ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نقش فناوری اطلاعات بر اقتصاد کشور:

0

نقش فناوری اطلاعات بر اقتصاد کشور:

اقتصاد آی‌تی هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.

فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی بر اقتصاد دارد ولی به گفته برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران هنوز این فناوری نتوانسته به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور دست پیدا کند.

سرویس تکنولوژی – طبق تحقیقات به دست آمده در بسیاری از کشورهای پیشرو فناوری نقش مهم و اساسی در اقتصاد داشته است به طوریکه اقتصاد این کشورها بر پایه فناوری شکل‌گرفته رویکردهای سنتی از بین رفته و فناوری و آی‌تی اقتصاد کشور را با چنان تحولی مواجه کرده است که این کشورها (از جمله کره جنوبی و ژاپن) الگوی کشورهای اروپایی و آمریکایی شده‌اند.

اما در ایران فناوری توانسته است بر روی اقتصاد تاثیر بگذارد؟ کیوان نقره‌کار مشاور توسعه و فرهنگ‌سازی پروژه‌های ملی فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: به طور قطع وقتی از نقش فناوری بر اقتصاد صحبت می‌کنیم، منظور اقتصاد کلان است و تاثیر آن بر تولید ناخالص ملی و تولید صادرات. اما کشور ایران نه کره جنوبی است که زیرساخت‌های لازم را داشته باشد و نه هندوستان است که با یک برنامه مدون چندین ساله قطب نرم‌افزارهای دنیا باشد.

وی افزود: ما هنوز از برنامه دولت الکترونیک در برنامه پنجم عقب هستیم و برنامه ششم را آغاز کرده‌ایم و می‌توان اذعان داشت که در حال حاضر بالاترین و مهم‌ترین دغدغه دولتمردان ما قیمت، حجم و سرعت اینترنت است. اما با یک نگاه خوش‌بینانه می‌توانیم نقش فناوری را در اقتصاد خرد ایران بررسی کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای این بررسی این بار باید به جای شاخص‌های اقتصادی به ویژگی‌های فناوری بپردازیم، تصریح کرد: آی‌تی و آی‌سی‌تی در اولین گام فرصت‌های جدید شغلی را ایجاد کرده‌اند و بیانگر این مساله شکل‌گیری شرکت‌های نوپا است که اگر درست هدایت و حمایت شوند قطعا می‌توانند سودآور باشند و در چرخه اقتصادی بخش مهمی را به خود اختصاص دهند.

وی افزود: فناوری اطلاعات حتی بر مشاغل و کسب‌وکارهای سنتی نیز تاثیر گذاشته است و این مساله باعث کاهش هزینه‌ها، افزایش سودآوری و درآمد شده است.

نقره‌کار به عدم محدودیت زمانی و مکانی اشاره کرد و گفت: برخی مشاغل با فناوری توانسته‌اند بدون محدودیت مکانی و زمانی اقدام به ارائه خدمات در زمان خاص داشته باشند به طوری که در بازه زمانی ۲۴ ساعته این خدمات ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خدمات از راه دور نیز رویکرد دیگر فناوری بر اقتصاد است، افزود: می‌توان بسیاری از پروژه‌های بین‌المللی را در داخل کشور انجام داد بدون اینکه هزینه‌های جابه‌جایی از محلی به محل دیگر داشته باشیم.

مشاور توسعه و فرهنگ‌سازی پروژه‌های ملی فناوری اطلاعات گفت: فناوری توانسته است با ایجاد خلاقیت و نوآوری در اقتصاد و تسهیل و تسریع برخی فرایندهای خدماتی کمک شایانی به اقتصاد بکند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی گفت: در بدنه دولت نیز برخی از این خدمات با هزینه‌های پایین‌تر و بهره‌وری بالا به مردم ارائه می‌شود و درمجموع در سطح کلان اقتصادی می‌توانیم شاهد تاثیر این خدمات باشیم. هرچند نگاه دولت به این خدمات سودآوری و درآمدزایی نیست اما با کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در منابعی که صورت گرفته است می‌توان این منابع را در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرد.

وی به درون‌زا بودن فناوری اشاره کرد و گفت: فناوری به لحاظ تولید داده و اطلاعات و استخراج این داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌تواند به کمک اقتصاد بیاید و با نتایج ارزشمندی که در قالب تحلیل داده‌ها به دست می‌آید می‌توان به بررسی رویکردهای دیگر نقش فناوری پرداخت.

وی فناوری ارتباطات و اطلاعات را از دیگر اقتصادها متمایز و متفاوت دانست و گفت: اقتصاد صنعتی، اقتصاد ناشی از فرایندهای کشاورزی و نفت همانند فناوری دانش‌محور و پویا نیستند، اقتصاد آی‌تی و فناوری را می‌توان اقتصاد دانش‌محور نام‌گذاری کنیم و تاثیر آن را در تمام عرصه‌های اقتصادی شاهد باشیم.

نقره‌کار گفت: در مقایسه اقتصاد آی‌تی با اقتصادهای دیگر از جمله نفت، پتروشیمی، کشاورزی و صنعت به این نتیجه می‌رسیم که هنوز این اقتصاد به جایگاه واقعی خودش نرسیده است، اما اینکه چقدر ما به عنوان تصمیم گیران دولتی می‌توانیم شرایط را مهیا کنیم تا این مهم اتفاق بیفتد نکته بعدی است که باید بیشتر به آن پرداخت.

منبع : https://tejaratnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار