ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

فاینانس و ریفاینانس چیست؟

0

فاینانس و ریفاینانس حالات خاصی از اعتبارات اسنادی می باشد،در بعضی از مواقع فروشنده حاضر نیست کالا یا خدمات خود را به صورت اعتباری و نسیه به خریدار تحویل دهد و از طرفی خریدار نیز قادر به پرداخت نقدی مبلغ معامله نمی باشد در این مواقع با درخواست خریدار از بانک ها و موسسات مالی فایننسر بانک و یا موسسه مالی اقدام به تامین مالی پروژه و کالا می نمایند در این شرایط فایننسر هیچ نظارتی بر نحوه هزینه کرد و بالطبع درآمد زا بودن پروژه ندارد و در سررسید های مشخص شده اصل مبلغ معامله را از خریدار و یا فایننسر(بانک یا موسسه مالی) دریافت می نماید.برای دانستن جزئیات اینکه فاینانس و ریفاینانس چیست؟ خواندن مقاله زیر می تواند مفید واقع شود.

فاینانس(اعتبارات اسنادی بلند مدت)

 

فاینانس و ریفاینانس چیست؟

فاینانس در لغت به معنای تامین مالی می باشد و کاربرد آن در سرمایه گذاری به شکل تامین مالی از منابع داخلی یا وام های ارزی می باشد.

به عنوان مثال دولت برای تامین مالی پروژه های پتروشیمی از طریق فاینانس از کشور چین توانسته منابع مالی لازم جهت احداث و تکمیل تعدادی از پتروشیمی های کشور نظیر پتروشیمی بوشهر و گچساران را تهیه نماید.

ریفاینانس(اعتبارات اسنادی کوتاه مدت)

استفاده از تسهیلات کوتاه مدت بین بانکی( معمولا یکساله ) را ریفاینانس می گویند .

بانکها با استفاده از منابع شعب خارج از کشور و منابع بانکهای خارجی اقدام به پرداخت تسهیلات ارزی کوتاه‌مدت در قالب خطوط اعتباری ریفاینانس می‌نمایند با عنایت به اینکه نرخ سود این گونه تسهیلات نسبت به سود تسهیلات ریالی بسیار کم می‌باشد کمک موثری برای واردکنندگان جهت کاهش هزینه های تمام شده کالا خواهد بود.

مدت استفاده از تسهیلات کوتاه مدت حداکثر یک سال از زمان معامله اسناد می باشد. تسهیلات ریفاینانس به صورت ( سه، شش، و نه ماهه) نیز قابل استفاده است مشروط به اینکه خط اعتباری خاص با شرایط زمانی زیر یکسال در بانک عامل وجود داشته باشد .

تفاوت بین تسهیلات فاینانس و ریفاینانس

حداکثر مدت جهت اعطای تسهیلات ریفاینانس تا یکسال و برای فاینانس بیش از یکسال می‌باشد.

باز پرداخت تسهیلات به بانکهای خارجی در ریفاینانس توسط بانکهای تجاری و در فاینانس توسط بانک مرکزی تضمین شده است.

از تسهیلات فاینانس برای خرید و احداث پروژه‌های سرمایه‌ای و تجهیزات، ماشین‌آلات خطوط تولیدی و خدمات اعم از نصب و راه اندازی، آموزش و دانش فنی استفاده می‌گردد در حالیکه از تسهیلات ریفاینانس برای ورود کالاهای خاصی است که بانک تعیین می‌کند استفاده می‌شود.

finance

استفاده کنندگان از تسهیلات فاینانس شامل اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی،  وزارتخانه‌ها، سازمانها و شرکتهای دولتی می‌باشند اما در تسهیلات ریفاینانس علاوه بر اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکتها و سازمانهای وابسته به دولت، چنانچه از منابع بودجه عمومی کشور به طور کلی و یا برای ثبت سفارش خاصی استفاده نمی نمایند مشمول استفاده از این تسهیلات خواهند بود.

نکات ضعف:

بانک‌ها وثایق سنگینی دریافت می کنند

استفاده از فاینانس گران تمام می شود.

بانکها در تامین ریال مشارکت نمی کنند.

سرمایه گذاران از فاینانس اطلاع و آگاهی کافی ندارند.

ضعف در سیستم آموزشی

ناهماهنگی در بین دستگاههای متولی فاینانس

فقدان کتب، نشریات، فیلم و نوار در خصوص فاینانس

فقدان بازار سلف ارز

نکات قوت

استفاده از تسهیلات فاینانس به‌مثابه وام‌های نظارت‌شده

حق انتخاب فنّاوری روز و مناسب توسط مجریان طرح‌های صنعتی

امکان استفاده از منابع مالی بین‌المللی


منابع:

وبسایت بانک مرکزی

دانشنامه آزاد ویکی پدیا

عصر بانک

http://irbanker.com

 

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار