ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نوبلیست ۲۰۱۷ علم اقتصاد را زیرسوال برده است:

0

یک اقتصاددان با بیان اینکه نوبلیست اقتصادی ۲۰۱۷ علم اقتصاد را زیرسوال برده گفت: این نوبلیست مطرح می‌کند که لزوما رفتار انسان‌ها مبتنی بر حداکثر کردن سود خود و دریافت بیشتری منفعت شخصی نبوده و به مقوله‌هایی مانند انصاف و عدالت هم توجه دارد.

محمدقلی یوسفی در نشست بررسی اندیشه نوبلیست اقتصادی ۲۰۱۷ (ریچارد تالر) اظهار کرد: آنچه که در اندیشه تالر درباره مشکلات علم اقتصاد مطرح شده پدیده جدیدی نیست در واقع سال‌هاست این موضوعات مورد توجه قرار گرفته و مطرح شده که علم اقتصاد علم اجتماعی است و با اینکه آن را علم طبیعی بدانند مخالفت می‌کنند.

او افزود: اگر از من بپرسید که تالر چه کرده من خواهم گفت او کل علم اقتصاد را زیرسوال خواهد برد. به این ترتیب که این موضوع را رد می‌کند که تصمیمات اقتصادی عقلانی است و افراد لزوما به دنبال نفع شخصی خود هستند و همه رفتارهای اقتصادی در معادلات قابل تحلیل است.

وی افزود: وقتی تالر می‌گوید ترجیحات اجتماعی حائز اهمیت‌اند به این ترتیب کل اقتصاد را زیرسوال برده است.

او همچنین می‌گوید لزوما نمی‌توان گفت رفتارهای اقتصادی افراد عقلانی است و این موارد موضوعات جدیدی نیست و انسان همواره در بسیاری مواقع غیرعقلانی عمل کرده است.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با معرفی کتابی در زمینه رفتار اقتصادی انسان گفت:‌این کتاب انسان اقتصادی را در کنار انسان خردمند قرار می‌دهد و با هم مقایسه می‌کند.

یوسفی تاکید کرد: علم اقتصاد در سال گذشته از دنیای واقعی فاصله گرفته و مسائلی را مطرح می‌کند که پیشتر مطرح نبود و می‌گوید این علم اجتماعی است و نمی‌توان آن را در معادلات ریاضی تعیین تکلیف کرد. تالر مهمترین کاری که کرد انسان را به اقتصاد وارد کرد و به اقتصاددانان گفت شما انسان را در معادله خود وارد نمی‌کنید در حالی که نمی‌شود رفتار اقتصادی انسان را بدون نفعی که وی فارغ از قرار گرفتن در فرمول‌ها ایفا می‌کند مورد تحلیل قرار داد. تالر این را هم مطرح می‌کند که درست نیست این موضوع که انسان‌ها همه به دنبال سود شخصی هستند به این ترتیب در رفتارهای انسان‌ها انصاف از خودگذشتگی دیده می‌شود برخی رفتارها به خاطر عدالت، عواطف و غیره هستند و لزوما نمی‌ـوان رفتار اقتصادی آنها را بر حسب کسب سود تحلیل کرد.

او همچنین توضیح داد: تالر همچنین مطرح می‌کند که بسیاری از رفتارهای انسان از قبیل پرخوری، سیگار کشیدن و غیره در دایره رفتار عقلانی نمی‌گنجد و به این ترتیب نمی‌توان رفتارهای اقتصادی را در معادله تعریف کرد. اقتصاد علم اجتماعی و نه طبیعی است و امروزه در دنیا تحولات عظیمی در علم اقتصاد صورت گرفته، ‌کنفرانس‌های زیادی انجام شده و نگاه‌ها بر این است که چگونه علم اقتصاد را به دنیای واقعی برگردانیم.

این اقتصاددان در ادامه سخنانش درباره اندیشه تالر گفت: در اقتصاد رفتاری می‌توان رفتارهای سیاستمداران را تحلیل کرد. اینکه چقدر از تصمیمات آنها به نفع مردم است.

وی با بیان اینکه تالر همواره اقتصاددانانی که به چارچوب بندی اقتصاد در رفتار اقتصاد در معادلات ریاضی معتقد بودند گفت: تالر در پاسخ به خبرنگار نیویورک تایمز که از او پرسیده بود با جایزه نوبل خود چکار می‌کنی با کنایه‌ای به آن دسته از اقتصاددان گفت: می‌×واهم پولم را به عقلانی ترین شکل ممکن خرج کنم.

وی در ادامه سخنانش درباره انگیزه اهدای جایزه نوبل اقتصاد به تالر گفت: کمیته نوبل در تو.ضیح اینکه چرا این نوبل را به تالر داده است توضیح داد هدف اقتصاددانان توضیح رفتار انسان در بازار و غیره است در حالی که ما با انسان‌های پیچیده‌ای روبرو هستیم که رفتارهای متعددی دارند اگرجه می‌گوییم تصمیم عقلانی می‌گیرند و تصمیمات آنها معمولا مبتنی بر منافع شخصی است ولی آنها مواردی مانند انصاف و برابری را مد توجه قرار می‌دهند و این خیلی مهم است و نشان می‌دهد که لزوما ماکسیمم کردن سود مدنظر نیست.

منبع : http://news.parseek.com/Url/?id=14443241

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار