ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تأملی بر تهدیدات و فرصت‌های دنیای مجازی در حوزه کسب و کار :

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

فضای مجازی در سالیان اخیر، آن‌چنان افزایش یافته که حذف این فناوری از زندگی روزمره بسیاری از مردم به امری غیرممکن مبدل شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رشد و نفوذ فضای مجازی در زندگی عمومِ مردم به میزانی افزایش داشته که امروزه، هیچ فرد یا گروهی نمی‌تواند خود را جدا از این فناوری قلمداد کند.

تمامی مردم بصورت مستقیم و غیرمستقیم با این فناوری (فضای مجازی و شبکه های اجتماعی) در ارتباط هستند و حتی جدی ترین نقادان فضای مجازی نیز نمی‌توانند خود را بصورت مطلق ، بی نیاز از این ظرفیت تصور کنند.

با عنایت به ظرفیت های متنوع  موجود در این عرصه و اقبال عمومی به این فضا، در طول سالیان اخیر، ضریب رشد کسب و کار در این حوزه با روندی رو به رشد همراه بوده است.

فارغ از فرصت های تبلیغاتی که برای فعالان کانال های اجتماعی و نرم افزارهایی همچون تلگرام و…ایجاد شده و بسیای از فعالان این حوزه با جذب آگهی های تبلیغاتی به کسب درآمد مبادرت می ورزند، اقلام و محصولات متعددی که به طور عمده از آن تحت عنوان تولیداتِ مشاغل خانگی یاد می شود، در این فضا عرضه و ارائه می شوند.

طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی مراجع رسمی (وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی) و دبیرخانه مشاغل خانگی نشان می‌دهد، اکنون نزدیک به ۳۰۰ شغل خانگی در کشور فعالیت می‌کنند که در قالب های متعددی همچون صنعتی،کشاورزی، خدماتی و صنایع دستی قابل تعریف است.

مشاغل خانگی در تعاریف رسمی مشمول فعالیت‌هایی می شوند که توسط عضو و یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرحِ کسب و کار و بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهایِ مسکونیِ همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار، خارج از محیط مسکونی می شود.

این گونه مشاغل در قالب تعاونی‌های مختلف فعالیت می‌کنند که به موجب آن افرادی مشخص که به‌صورت همسو و با هدفی مشترک مشغول به فعالیت در این بخش (مشاغل خانگی) هستند به ایفای نقش و تامین معیشت در این حوزه مبادرت می ورزند.

طبق آمار اکنون قریب به ۹۰ شرکت تعاونی با عضویت بیش از ۴ هزار نفر و ایجاد فرصت شغلی برای یک هزار و ۸۰۰ نفر در سراسر کشور در سامانه ثبتی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مشغول به فعالیت هستند. بر این اساس استان های آذربایجان شرقی و هرمزگان در این عرصه پیش رو هستند.

پیوند مشاغل خانگی و فضای مجازی، بخش قابل توجهی از معضل بیکاری را مرتفع می‌کند

علی رحیمی فرد،کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به نقش برجسته و اثرگذار مشاغل خانگی در توسعه فرصت های شغلی اظهار کرد: ویژگی هایی در مشاغل این‌چنینی وجود دارد که آن را به فرصتی بالقوه و ویژه برای جذب متقاضیانِ اشتغال مُبَدَل می سازد.

وی افزود: یکی از خصوصیات این مشاغل، به افراد و یا گروه‌هایی معطوف می‌شود که ضرورتی برای خروج از منزل و گذراندن و پرکردن ساعات اداری در شرکت ها، مراکز تولیدی،کارخانجات و یا ادارات احساس نمی‌کنند و این فرصتی است که برای این طیف و به خصوص گروه بانوان خانه دار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رحیمی فرد گفت: بانوان به موازات اعمال کنترل و نقش آفرینی در عرصه خانه داری به تولید و ارائه خدمات در منزل مشغول شده و می‌توانند هم زمان کسب درآمد کنند.

کارشناس اقتصاد بیان کرد: ویژگی حائز اهیمت بعدی به این موضوع باز می‌گردد که در مشاغل خانگی نیاز چندانی به طی کردن پروسه پیچیده استخدام، همچون ثبت نام، آزمون، مصاحبه و…احساس نمی‌شود و شاید تنها برای کسب مجوز و برخورداری از برخی مزایای تعریف شده برای این مشاغل، پیمودن مسیری کوتاه، تعریف و تعیین شود که آن هم در مقایسه با پیچیدگی و دشواری فرآیند استخدام، بسیار ناچیز و حداقلی خواهد بود.

وی افزود: یکی دیگر از ابعاد و ویژگی های برجسته مشاغل خانگی به سرمایه حداقلی معطوف می شود که در مقایسه با دیگر مشاغل ناچیز و بسیار اندک به نظر می رسند.

رحیمی فرد گفت: با چنین اوصافی، ظرفیت موجود، مؤلفه‌ای اثرگذار در توسعه فرصت های شغلی به شمار می رود و در صورت اتخاذ تدابیر موثر و برنامه ریزی مدون و اصولی و همچنین ارائه آموزش های سازندهِ مُقتَضی، بخش قابل توجهی از فشار معضل بیکاری کنترل و مهار خواهد شد.

محمد صادقی کارشنای حوزه اقتصادی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ، با اشاره به نقش حائز اهمیت تبلیغات در توسعه مشاغل خانگی و حصول رونق هر چه بیشتر در مشاغل این‎چنینی اظهار کرد: بدون تردید معرفی و شناساندن محصولات تولید شده در قالب مشاغل خانگی و یا خدماتی که در این عرصه تعریف و ارائه می شوند، عنصر تعیین کننده ای در جذب مشتری محسوب می شود.

وی افزود: زنجیره مشاغل خانگی طیف گسترده ای از فعالیت ها را شامل می شود که گستره آن از تولید آلو، لواشک، ترشی های خانگی و…تا آشپزی، تولید صنایع دستی، آثار هنری و حتی آموزش های تخصصی و کلاس هاس خصوصی برای دانش آموزان و…را در بر می‌گیرد.

صادقی گفت:  در صورت تبلیغات گسترده می توان در جذب مشتری به توفیقات هر چه بیشتری نائل و موفق به کسب درآمد افزون تری شد.

وی افزود: با عنایت به استفاده و حضور بخش قابل توجهی از عموم مردم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که طبق آمار حدود ۴۷ میلیون نفر برآورد شده است، پیوند مشاغل خانگی با فضای مجازی می‌توان گامی سازنده در جهت رونق و توسعه هر چه بیشتر این فعالیت ها محسوب شود.

تهدیدات فضای مجازی در حوزه کسب و کار خانگی

امیر باقری،کارشناس بازار،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ، با اشاره به فرصت های قابل توجه و ویژه فضای مجازی در توسعه مشاغل خانگی و کسب و کارِ در منزل اظهار کرد: به موازات این ویژگی ها، برخی معایب  مانند عرضه محصولات بی کیفیت  نیز در این عرصه وجود دارد که  نباید به سادگی از آن گذشت.

کارشناس بازار گفت: در صورت ارتقای سواد رسانه ای، ساماندهی مطلوب تر فضای مجازی و همچنین دقت نظر و آگاهی بیشتر کاربران فضای مجازی می توان از بروز سوء استفاده های این‌چنینی، به میزان قابل توجهی جلوگیری کرد و  از فرصت های بالقوه موجود در این بخش به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.

وی افزود: البته تضمینی برای پایدار بودن و دوام مشاغل خانگی وجود ندارد، اما به هر ترتیب ویژگی های موجود در این حوزه به میزانی جذاب است که نمی توان  آن را نادیده گرفت.

باقری گفت: در طول سالیان اخیر، دولت نیز تسهیلات حمایتی را برای توسعه مشاغل مذکور تعریف و طراحی کرده که  در صورت تأیید مراجع ذی‌ربط، سقف تسهیلات تا یکصد میلیون تومان نیز برآورد شده است.

وی در خاتمه یادآور شد: تنها در سال ۱۳۹۵، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کسب و کار های مذکور در کشور مصوب شده که به طور قطع با افزایش سطح حمایت ها، شاهد گشایش‌های هر چه بیشتری در عرصه اشتغالزایی و حل و فصل مشکلات اقتصادی ناشی از بیکاری در بخش قابل توجهی از اقشار و گروه ای اجتماعی متقاضی اشتغال در کشور خواهیم بود.

منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/6280229

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار