی تعداد خانه‌دارها و محصل‌ها، در گروه افراد دارای درآمد بدون کار، روند همچنان صعودی است. در سال ۱۳۹۴ تعداد این گروه ۴٫۷ میلیون نفر بوده که در سال ۱۳۹۵ رشد حدود یک درصدی داشته است.

در همین دوره ۱۱ ساله برای گروه «سایر و اظهارنشده» نیز رقمی معادل ۲٫۵ میلیون نفر ثبت شده که در مقایسه با ۳ میلیون نفر در سال ۱۳۸۴ معادل ۲۰ درصد افت داشته است. در نتیجه به نظر می‌رسد هرچند همچنان خانه‌داری و تحصیل عمده‌ترین سهم را در بخش گروه جمعیت غیرفعال کشور دارند اما صعودی‌ترین روند طی ۱۱ سال اخیر برای گروه افراد دارای درآمد بدون کار است. کسانی که به نظر می‌رسد بی‌نیاز از انجام کار باشند.

بررسی سهم این سه گروه از جمیت غیرفعال‌ها نیز نشان می‌دهد که به تدریج سهم افراد بی‌نیاز از انجام کار از کل غیرفعال‌ها در حال بزرگتر شدن است. سهم افراد دارای درآمد بدون کار از کل غیرفعال‌ها در سال ۱۳۸۴ حدود شش درصد بود که در سال ۱۳۹۵ با رشد شش درصدی به بیش از ۱۲ درصد رسیده است. رشد شش درصدی افراد دارای درآمد بدون کار بیشترین افزایش سهم در میان گروه غیرفعال‌ها به نظر می‌رسد. گروه دوم با بیشترین تغییر، خانه‌دارها است که سهم آنها از ۴۷ درصد به ۵۲ درصد افزایش یافته است. رشد دو برابری سهم افراد دارای درآمد بدون کار و رشد پنج درصدی سهم خانه‌دارها از سهم آنها در میان غیرفعال‌ها در حالیست که سهم محصل‌ها در همین دوره ۱۱ ساله ۹ درصد افت کرده است. تنزل از سهم ۳۸ درصدی به ۲۹ درصد محصلان در این دوره ۱۱ ساله هم قابل توجه به نظر می‌رسد. گروه «سایر و اظهار نشده» نیز در این دوره تنزل داشته و سهم آنها از حدود ۹ درصد به هفت درصد افت کرده است.

غیرفعال‌های با درآمد چه کسانی هستند؟

شاید در میان غیرفعال‌های با درآمد اولین قشری که به ذهن برسد، بازنشستگان باشند. گروهی که طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ رشد قابل توجهی داشتند. براساس گزارش معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی تعداد مستمری‌بگیران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته ۱٫۵ میلیون نفر بوده است. این درحالیست که به گفته محمد تقی نوربخش، مدیر عامل فعلی سازمان تأمین اجتماعی تعداد بازنشستگان این سازمان در سال ۸۴ معادل ۱٫۱میلیون نفر بود. در واقع در ۱۱ سال اخیر همزمان با رشد ۳۶ درصدی تعداد بازنشستگان فقط سازمان تامین اجتماعی، سهم بازنشسته‌ها در گروه غیرفعال‌های با درآمد از ۵۸ درصد به ۳۱ درصد تقلیل یافته است. البته اگر تعداد بازنشستگان صندوق کشوری را هم به این جمع اضافه کنیم این سهم در سال ۹۵ به ۵۸ درصد می‌رسد.به گفته محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در۲۱ مرداد ماه امسال تعداد بازنشستگان و مستمری‌بگیران این صندوق ۱٫۳ میلیون نفر بوده است که با احتساب این گروه و بازنشستگان ۱٫۵ میلیون نفری سازمان تامین اجتماعی می‌‌توان گفت از ۴٫۸ میلیون نفر جمعیت غیرفعال دارای درآمد ۲٫۸ میلیون نفر از محل مستمری بازنشستگی(سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری) درآمدی دارند. اما در مورد جمعیت باقی مانده که همچنان نسبت به سال ۱۳۸۴ رقم قابل توجهی می‌ماند چه فرضیه‌هایی وجود دارد؟ آیا آنها کسانی هستند که در این سال‌ها ترجیح داده‌اند با تهیه اموالی مانند مسکن یا سرمایه‌گذاری در بانک یا بازارهایی مانند بورس به درآمدهای ناشی از این سرمایه‌گذاری خود اتکا کنند؟

اگر چنین باشد افزایش جمعیت غیرفعال دارای درآمد که تنها از سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف درآمد کسب می‌کنند می‌تواند برای اقتصاد کشور تهدید باشد یا فرصت؟ موضوع قابل توجه دیگر که در بررسی‌های مرکز آمار ایران از بودجه خانوار می‌توان مشاهده کرد رشد سهم خانوار بدون فرد شاغل از کل خانوار ایرانی است. در حالی که این نوع خانوار در سال ۱۳۸۵ سهم ۱۶ درصدی از کل خانوار ایرانی داشتند، در سال ۱۳۹۴ سهم آنها به بیش از ۲۶ درصد رسیده است. بیشترین درآمدهای این خانوار بدون فرد شاغل نیز «درآمد متفرقه» توسط مرکز آمار ایران گزارش شده که رقم آن در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۵ میلیون تومان گزارش شده است. شاید مرکز آمار ایران با مشخص‌تر کردن نوع درآمد این خانوارها بتواند به بررسی بهتر و دقیق‌تر موضوع خانوار بدون شاغل اما با درآمد کمک کند که آن وقت شاید دقیق‌تر بتوان در مورد افراد با درآمد بدون کار یافته‌هایی را مطرح کرد.

منبع : http://www.eghtesadnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار