ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

راهکارهای اشتغال‌زایی از مسیر توسعه تعاونی‌ها:

0

دبیرکل اتاق تعاون در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد:

راهکارهای اشتغال‌زایی از مسیر توسعه تعاونی‌ها/ قوانین کسب‌وکار در کشورهای توسعه‌یافته پایدارترند.

ایجاد اشتغال‌ پایدار از مسیر تعاونی‌ها، حمایت از طرح‌های علمی کسب و کار و چالش‌های پیش‌روی اقتصاد کشور از موضوعات مهم گفت‌وگوی تفصیلی با دبیرکل اتاق تعاون ایران است.

ماشاالله عظیمی، دبیرکل اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به الزامات اشتغال‌زایی از مسیر بخش تعاون و کاهش هزینه ایجاد هر شغل، اظهار داشت: میزان اشتغال‌زایی جزو شاخص‌های مثبت اقتصاد هر کشوری به شمار می‌رود که در واقع روی درآمد عمومی، تولید ناخالص داخلی، میزان سرانه درآمد خانوار، رفاه عمومی، نرخ ازدواج و ارزش افزوده تأثیر مستقیمی دارد.

وی افزود: رشد اقتصاد کشور نیز وابسته به میزان اشتغال‌زایی پایدار و مولد است که در جریان افزایش فضای کسب و کار به وجود می‌آ‌ید؛ پایداری هر شغلی بستگی به توجیه‌پذیری کسب و کار دارد، اما اگر فعالیتی نتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد، فرصت‌های شغلی را از دست خواهد داد.

* رشد بازار خدمات نسبت به بازار کالا در ۲۸ سال گذشته

عضو هیأت مدیره اتاق تعاون ایران معتقد است که انتخاب نوع کسب و کار متناسب با نیازهای داخلی و خارجی برای ثبات در میزان اشتغال‌زایی بسیار مؤثر است و عدم توجه به بازار فروش محصول تعدیل نیروی کار را به همراه خواهد داشت.

عظیمی گفت: هر اقدامی درباره اشتغال که انجام شود، باید پیوست‌های محکم و کارشناسی شده داشته باشد تا بر اساس آن جریان اشتغال‌زایی تسریع شود و از طرفی، در ۲۸ سال گذشته در بازار ارزش کالا افزایشی بیش از ۲۸۰۰ درصدی داشته، اما خدمات افزایش بیش از ۳ هزار درصدی را تجربه کرده است. بنابراین اگر خدمتی در ۲۸ سال پیش ۱۰۰ تومان ارزش داشت، اکنون ۳ هزار تومان می‌ارزد اما اگر کالا بود ۲۸۰۰ تومان داد و ستد می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در مشاغل خدماتی شاهد توسعه بیشتر فعالیت‌ها هستیم، افزود: در بخش IT و تجارت از بخش‌های مربوط به خدمات هستند، رشد و توسعه خوبی نسبت به بازار کار داشته‌اند.

عضو هیأت مدیره اتاق تعاون ایران، نیروی انسانی دارای مهارت را برای اقتصاد هر کشوری بسیار با ارزش توصیف کرد و در عین حال گفت: منابع انسانی دارای مهارت حتی در دورافتاده‌ترین جزایر نیز می‌توانند خلق ثروت کنند و به همین دلیل با توجه به اقلیم‌های متفاوت در کشور نیازمند آموزش‌های مختلف مهارت در این زمینه هستیم.

وی افزود: کشور ما از لحاظ سرزمینی و آب و هوا و زیست‌محیطی بدون لحاظ کردن پراکندگی نیروی انسانی نمی‌تواند بسته اشتغال‌زایی خوبی داشته باشد و حتماً باید اشتغال‌زایی با هماهنگی هر استان و هر منطقه تنظیم شود.

* همواره از تولیدات علمی اشتغال‌زایی حمایت کرده‌ایم

عظیمی با اشاره به اینکه اتاق تعاون ایران از هرگونه تولید علمی در جهت ایجاد اشتغال پایدار حمایت می‌کند، گفت:‌ اتاق تعاون ایران همواره در مجامع تصمیم‌گیر از طرح‌های خوب اشتغال‌زایی که دولت‌ها ارائه کرده‌اند، حمایت کرد.

وی افزود: اتاق تعاون ایران قصد دارد تا در زمینه ایجاد اشتغال دست دولت‌ها را بگیرد و اکنون نیز به همین شکل هدف‌گذاری کرده است.

وی معتقد است که باید در جریان اشتغال‌زایی به سمت تعاونی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌ پایه برویم، یعنی تعاونی‌هایی ایجاد کنیم تا سرمایه‌های مردم را جذب کنند و به کسب و کار مولد بپردازند.

دبیرکل اتاق تعاون ایران گفت: مردم علاقمند هستند به طور غیرمستقیم نیز در کسب و کارهای مولد سرمایه‌گذاری کنند و این اتفاق باید از مسیر تعاون محقق شود؛ توصیه می‌کنم که مردم در همه جنبه‌هایی که خلق ارزش می‌کنند مشارکت داده شوند.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌های مردم می‌تواند هم از طریق تعونی‌ها باشد، هم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار (ETF) صورت پذیرد.

* مردم درآمدهایشان را از طریق تعاونی‌ها وارد فعالیت‌های اقتصادی کنند 

عظیمی با اشاره به اینکه دنیا به سمت جذب منابع مردمی و کارآفرینی در پروژه‌های بزرگ رفته است، گفت: درآمد سرانه در ایران نشان می‌دهد که یک خانوار چه میزان توانایی دارد و این درآمد سرانه با سنجش آن با هزینه کل عدد خامی است، چرا که سرمایه‌گذاری خانوار زمانی اتفاق می‌افتد که نسبت به هزینه، توازن‌های مثبت در درآمد خانوار شاهد باشیم.

وی افزود: پس‌انداز مردم می‌تواند هم از طریق بانک‌ها به بخش تولید تزریق شود و هم از طریق بازار سرمایه دراختیار شرکت‌ها قرار گیرد، اما بانک‌ها نشان دادند به دلیل مشکلات ساختاری و نرخ‌های دستوری در کنار سیاست‌های تحمیلی، توفیق ایجاد انتفاع در بخش مولد اقتصاد کشور را نداشته‌اند.

عضو هیأت مدیره اتاق تعاون ایران تصریح کرد: مردم از طریق تعاونی‌ها و هم از طریق بازار سرمایه هم وارد فعالیت‌های اقتصادی شده و درآمد کسب کنند که این روش را نیز به مردم با آگاهی‌های لازمی که به دست می‌اورند، توصیه می‌کنیم.

* رقم ۴۱۲ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی افزایش یابد

وی با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی باید از ۴۱۲ میلیارد دلار به عدد قابل قبولی برسد، گفت: زیرساخت‌های اقتصاد کشور باید متناسب با اهداف ایجاد شوند و این موضوع به افزایش فعالیت های‌مولد اقتصادی کمک خواهد کرد.

عظیمی با اشاره به اینکه کیک اقتصادی ایران در سال‌های گذشته بزرگ نشده است، گفت: بخش تعاونی و بخش خصوصی در سال‌های گذشته بزرگ نشده‌اند و در همان اندازه باقی مانده‌اند؛ البته واگذاری‌ها به بخش نیمه دولتی در سال‌های گذشته مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد، چرا که نظارت دولتی در روند فعالیت‌ها یاین مجموعه‌ها کاهش پیدا کرد.

وی افزود: واگذاری‌ها باید به طور کامل و صحیح انجام می‌شد تا بخش خصوصی واقعی وارد عرصه‌های مختلف اقتصادی شود.

مدیرعامل اسبق بانک توسعه تعاون، گفت: برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله طوری تنظیم شوند که در نهایت منجر به تقویت بخش خصوصی شده و مشارکت آنان را در اقتصاد بیشتر کند، اما در برخی موارد مشاهده شد که نه تنها بخش غیر دولتی فعال نداریم، بلکه بخش‌های نیمه دولتی نیز در جریان واگذاری‌ها موفق عمل نکردند.

وی همچنین پیشنهاد داد تا در جریان ارائه طرح‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی حتما از نظرات بخش تعاون و بخش خصوصی استفاده شود، چرا که عدم توجه به این بخش‌ها منجر به تقاضای اصلاحیه قوانین می‌شود.

عظیمی گفت: مطالعه قوانین کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد که بیش از یک قرن در پایداری قوانین و مقررات پایداری دارند چرا که در زمان تصویب، تمام ابعاد درنظر گرفته شده و جامع هستند.

منبع : http://news.parseek.com/Url/?id=14512234

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار