ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

طرح رجیستر شدن موبایل چیست؟

0

به گزارش موج رسا, هر گوشی تلفن همراه دارای کد ۱۵ رقمی منحصر به فرد با نام IMEI است که با استفاده از آن می‌توان گوشی را در شبکه رجیستر یا آن را ردیابی کرد. این کد دارای مشخصاتی از جمله شرکت و کشور تولید کننده‌ی موبایل است. کد IMEI شبیه به شناسه‌ی MAC در رایانه‌ها یا دستگاه‌های متصل به شبکه است.

در طرح رجیستر موبایل، IMEI گوشی‌هایی که از طریق گمرک وارد کشور می‌شوند ثبت شده و می‌توانند در شبکه‌ی اپراتورهای تلفن همراه کشور فعالیت کنند. گوشی‌هایی هم که به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند، نمی‌توانند در شبکه‌های موبایل کشور فعال باشند.

سابقه‌ی اجرای طرح رجیستر شدن موبایل

سال ۸۵ طرح رجیستر شدن موبایل در کشور آغاز شد. در آن زمان گوشی‌های تلفن همراه در شبکه ارتباطات سیار (همراه اول) که تنها اپراتور ارائه دهنده موبایل در کشور بود این طرح را اجرا کرد. بدینوسیله فقط IMEI گوشی‌هایی که از طریق گمرک‌های قانونی وارد کشور می‌شدند، ثبت شده و قابل دسترسی در شبکه‌های تلفن همراه بودند.

نکته‌ای که در این میان بود، قابلیت واردکردن گوشی به صورت شخصی و در مسافرت‌های به خارج کشور بود که البته آن هم دردسرها و خلاءهای خود را داشت.

به دلیل ناقص بودن طرح و مشکلاتی از قبیل دور زدن راحت طرح، طول کشیدن ثبت گوشی‌ها در گمرک و دیر رسیدن مدل‌های جدید به بازار، استفاده از IMEI گوشی‌های دزدی برای گوشی‌های قاچاق و افزایش واردات گوشی‌های مسافری این اجرای این طرح در مدت کمتر از ۱۲ ماه در سال ۸۶ متوقف شد تا خاطره‌ی تلخی برای مردم، فروشندگان و واردکنندگان شود.

مزایای اجرای صحیح طرح رجیستر موبایل

اجرای درست طرح رجیستر شدن موبایل مزایایی را در بر دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اولین مزیت این طرح را می‌توان در جلوگیری از ضرر مالی مشتریان دانست. بسیاری از واردکنندگان و فروشندگان گوشی‌های قاچاق که تعدادشان کم نیست، تمام عوارض و مالیات‌هایی که واردکنندگان قانونی پرداخت می‌کنند را به مبلغ گوشی اضافه می‌کنند در حالی که آنها را نمی‌پردازند. این باعث می‌شود که سود کلان کرده و تنها خریداران هستند که از این سودجویی ضربه می‌خورند. با اجرای طرح رجیستری این سودجویان باید از گمرک‌های قانونی برای واردات موبایل اقدام کنند یا اینکه قید فروش گوشی در ایران را بزنند.

مزیت بعدی، جلوگیری از گوشی‌های تقلبی به بازار یا به فروش نرفتن گوشی‌های تلفن همراه تقلبی و قاچاق است. مزیت دیگری که در این طرح به چشم می‌آید، حمایت از واردکننده قانونی و عدم پذیرش واردات گوشی موبایل توسط هر فرد یا هر شرکت بدون تخصص در این زمینه است. جلوگیری از ورود گوشی‌های بدون خدمات پس از فروش و بدون گارانتی می‌تواند از دیگر مزایای اجرای صحیح طرح رجیستر شدن موبایل خواهد بود.

معایب اجرای ناصحیح طرح رجیستر موبایل

اجرای ناصحیح طرح رجیستر کردن موبایل می‌تواند مشکلاتی را در بر داشته باشد.

گران شدن قیمت گوشی تلفن همراه را می‌توان مهم‌ترین و برجسته‌ترین عیب اجرای نامناسب و بدون نظارت رجیستر موبایل دانست که به خریداران ضربه خواهد زد.

یکی از معایب این طرح می‌تواند دور زدن طرح با استفاده از راه‌های نفوذ به سامانه یا سودجویی برخی از کارمندان سازمان‌ها و شرکت‌های درگیر طرح دانست که می‌تواند سودجویان را به منافع خودشان برساند و اجرای طرح را بدون بهره کند. این سودجویان در بازارها با دریافت هزینه‌های هنگفت، موبایل‌های رجیستر نشده‌ی کاربران را رجیستر می‌کنند.

عیب دیگر این طرح را می‌توان افزایش زمان ورود گوشی‌های جدید در بازار به خاطر افزایش زمان ماندن کالا در گمرک دانست. کاهش ورود گوشی‌های هوشمند به دلیل دردسرهای احتمالی در گمرک نیز از دیگر معایب اجرای این طرح خواهد بود.

زومیت

منبع : http://old.mojerasa.ir/fa/news/17388

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار