ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مشکلات کارگران از حد متعارف فراتر رفته است:

0

فرشاد مومنی:

مشکلات کارگران از حد متعارف فراتر رفته است/برخورد با کارگران نتیجه رابطه نامناسب دولت‌ و ملت است .

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه‌طباطبایی معتقد است بر اثر به اجرا درآمدن برنامه‌های تعدیل ساختاری امروز تعداد گرفتاری‌ها، بحران‌ها و نا به سامانی‌ها پیش روی نیروی کار از حد متعارف خود فراتر رفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرشاد مومنی (اقتصاددان) در نشست بررسی وضعیت جامعه کارگری گفت: تعداد گرفتاری‌ها، بحران‌ها و نابه‌سامانی‌ها پیش روی نیروی کار بر اثر برنامه‌های تعدیل ساختاری از حد متعارف فراتر رفته است که اگر بخواهیم صرفا در فکر اصلاح رفروگرانه آن باشیم، اشتباه کرده‌ایم و اسیر خیال باطل شده‌ایم.

مومنی با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای از تاریخ وضعیت نیروی کار تا به این اندازه بحرانی نبوده است، افزود: این فرایند مخرب نتیجه برنامه‌های تعدیل ساختاری پس از جنگ بود که در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ شاهد اوج بحران‌های ناشی از آن بودیم به گونه‌ای که تعدیل‌های گسترده نیروی کار اصلی‌ترین برآیند آن بود.

این اقتصاددان با بیان اینکه قراردادهای موقت در سال‌های بعد از جنگ ایران و عراق به بیش از ۷۰ درصد و در حال حاضر به بیش از ۹۰ درصد رسیده است، گفت: این یعنی اینکه سرمایه محوری جایگزین انسان محوری شده است و حتی الگوی رابطه دولت – ملت، که در آن دهه در سطح مطلوبی قرار داست برهم ریخته است.

وی افزود: در دوران جنگ باوجود بیشترین مشکلات اقتصادی، با اعتراضات صنفی نیروی کار اینگونه برخورد نمی‌شد که البته این وضعیت نتیجه مناسباتی است که بر پایه اعتماد بین مردم و دولت بنا شده بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه، کینز (از بنیانگذاران تئوری اقتصاد نوکلاسیک) در کتاب «پیامدهای اقتصادی صلح» گفته بود که کاهش ارزش پول ملی  بزرگترین بحران فراگیر ملت‌هاست، گفت: مدافعان دیروز تعدیل ساختاری امروز صحبت از ضرورت اصلاح قیمت ارز می‌کنند و باید گفت اتخاذ چنین رویکردهایی یه معنای به تباهی کشاندن لفظ اصلاح است.

مومنی در توضیح وضعیت نامطلوب کنونی کارگران به نقل قولی از سوی رئیس یکی از اتحادیه‌های کارفرمایی پرداخت که براساس آن سهم حقوق و دستمزد نیروی کار پس از اجرای شوک حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی بابیان اینکه حتی در دوره دولت گذشته که درآمدهای نفتی در اوج قله قرار داشت خالص فرصت‌های شغلی به منفی ۴۱۵ هزار رسیده بود، گفت: بی سابقه ترین صنعتی زادیی در این دوره انجام شد.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی  در ادامه با استناد به مطالب کتاب چرا ملت‌ها شکست می خورند، گفت: نویسندگان این کتاب در اثر خود به تبیین چرایی عدم شکل گیری رابطه مبتنی بر اعتماد میان دولت و ملت پرداخته اند.

وی بابیان اینکه باید بازسازی در رابطه دولت و ملت  بر اساس عدالت اجتماعی، اعتماد و شفافیت شکل می گیرد، بر ضرورت رویکردهای بازآرایی نهادگرایانه در مناسبات اقتصادی تاکید کرد و گفت: اقتصاد ایران امروز باید بر مبنای رویکردهای نهادگرایانه بازآرایی شود تا به تلقی مناسبی از رابطه دولت و ملت برسیم.

مومنی سپس با انتقاد از برنامه ششم توسعه اظهار داشت: در این برنامه صدها نوع استراتژی و هدف تعیین شده است که به جای آن باید تنها یک هدف می‌داشتیم چراکه توسعه انسانی تنها در این بستر محقق می‌شود.

منبع : http://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار