ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

رقابت‌پذیرترین اقتصادهای جهان و جایگاه ایران:

0

بنا بر گزارش منتشر‌شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد، با در نظر گرفتن شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد، سه کشور سوئیس، آمریکا و سنگاپور رتبه ۱ تا ۳ را به خود اختصاص داده‌اند. ایران نیز با ۷ پله صعود در مقایسه با سال گذشته، رتبه ۶۹ را کسب کرده است.

سرویس اقتصاد جهان – الهام میرمحمدی: با گذشت یک دهه از بحران اقتصادی، در حال حاضر اقتصاد جهان وضعیت بهتری را تجربه می‌کند. روند آهسته اما مداوم رشد اقتصادی از چند سال پیش آغاز شده، و پیش‌بینی می‌شود رشد ۳٫۵ درصدی در سال آینده میلادی ادامه یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با این وجود به دلیل تغییرات سریع تکنولوژی و عوامل ژئوپولتیکی، همچنان چشم‌انداز اندکی برای بهبود اوضاع اقتصادی در جهان وجود دارد.

در گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد ۱۳۷ کشور بر اساس توانایی آنها برای حفظ رشد اقتصادی فراگیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای این رتبه‌بندی ۱۲ عامل تاثیرگذار یعنی نهادها، زیرساخت‌ها، مسائل مربوط به محیط اقتصاد کلان، بهداشت و آموزش ابتدایی، تحصیلات عالی و حرفه‌ای، کارایی بازار کالا، کارایی نیروی انسانی، پیشرفته بودن بازار مالی، آمادگی تکنولوژیک، حجم بازار، پیشرفته بودن بنگاه‎های تجاری و نوآوری مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

جدول زیر رتبه‌بندی ۱۰ اقتصاد برتر با در نظر گرفتن شاخص رقابت‌پذیری را نشان می‌دهد:

رتبه کشور
۱ سوئیس
۲ آمریکا
۳ سنگاپور
۴ هلند
۵ آلمان
۶ هنگ‌کنگ
۷ سوئد
۸ انگلیس
۹ ژاپن
۱۰ فنلاند

سوئیس برای شش سال متوالی جایگاه نخست را در این رتبه‌بندی به خود اختصاص داده است و در تمامی ارکان امتیاز خوبی کسب کرده است. اقتصاد این کشور کاملا انعطاف‌پذیر است، مردم و کسب‌وکارهای سوئیس نیز در جذب فناوری‌های جدید عملکرد خوبی دارند.

شهروندان این کشور از سطح بالایی از بهداشت عمومی و آموزش بهره‌مند هستند و کسب‌وکارها هم از سطح بالایی از توسعه و نوآوری برخوردارند.

آمریکا با کسب رتبه دوم، بهترین عملکرد خود را ثبت کرده است. این کشور که سال گذشته در جایگاه سوم قرار داشت، یک پله صعود کرده است. اما با این حال به گفته تحلیلگران موقعیت این کشور در جدول متزلزل خواهد بود.

در حالی که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در نوآوری و کارآمدی امتیازهای بسیار خوبی کسب کرده اما در زمینه سلامت و آموزش ابتدایی و همچنین محیط اقتصاد کلان عملکرد ضعیفی داشته است.

سنگاپور که سال گذشته رتبه دوم را از آنِ خود کرده بود با یک پله تنزل رتبه سوم را به خود اختصاص داد. اگر چه عملکرد این کشور در بسیاری از فاکتورها بالا بوده اما افزایش بدهی‌های دولت در بخش محیط اقتصاد کلان امتیاز این کشور را کاهش داده است.

در بخش زیرساخت‌ها، کارآمدی بازار کالا، نیروی کار و بخش مالی عملکرد سنگاپور بسیار خوب بوده است.

۵ کشور اروپایی (هلند، آلمان، سوئد، فنلاند و انگلیس) و دو کشور آسیایی (ژاپن و هنگ‌کنگ) رتبه ۴ تا ۱۰ را از آنِ خود کرده‌اند.

اقتصاد ایران که سال گذشته رتبه ۷۶ را کسب کرده بود امسال با ۷ پله صعود، جایگاه ۶۹ را به خود اختصاص داد.

بنا بر این گزارش، با در نظر گرفتن عواملی نظیر حجم بازار و اقتصاد کلان وضعیت مناسبی دارد. اما در کارآیی بازار نیروی کار و پیشرفته بودن بازار مالی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

از میان ۱۳ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا، ایران در جایگاه هشتم قرار گرفته است.

امتیاز رقابت‌پذیری کشورها بین عدد ۱ تا ۷ مشخص می‌شود که در گزارش امسال، ایران امتیاز ۴٫۲۷ را کسب کرده و این بالاترین امتیاز از سال ۲۰۱۰ تاکنون است.

در این رتبه‌بندی همچنین یمن جایگاه آخر را به خود اختصاص داده است و کشورهای چاد و موزابیک در رتبه‌های ۱۳۵ و ۱۳۶ جدول قرار دارند.

از میان کشورهای همسایه ایران، بهترین رتبه از آنِ امارات متحده عربی است که در جایگاه ۱۷ قرار دارد. قطر رتبه ۲۵، عربستان سعودی رتبه ۳۰، بحرین رتبه ۴۴، کویت رتبه ۵۲، ترکیه رتبه ۵۳ و اردن رتبه ۶۵ را کسب کرده است.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار