ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لیزینگ چیست؟

0

کلمه لیزینگ همانند بانک متضمن معنی خاص خود است و در فارسی با کلمه اجاره دهی، اجاره داری مترادف است، لیکن بهترین معنی آن که بنظر می رسد با کلمه لیزینگ همخوانی بیشتری دارد، اجاره اعتباری است. لیزینگ از لحاظ اجرایی عبارتست از یک رشته فعالیت اعتباری کاملاً تخصصی مبتنی بر روش اجاره که در آن نوعی قرارداد با توافق میان دونفر یا بیشتر اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی بمنظور بهره برداری از عین یا منفعت کالای سرمایه ای یا مصرفی با دوام که از قابلیت اجاره برخوردار باشد، منعقد می گردد.  لذا این روش (Leasing) مجموعه ای از مبادلات اقتصادی مشتمل بر خرید، اجاره و نهایتا فروش (تملیک) را در بر می گیرد. بعبارت دیگر قرارداد یاد شده بین شرکت لیزینگ بعنوان مالک یا موجر (Lessor) و متقاضی یا استفاده کننده از تسهیلات بعنوان مستاجر (Lessee) منعقد می گردد. بر اساس این قرارداد موجر کالای مورد نظر و نیاز مستاجر را (مورد اجاره) با استفاده از منابع مالی خود از فروشنده و یا تولید کننده تامین و با قبول اینکه در صورت حصول و انجام کلیه تعهدات مندرج در قرارداد، مستاجر اختیار دارد تا مالکیت مورد اجاره را بنام خود از موجر تقاضا نماید، مورد اجاره را برای مدت تعیین شده در قرارداد (مدت بازپرداخت تسهیلات) بصورت اجاره در اختیار مستاجر قرار می دهد.  مستاجر مخیر است در پایان مدت قرارداد و پس از تسویه، مورد اجاره را تملک نموده یا به موجر مسترد نماید. چنانچه مستاجر در پایان مدت قرارداد خواستار تملک مورد اجاره باشد، می باید مبلغی را که در ابتدای دوره با توجه به استهلاک و عمر مفید مورد اجاره بعنوان قیمت فروش یا باقیمانده یا ارزش اسـقاطی (Residual Value) مورداجاره تعیین گردیده است به موجر پرداخت نماید.شایان توجه است که اکثریت شرکتهای لیزینگ در ایران ارزش اسقاطی یا باقیمانده را در محاسبات مورد توجه و اقدام قرار نداده و برابر صفر فرض می نمایند. مزایای عملیات لیزینگ:
– صرفه جویی در بکارگیری منابع مالی مستاجر
– انعطاف پذیری مطابق شرایط و انتظار مستاجر
– مقابله با تورم
– سهولت نسبی در مقایسه با سایر روشهای استقراض
– امکان جایگزینی دارایی های جدید

لیزینگ در ایران:

فعالیت لیزینگ در ایران با تشکیل دوشرکت لیزینگ ایران در سال ۱۳۵۴ و شرکت لیزینگ صنعت و معدن در سال ۱۳۵۶ آغاز گردیده و در طول ۲۸ سال گذشته به سبب تحولات اجتماعی ، اقتصادی ایجاد شده در ساختار کشور از رشد کندی برخوردار بوده است.تاسیس و سابقه فعالیت اکثریت شرکتهای لیزینگ که به ۴۵ شرکت با عنوان لیزینگ بالغ می گردد،در طول ۲ سال گذشته صورت پذیرفته است ولذا مقایسه عملکرد واقعی فعالیت لیزینگ از بدو آغاز فعالیت این روش در ایران تنها به دو شرکت اولیه صدرالاشاره بر می گردد که آنهم به سبب عدم توسعه فرهنگ و گستره صنعت لیزینگ در سنوات دو دهه اول بعد از انقلاب ارقام بسیار ناچیزی را تشکیل داده است. میزان تسهیلات اعطایی توسط شرکتهای لیزینگ دوگانه تا پایان سال ۱۳۶۲ رقمی معادل ۳۹۶ میلیون ریال بوده است که این رقم در پایان سال ۱۳۷۱ به رقم ۸/۸ میلیارد ریال بالغ گردیده است. در سال ۱۳۷۱ به دنبال تلاش وزیر صنایع و با پشتیبانی مقامات پولی و مالی بانک مرکزی ، اعتباراتی به منظور توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور، از طریق واگذاری خودرو های کار توسط شرکت های لیزینگ ، در اختیار این شرکتها قرار گرفت که تاحدودی حجم فعالیت این شرکتها را نسبت به سنوات گذشته افزایش داده است.
روند فعالیت شرکتهای لیزینگ در سنوات بعد از سال ۱۳۷۳ که صرفا بر اساس منابع مالی و سرمایه ای خود و در مقاطعی تسهیلات نه چندان قابل توجه بانک های مادر صورت پذیرفته ، از گردش مالی نسبتا مطلوبی برخوردار بوده است. در مقاطعی از زمان نیز شرکت ها و موسسات تولیدی از جمله خودروسازان به سبب احساس نیاز جهت واگذاری محصولات تولیدی خود از طریق تفاهمات دو جانبه با شرکتهای لیزینگ و در قالب روش لیزینگ کمک فروش و به شیوه کارمزدی، همکاری های محدودی رابا شرکتهای لیزینگ معمول داشته اند. اگر چه با تاسیس شرکت های جدید در پهنه صنعت لیزینگ در طول دو سال گذشته ،توجه به این صنعت در ایران بسیار مثبت ارزیابی گردیده و بطور محسوسی فعالیت در صنعت لیزینگ را تحت تاثیر قرار داده است و در این راستا ، احساس نیاز واحدهای شرکت واحدهای تولیدی و موسسات اقتصادی به خصوص شرکتهای خودروساز به وجود و استفاده از خدمات شرکت های لیزینگ ، روند ایجاد و تاسیس این قبیل شرکت ها را افزایش داده است، لیکن وضعیت بازار فعالیت اقتصادی کشور به اندازه ای وسیع و نیازمند حضور این صنعت است که به نظر می رسد هنوز راه طولانی می بایست جهت رسیدن به نقطه تعادل مورد نظر را طی نمود.
بر اساس آمارهای نه چندان قابل استناد درصد سهم بخش لیزینگ در معدودی از بخش های تولیدی در سال ۱۳۸۱ به شرح زیر است :
ازمیزان حجم ریالی تولیدات در بخش خودروسازی در کشور (رقمی معادل ۳۸۷۹۰ میلیارد ریال ) سهم لیزینگ کمتر از یک درصد مبلغ ومذکور یعنی ۳۸۷ میلیارد ریال بوده است، که بخش عمده آن توسط شرکت های لیزینگ وابسته به شرکت های خودروساز به صورت مستقیم یا کارمزدی انجام پذیرفته است.
از مجموع حجم ریالی تولیدات بخش خودروهای کار در سال مورد مطالعه که رقم آن بالغ بر ۵۱۲۰ میلیارد ریال برآورد گردیده است ، تنها ۱۱ درصد از طریق شرکت های لیزینگ صورت گرفته است که بخش عمده آن از محل اعتبارات بانکی در بخش خدمات و به طور مستقیم به مصرف کنندگان معرفی شده از سوی واحد های تولیدی و بعضی از شرکت های لیزینگ وابسته به خودروسازان به صورت مستقیم و یا در قالب قرارداد کارمزدی ، انجام پذیرفته است.
سهم لیزینگ در بخش سایر ماشین آلات و تجهیزات ،ماشین آلات راه سازی ،با احتساب تسهیلات واگذاری توسط بعضی از بانک های نیمه تخصصی تنها ۱۲/۵ درصد بوده است.
در رابطه با سهم صنعت لیزینگ در بخش دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی تنها شرکت فعال لیزینگ در این زمینه شرکت لیزینگ صنعت و معدن می باشد که حجم فعالیت انجام شده در مقایسه با میزان تولیدات بخش صنعتی تقریبا صفر است.
همانگونه که ملاحظه می شود درصد سهم صنعت لیزینگ در مجموع حتی با در نظر گرفتن بخشی از فعالیت بانکها به عنوان فعالیت لیزینگ ، بسیار ناچیز است و علت و علل این امر ،علاوه بر عدم گسترش فرهنگ لیزینگ را می توان در عدم همراهی و همکاری موسسات مالی و پولی کشور و بانک ها با این شرکت ها دانست. این در حالی است که بر اساس آخرین آمار منتشره ، حجم تسهیلات اعطایی توسط ۸ بانک عمده دولتی در سال ۱۳۸۰ در قالب عقود اسلامی ، بالغ بر ۱۹۹۷۳۶ میلیارد ریال بوده است که در داخل کشور و در استان های ۲۸ گانه به متقاضیان اعطا گردیده است.
اگر چه به طریقی می توان فعالیت بانک ها در قالب عقد اجاره به شرط تملیک و به میزان ۴/۱۹۵۵ میلیارد ریال را به سبب مشابهت کامل با فعالیت صنعت لیزینگ ، جزو شیوه های متعارف لیزینگ محسوب نمود ،لیکن در مجموع در مقایسه با حجم عملیات تسهیلاتی بانک ها حجم فعالیت بخش لیزینگ در ایران رقمی کمتر از ۵/۰ درصد است که در آن فعالیت بعضی از بانک های تخصصی در بخش تسهیلات اعطایی برای ماشین آلات کشاورزی نیز مستتر است.
با عنایت به مراتب فوق همانطوری که ملاحظه می گردد ، سهم لیزینگ در بازار سرمایه در ایران رقم ناچیزی را تشکیل داده است، در حالی که سهم لیزینگ در بازار سرمایه از جهات گوناگون قابل بحث و بررسی است.بدون شک یکی از عوامل مهم نقش لیزینگ به عنوان یکی از شیوه های موثر در تخصیص منابع مالی کمیاب برای سرمایه گذاری مولد است، زیرا وجوه مصرفی از طریق لیزینگ به طور واقعی صرف تامین تجهیزات و ایجاد یا راه اندازی واحد اقتصادی و یا به روش دیگر ، موجب فعال شدن چرخه تولید واحد های اقتصادی و افزایش عرضه تولیدات است. به عبارت دیگر ،امروزه اعطای تسهیلات به روش لیزینگ مترادف با ازدیاد تولید کالا یا خدمات شناخته شده است.
این مزیت ویژه صنعت لیزینگ موجب گردیده است که شرکت های لیزینگ از نقطه نظر مسائل مبتلا به موسسات اعتباری دیگر که منابع مالی توسط وام گیرندگان در راه های غیر مولد و بورس بازی مصرف می شود ، مصون باشند. این امر یکی از مزایای بارز لیزینگ است. به طریق دیگر ، میتوان ادعا نمود که در ایران نیز موضوع تاکید بر روی مصرف منابع پولی در امور معین که از بنیان های فکری و اعتقادی عملیات بانکی بدون ربا که اجاره به شرط تملیک نیز از عقود آن محسوب می گردد،در همین راستا بوده است.
در شرایط کنونی اقتصاد بین المللی اکثریت معاملات در بازار سرمایه ، نشان از انتقال امکانات مالی از دست یک سرمایه گذار به دست سرمایه گذار دیگر است، تا اینکه نمایانگر ایجاد امکانات مالی و دارایی های مولد جدید باشد و این امر موجب گردیده که نقش بارز و پر اهمیت صنعت لیزینگ و بهبود ساختار اقتصادی را به شرح زیر برشمرد:
۱-افزایش رقابت میان منابع مالی ۲ -ممانعت از فشارهای تورمی خصوصا در کشور های جهان سوم ۳-افزایش تولید و ایجاد تعادل در موازنه پرداخت ها از طریق حمایت از صنایع داخلی ۴-کمک به ایجاد اشتغال از طریق فراهم نمودن شرایط کار.

لیزینگ در جهان:
بر اساس آخرین آمارهای منتشره حجم عملیات لیزینگ جهان در سال ۲۰۰۳ بدلیل رکود اقتصادی حاکم بر اقصاد جهان نسبت به سال ۲۰۰۰ از یک کاهش ۵/۴درصدی برابر با ۴/۲۲ میلیارد دلار بر خوردار بوده است. حجم فعالیت شرکتها و موسسات لیزینگ در جهان در سال مذکور به ۶/۴۷۶ میلیارد دلار بالغ گردیده است. در سال ۲۰۰۱ بیش از ۵/۵۳ درصد برابر ۱/۲۵۴ میلیارد دلار از حجم فعالیت شرکتهای لیزینگ در کشورهای آمریکا و کانادا اتفاق افتاده است و این در حالیست که نسبت به سال قبل از آن ، از یک کاهش ۷/۶ درصدی معادل ۱۸ میلیارد دلار برخوردار است، به طوری که این میزان کاهش در طول ۹ سال گذشته ، بی سابقه بوده است. دلیل عمده این کاهش، رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد جهان ذکر شده است. در این رابطه، شایان توجه آن است که کشور آمریکا به تنهایی با ۲۴۲ میلیارد دلار عملیات، نزدیک به ۵۱ درصد ازحجم فعالیت جهانی عملیات موسسات لیزینگ را به خود تخصیص داده است.
وضعیت عملکرد شرکتها و موسسات لیزینگ در اروپا در ۲۰۰۱ با اختصاص ۴/۲۹ درصد، برابر با ۱۴۰ میلیارد دلار از حجم عملیات لیزینگ در جهان، نسبت به سال ۲۰۰۰ افزایش داشته باشد. این افزایش ۹/۶ درصد و معادل ۹ میلیارد دلار بوده است. ۵ کشور آلمان با حجم فعالیت ۴۵/۳۴ میلیارد دلار، انگلستان با حجم فعالیت ۳۱/۲۰ میلیارد دلار، فرانسه با حجم فعالیت ۴۹/۱۹ میلیارد دلار، ایتالیا با حجم فعالیت ۵۸/۱۷ میلیارد دلار و اسپانیا با حجم فعالیت ۴۴/۷ میلیارد دلار به ترتیب بیشترین حجم فعالیت در صنعت لیزینگ اروپارا به خود تخصیص داده اند. کشور های آسیایی با عملکرد ۷/۶۷ میلیارد دلاری سومین رتبه فعالیت در صنعت لیزینگ را به خود اختصاص داده اند. کشور ژاپن با حجم فعالیت ۹۵/۵۸ میلیارد دلاری خود به تنهائی بیش از ۸۷ درصد حجم فعالیت موسسات و شرکتهای لیزینگ قاره آسیا را به خود اختصاص داده است. عملکرد شرکتها و موسسات لیزینگ در آسیا نیز نسبت به سال ۲۰۰۰ از یک کاهش چشم گیر ۶/۱۰ میلیارد دلاری ( معادل ۶/۱۳ درصدی)برخوردار بوده است. لیکن سهم ژاپن از این کاهش تنها در حد ۷/۲ در صد بوده است.
عمده ترین کشورهای فعال در بخش لیزینگ در قاره آسیا پس از ژاپن (کشور های آسیایی دومین کشور فعال در بخش لیزینگ محسوب می شود) به ترتیب عبارتند از: هنگ کنگ با حجم فعالیت ۳/۲ میلیارد دلار، جمهوری خلق چین با حجم فعالیت ۱/۲ میلیارد دلار، کره با حجم فعالیت ۱۷/۱ میلیارد دلار، هند با حجم فعالیت ۵/۱۰ میلیارد دلار، تایوان با حجم فعالیت ۹۳/۰ میلیارد دلار، ترکیه با حجم فعالیت ۷۲/۰ میلیارد دلار، تایلند با حجم فعالیت ۴/۰ میلیارد دلار، پاکستان با حجم فعالیت ۳۷/۰ میلیارد دلار، اندونزی با حجم فعالیت ۲۵/۰ میلیارد دلا رو عربستان صعودی با حجم فعالیت ۱۸/۰ میلیارد دلار. مجموع فعالیت موسسات و شرکتهای لیزینگ در کشورهای آمریکای جنوبی، استرالیا،‌ نیوزیلند و قاره آفریقا مجموعاً ۱/۳ درصد از حجم فعالیت جهان را به خود تخصیص داده است. در طول ۲۰ سال گذشته حجم فعالیت صنعت لیزینگ در جهان از ۹/۸۴ میلیارد دلار به ۶/۴۷۶ میلیارد دلار افزایش یافته است و جز در مقاطعی از سالها که به دلیل مشخص منتج از عوامل و شرایط اختصادی،‌ دارای کاهشی نسبت به سال قبل از آن بوده است ،‌ روند فعالیت شرکتها و موسسات لیزینگ در جهان از رشد صعودی قابل توجهی بوده است.
ترکیب فعالیت شرکتهای لیزینگ در اروپا در سال ۲۰۰۱ در بخش خودروهای سواری ۵/۳۳ درصد، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی ۲۵ درصد، خودروی کار ۱/۱۷ درصد، دستگاه ها و ماشین آلات اداری و خدماتی۹/۱۳ درصد، ‌کشتی،  هواپیما و راه آهن ۹/۳ درصد و سایر ۶/۶ درصد را به خود تخصیص داده است. تعداد نیروی انسانی فعال در بخش لیزینگ در اروپا حدود ۵۵۰۰۰ نفر برآورد شده است، از جمع کل شرکتهای لیزینگ در اروپا تعداد ۱۰ گروه لیزینگی و شرکتهای مستقل بزرگ به تنهائی بیش از ۱/۲۲ درصد حجم فعالیت لیزینگ اروپا را به خود اختصاص داده است. با عنایت به آمارها و اطلاعات ارائه شده ، تحلیل های به عمل آمده نشان می دهد که به رغم اینکه حجم فعالیت بخش لیزینگ در سال ۲۰۰۱ نسبت به سال ۲۰۰۰ کاهش داشته است ، لیکن در حقیقت سهم لیزینگ در بازار سرمایه در این سال در بسیاری از کشورهای جهان بهبود یافته و از رشد قابل قبولی برخوردار بوده است. این موضوع در خصوص اکثریت کشورهای اروپائی مصداق دارد، به طوری که در مجموع اروپا بر عکس آمریکا و آسیا در بخش لیزینگ دارای رشد مثبت بوده است و سهم بازار آن از ۶/۲۳ درصد به ۴/۲۹ افزایش یافته است.
امروزه، بر اساس آمار و اطلاعات، عملیات لیزینگ بعد از بانکها به عنوان دومین شیوه تامین و تخصیص منابع مالی در بخشهای اقتصادی گوناگون محسوب می شود. ویژگی های خاص صنعت لیزینگ از عوامل موثر در توسعه صنعت لیزینگ در جهان بوده و روند روز افزون آن در کشورهای جهان همچنان ادامه دارد. ضرورت و نیاز جوامع کشورهای جهان سوم نیز گسترش این صنعت در اکثر کشور های مذکور و توجه آن به توسعه آن را افزایش داده است.

بر اساس آخرین آمارهای منتشره حجم عملیات لیزینگ جهان در سال ۲۰۰۳ بدلیل رکود اقتصادی حاکم بر اقصاد جهان نسبت به سال ۲۰۰۰ از یک کاهش ۵/۴درصدی برابر با ۴/۲۲ میلیارد دلار بر خوردار بوده است. حجم فعالیت شرکتها و موسسات لیزینگ در جهان در سال مذکور به ۶/۴۷۶ میلیارد دلار بالغ گردیده است. در سال ۲۰۰۱ بیش از ۵/۵۳ درصد برابر ۱/۲۵۴ میلیارد دلار از حجم فعالیت شرکتهای لیزینگ در کشورهای آمریکا و کانادا اتفاق افتاده است و این در حالیست که نسبت به سال قبل از آن ، از یک کاهش ۷/۶ درصدی معادل ۱۸ میلیارد دلار برخوردار است، به طوری که این میزان کاهش در طول ۹ سال گذشته ، بی سابقه بوده است. دلیل عمده این کاهش، رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد جهان ذکر شده است. در این رابطه، شایان توجه آن است که کشور آمریکا به تنهایی با ۲۴۲ میلیارد دلار عملیات، نزدیک به ۵۱ درصد ازحجم فعالیت جهانی عملیات موسسات لیزینگ را به خود تخصیص داده است.
وضعیت عملکرد شرکتها و موسسات لیزینگ در اروپا در ۲۰۰۱ با اختصاص ۴/۲۹ درصد، برابر با ۱۴۰ میلیارد دلار از حجم عملیات لیزینگ در جهان، نسبت به سال ۲۰۰۰ افزایش داشته باشد. این افزایش ۹/۶ درصد و معادل ۹ میلیارد دلار بوده است. ۵ کشور آلمان با حجم فعالیت ۴۵/۳۴ میلیارد دلار، انگلستان با حجم فعالیت ۳۱/۲۰ میلیارد دلار، فرانسه با حجم فعالیت ۴۹/۱۹ میلیارد دلار، ایتالیا با حجم فعالیت ۵۸/۱۷ میلیارد دلار و اسپانیا با حجم فعالیت ۴۴/۷ میلیارد دلار به ترتیب بیشترین حجم فعالیت در صنعت لیزینگ اروپارا به خود تخصیص داده اند. کشور های آسیایی با عملکرد ۷/۶۷ میلیارد دلاری سومین رتبه فعالیت در صنعت لیزینگ را به خود اختصاص داده اند. کشور ژاپن با حجم فعالیت ۹۵/۵۸ میلیارد دلاری خود به تنهائی بیش از ۸۷ درصد حجم فعالیت موسسات و شرکتهای لیزینگ قاره آسیا را به خود اختصاص داده است. عملکرد شرکتها و موسسات لیزینگ در آسیا نیز نسبت به سال ۲۰۰۰ از یک کاهش چشم گیر ۶/۱۰ میلیارد دلاری ( معادل ۶/۱۳ درصدی)برخوردار بوده است. لیکن سهم ژاپن از این کاهش تنها در حد ۷/۲ در صد بوده است.
عمده ترین کشورهای فعال در بخش لیزینگ در قاره آسیا پس از ژاپن (کشور های آسیایی دومین کشور فعال در بخش لیزینگ محسوب می شود) به ترتیب عبارتند از: هنگ کنگ با حجم فعالیت ۳/۲ میلیارد دلار، جمهوری خلق چین با حجم فعالیت ۱/۲ میلیارد دلار، کره با حجم فعالیت ۱۷/۱ میلیارد دلار، هند با حجم فعالیت ۵/۱۰ میلیارد دلار، تایوان با حجم فعالیت ۹۳/۰ میلیارد دلار، ترکیه با حجم فعالیت ۷۲/۰ میلیارد دلار، تایلند با حجم فعالیت ۴/۰ میلیارد دلار، پاکستان با حجم فعالیت ۳۷/۰ میلیارد دلار، اندونزی با حجم فعالیت ۲۵/۰ میلیارد دلا رو عربستان صعودی با حجم فعالیت ۱۸/۰ میلیارد دلار. مجموع فعالیت موسسات و شرکتهای لیزینگ در کشورهای آمریکای جنوبی، استرالیا،‌ نیوزیلند و قاره آفریقا مجموعاً ۱/۳ درصد از حجم فعالیت جهان را به خود تخصیص داده است. در طول ۲۰ سال گذشته حجم فعالیت صنعت لیزینگ در جهان از ۹/۸۴ میلیارد دلار به ۶/۴۷۶ میلیارد دلار افزایش یافته است و جز در مقاطعی از سالها که به دلیل مشخص منتج از عوامل و شرایط اختصادی،‌ دارای کاهشی نسبت به سال قبل از آن بوده است ،‌ روند فعالیت شرکتها و موسسات لیزینگ در جهان از رشد صعودی قابل توجهی بوده است.

ترکیب فعالیت شرکتهای لیزینگ در اروپا در سال ۲۰۰۱ در بخش خودروهای سواری ۵/۳۳ درصد، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی ۲۵ درصد، خودروی کار ۱/۱۷ درصد، دستگاه ها و ماشین آلات اداری و خدماتی۹/۱۳ درصد، ‌کشتی،  هواپیما و راه آهن ۹/۳ درصد و سایر ۶/۶ درصد را به خود تخصیص داده است. تعداد نیروی انسانی فعال در بخش لیزینگ در اروپا حدود ۵۵۰۰۰ نفر برآورد شده است، از جمع کل شرکتهای لیزینگ در اروپا تعداد ۱۰ گروه لیزینگی و شرکتهای مستقل بزرگ به تنهائی بیش از ۱/۲۲ درصد حجم فعالیت لیزینگ اروپا را به خود اختصاص داده است. با عنایت به آمارها و اطلاعات ارائه شده ، تحلیل های به عمل آمده نشان می دهد که به رغم اینکه حجم فعالیت بخش لیزینگ در سال ۲۰۰۱ نسبت به سال ۲۰۰۰ کاهش داشته است ، لیکن در حقیقت سهم لیزینگ در بازار سرمایه در این سال در بسیاری از کشورهای جهان بهبود یافته و از رشد قابل قبولی برخوردار بوده است. این موضوع در خصوص اکثریت کشورهای اروپائی مصداق دارد، به طوری که در مجموع اروپا بر عکس آمریکا و آسیا در بخش لیزینگ دارای رشد مثبت بوده است و سهم بازار آن از ۶/۲۳ درصد به ۴/۲۹ افزایش یافته است.
امروزه، بر اساس آمار و اطلاعات، عملیات لیزینگ بعد از بانکها به عنوان دومین شیوه تامین و تخصیص منابع مالی در بخشهای اقتصادی گوناگون محسوب می شود. ویژگی های خاص صنعت لیزینگ از عوامل موثر در توسعه صنعت لیزینگ در جهان بوده و روند روز افزون آن در کشورهای جهان همچنان ادامه دارد. ضرورت و نیاز جوامع کشورهای جهان سوم نیز گسترش این صنعت در اکثر کشور های مذکور و توجه آن به توسعه آن را افزایش داده است.

منبع : http://www.bahmanleasing.org/spbahman/default.aspx?page=Document&app=Documents&docId=11772&docParId=11722

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار