ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

خصوصیات افراد منفی گرا چیست؟

0

فقدان اعتماد به نفس، افکار تیره‌وتار، بی‌اعتمادی و اضطراب، یک معجون سمی را تشکیل می‌دهند. حتما می‌خواهید بدانید که چطور کسی می‌تواند با نوشیدن این معجون زنده بماند! اما باید قبول کنیم اینها خصوصیات افراد منفی گرا هستند و چنین افرادی دوروبر ما وجود دارند. در این مقاله با خصوصیات افراد منفی گرا بیشتر آشنا می‌شوید.

منظور من این نیست که هیچ‌کدام از ما لحظاتی از عمر خود را با ناامیدی و اضطراب نگذرانده‌ایم و همیشه سرخوش و سرمست بوده‌ایم، اما یک فرد مثبت‌اندیش هرگز اجازه نخواهد داد که افکار منفی مانند بختک بر زندگی‌اش سایه بیندازند. بد نیست بدانید هریک از ما به‌ازای هر فکر منفی، چهار فکر مثبت تولید می‌کنیم تا نگذاریم عنان زندگی از دست‌مان رها شود.

در ادامه خصوصیات افراد منفی گرا را بیان می‌کنیم. شما با مطالعه‌ی این خصوصیات خواهید دانست که چرا بسیاری از افراد از منفی‌گرایی خود بی‌خبر هستند و نمی‌دانند که این افکار منفی چطور دارد زندگی‌ خودشان و دیگران را نابود می‌کند. این علائم هشداردهنده همچنین به شما خواهند آموخت که حواس‌تان باشد تا مبادا زمانی در سیاه‌چاله‌ی افکار منفی گیر بیفتید. با ما همراه باشید.

۱. همیشه نگران هستند

انگار ناف‌ این آدم‌ها با نگرانی بریده‌ شده‌ است و از اضطراب تغذیه می‌کنند. این ویژگی‌ها بیانگر نیاز بسیار شدید افراد منفی گرا به محافظت شدن و آگاه بودن است. افراد منفی گرا برای مبارزه با نگرانی‌شان، باید خودآگاهی را تمرین کنند و در زمان حال زندگی کنند.

«هر آنچه قرار است رخ بدهد، رخ می‌دهد، خواه ما نگران باشیم یا نباشیم.»

۲. برای شما تعیین تکلیف می‌کنند

وقتی به افرادی برخوردید که برای‌تان تعیین تکلیف کردند و به شما گفتند با زندگی خود چه‌کار کنید یا چه‌کار نکنید، فلان خانه‌ را بخرید یا بهتر است شغل خود را عوض کنید، مطمئن باشید سروکارتان با آدم‌های منفی‌گرا افتاده است. آنها خودشان هم متوجه این نیستند، اما این حرف‌ها نشان می‌دهد که هنوز مشکلات زندگی خود را حل نکرده‌اند و حالا دست‌به‌کمر مقابل شما ایستاده‌اند و با تعیین تکلیف برای شما، می‌خواهند از مشکلات‌شان فرار کنند!

۳. همیشه در وضعیت پیش‌فرض زندگی می‌کنند

اینکه بعضی آدم‌ها این‌قدر منفی‌گرا می‌شوند، دلایل عصب‌شناختی دارد. به عبارت دیگر، بخشی از مغز آنها که «آمیگدال» نام دارد و به‌عنوان هشداردهنده عمل می‌کند، مدام به‌دنبال خطر، اخبار بد و ترس می‌گردد. دانشمندان بر این باور هستند که این وضعیتِ پیش‌فرضِ مغز این دسته از آدم‌هاست، به لحاظ تکاملی قابل درک است و تمام مکانیسم «جنگ یا گریز» را تشکیل می‌دهد. مغز در این مکانیسم برای کنار آمدن با تمام اخبار بدی که در حافظه ذخیره شده‌اند، از نورون‌های خود استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، افراد مثبت‌گرا این توانایی را دارند که با مشکلات مواجه شوند، ارزیابی‌شان کنند و با آنها مقابله کنند.

۴. از پنهان‌کاری لذت می‌برند

اگر در یک مهمانی با یک فرد منفی‌گرا برخورد کنید، ممکن است مکالمه با او را بسیار خسته‌کننده تلقی کنید. این دسته از آدم‌ها می‌ترسند که مبادا اطلاعات زیادی درمورد خود بیان کنند و به قول معروف بند را آب بدهند چرا که می‌ترسند این اطلاعات بر علیه‌شان استفاده شود. آنها به‌ندرت می‌پذیرند که آنچه بر زبان می‌آورند، ممکن است نتایج مثبتی هم داشته باشد.

اگر شما هم متوجه شده‌اید که اخیرا در مکالمات حالت تدافعی بیشتری دارید، به‌دنبال دلایل این مسئله بگردید.

۵. بدبین هستند

خصوصیات افراد منفی گرا و بدبین

مادر من بدبین‌ترین فرد جهان بود. مثلا وقتی به‌سمت ساحل قدم می‌زدیم و ابرهای تیره بر آسمان ساحل ظاهر می‌شدند، می‌گفت دنیا به آخر رسیده است!

افراد منفی گرا به‌ندرت در انتظار نتایج خوب هستند و همیشه تصور می‌کنند همه چیز قرار است به بدترین شکل به پایان برسد.

۶. همیشه اخبار بد را پیگیری می‌کنند

افراد منفی گرا مدام نزد شما می‌آیند و عباراتی از این دست را بر زبان می‌آورند: «شنیدی چه فاجعه‌ای شده؟ تو اخبار دیدم …»، بعد هم اخبار بد را با تمام جزئیات برای‌تان بازگو خواهند کرد. قسمت دردناک قضیه این است که مواجهه با اخبار بد بسیار بیش از آنچه در گذشته تصور می‌شد بر روحیه‌ی افراد تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان داده‌اند که دیدن خشونت، مرگ و حوادث ناگوار در رسانه‌ها منجر به افسردگی و اضطراب و «اختلال استرسی پس از ضایعه‌ی روانی» یا «PTSD» می‌شود. مواجهه‌ی بیش‌ازحد با اخبار و حوادث تأسف‌بار، عینک منفی‌نگری را بر چشمان فرد می‌گذارد.

به همین خاطر بهتر است از روی کاناپه‌ی روبه‌روی تلویزیون بلند شوید، گوشی تلفن همراه خود را بر زمین بگذارید و تماشای اخبار تلویزیون یا چرخ زدن در کانال‌های تلگرام را محدود کنید. سخت است، نه؟ شاید، اما مثبت‌‌گرا ماندن خیلی مهم‌تر است.

۷. خیلی حساس هستند

این دسته از افراد معمولا در برابر انتقاد حساس هستند و حتی اگر از آنها تعریف هم بکنید، بد برداشت می‌کنند. اگر عباراتی را بر زبان بیاورید که اصلا از آنها منظور بدی نداشته‌اید، به این دسته از افراد برمی‌خورد و آن عبارات را بی‌ادبانه تفسیر می‌کنند. برای نمونه، اگر در جمعی لطیفه‌ای درمورد افراد کوتاه‌قد تعریف شود، ممکن است به فرد کوتاه‌قد بربخورد چون خودش چندان قدبلند نیست.

۸. از زمین و زمان شاکی هستند

خصوصیات افراد منفی گرا و شاکی

این دسته از افراد، مدام غر می‌زنند و تصور می‌کنند تمام دنیا بر ضد آنهاست. معمولا از آب‌وهوای بد، رئیس بداخلاق، بخت و اقبالِ نداشته و تربیت خانوادگی خود شاکی هستند. آنها به‌ندرت به سایر عوامل هم نگاه می‌کنند تا مثلا فقدان انرژی، خلاقیت و کم‌همتی خود را مقصر بدانند.

۹. هرگز از منطقه‌ی امن خود بیرون نمی‌آیند

یکی از خصوصیات افراد منفی گرا این است که بیرون آمدن از محیط آشنا برای‌شان کابوس است. آنها نمی‌توانند با شکست، ترس، ناراحتی و چالش‌ها روبه‌رو شوند. از این رو هرگز قادر نخواهند بود تجارب جدید کسب کنند و سرنوشت ابدی‌شان این است که در منطقه‌ی امن کسالت‌بار خود باقی بمانند.

۱۰. عاشق کلمه‌ی «ولی» هستند

البته یک فرد منفی‌گرا ممکن است حرف مثبتی هم به شما بگوید و مثلا از آشپزی‌تان تعریف کند یا مثلا از رفتن به ساحل و رستوران هم لذت ببرد. فقط یک مشکل وجود دارد؛ آنها صحبت‌های خود را با «اما» و «ولی» تمام می‌کنند و جملات مثبت‌شان را به عباراتی منفی تبدیل می‌کنند. مثلا این جملات برای شما آشنا نیستند؟ «به نظر رستوران خیلی خوبی میاد، ولی نمی‌شد یه میز بیرون رزرو کنی؟» یا «ساحل قشنگیه ولی حیف خیلی شلوغه.»

۱۱. در زندگی موفق نبوده‌اند

این فقدان موفقیت ممکن است معلول عوامل گوناگونی باشد، اما منفی‌گرایی علت اصلی آن است. افراد منفی گرا معمولا خیال می‌کنند چندان باهوش نیستند، در ورزش استعداد ندارند و در کل به‌اندازه‌ی کافی خوب نیستند. اما آنچه موفقیت آنها را به‌صورت جدی تهدید می‌کند، این است که هوش هیجانی آنها توسط رفتار انتقادی‌شان لطمه دیده است. علاوه‌بر‌این، معمولا درمورد آدم‌های بدقلقی که با آنها مواجه شده‌اند، کسانی که هرگز با آنها همکاری نمی‌کردند و افرادی که کنار آمدن با آنها سخت بوده است، با شما صحبت‌ می‌کنند.

حتما شما هم موافق هستید که اگر این دسته از افراد کمی مثبت‌اندیش‌ بودند، حتما می‌توانستند با مردم کنار بیایند و به جایی برسند!

۱۲. هرگز درمورد آینده هیجان‌زده نمی‌شوند

آیا تا‌به‌حال دقت کرده‌اید که افراد منفی گرا هرگز نمی‌توانند راجع به پروژه‌ها و برنامه‌های آینده، دیدگاه مثبتی داشته باشند؟ در واقع آنها اصلا برنامه‌ای برای آینده ندارند چرا که آن‌قدر در بدبختی‌هایشان غرق شده‌اند که آینده‌ای را متصور نیستند. یک فرد مثبت‌اندیش، برای آینده‌ی خود رؤیا، برنامه و نقشه دارد. فرد مثبت‌گرا در بزرگراه خلوت و زیبایی به پیش می‌رود و فرد منفی‌گرا در تونل تاریکی گیر کرده است.

۱۳. مثل زالو انرژی شما را می‌مکند

افراد منفی گرا علاوه بر اینکه تقاضاهای زیادی از شما دارند، مثل زالو تمام انرژی‌تان را هم می‌مکند. آنها نمی‌توانند هیچ انرژی مثبتی تولید کنند و در عوض انرژی، وقت و توجه‌تان را جذب می‌کنند تا شما را هم در گرداب منفی‌گرایی گرفتار کنند.

۱۴. چیزهای خوب زندگی را نمی‌بینند

افراد منفی‌گرا - خصوصیات افراد منفی گرا

یک فرد منفی‌گرا به‌سختی می‌تواند هیجان، رضایت، شور و شوق را تجربه کند. البته وقتی توجه کنیم که این افراد به زعم خود در دام شغل، رابطه و موقعیت اجتماعی نه‌چندان رضایت‌بخشی گیر افتاده‌اند، این مسئله چندان هم جای تعجبی نخواهد داشت.

۱۵. اخبار خوب را هم بد تفسیر می‌کنند

اگر شغل رؤیایی‌تان را به‌دست آورده‌اید، نامزد کرده‌اید و خانه‌ی جدیدی خریده‌اید، هیجان‌زده‌اید و می‌خواهید این خبرها را برای فرد منفی‌گرایی بازگو کنید، لطفا دست نگه دارید! چرا؟ برای اینکه او حتما راهی پیدا خواهد کرد تا این خبر‌های خوب را منفی جلوه بدهد، محتاطانه درباره‌ی خطرات راه به شما هشدار بدهد و بگوید که قبل از اقدام حتما خوب فکر کنید.

بهترین راه برای کنار آمدن با این حجم از منفی‌گرایی این است که به‌خاطر مثبت‌گرا بودن‌تان و اینکه بر اکثر چیزهای منفی فائق آمده‌اید، شکرگزار باشید. مواظب باشید که در دام منفی‌گرایی گرفتار نشوید.

منبع : http://chetor.com/75687

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار