ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تکلیف چک‌های «مدت‌دار» قدیمی پس از ضرب الاجل اردیبهشت ۹۷

0

۲ ویژگی کلیدی چک های یکپارچه:

تکلیف چک‌های «مدت‌دار» قدیمی پس از ضرب الاجل اردیبهشت ۹۷

با رونمایی از لوگو سامانه صیاد در بعد از ظهر امروز عملا گام اجرایی پیاده سازی سامانه یکپارچه چک در کشور برداشته می شود. سامانه ای که چهار هدف «ارتقای ضریب امنیتی و اعتباربخشی به برگه چک»، «استانداردسازی جانمایی مورد نوشتاری و کاهش عملیات تصدی‌گری»، «بررسی صلاحیت دارنده دسته‌چک از طریق سامانه‌های اعتبارسنجی بانک مرکزی» و «ایجاد شفافیت اطلاعاتی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های ناشی از تبانی شعب در صدور دسته‌چک» را دنبال می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز، اما شاید مهمترین نکته ای که در جریان اجرای سامانه صیاد وجود دارد این باشد که تکلیف چک های مدت دار پس از اجرای صیاد چه می شود؟

ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در تشریح سامانه صیاد گفت: چک‌های قدیمی تا اردیبهشت ماه سال ۹۷، در شبکه بانکی پردازش و پذیرش می‌شوند.

براین اساس خبرنگار اقتصادنیوز کسب اطلاع کرد که چک های قدیمی (چک های فعلی) تا اردیبهشت ۹۷ کماکان به مانند شرایط کنونی قابلیت نقد شدن در شبکه بین بانکی یا همان کِلِر را دارند. یعنی فرد دارنده چک می تواند آن را به حساب خوابانده و نقد کند. اما از این تاریخ به بعد دیگر چک های قدیمی این قابلیت را نداشته و چک هر بانک صرفا در همان بانک قابل نقد شدن است.

این مساله برای کسانی که چک های بلند مدت قبول می کنند می تواند حائز اهمیت باشد.

شماره چک یکتا

یکی دیگر از نکات قابل تامل چک های صیاد داشتن شماره یکتا است. شماره یکتا یک شماره منحصر به فرد برای هر برگ چک است. این شماره به گیرنده چک امکان می دهد تا تنها با یک پیامک از میزان اعتبار فرد صادر کننده چک مطلع شود. با پیامک شماره یکتا به شماره ای که اعلام می شود، اطلاعات پایه فرد صادر کننده چک برای گیرنده چک ارسال می شود.

هدف از این کار کاهش تنش های ناشی از صدور چک های بالامحل توسط افراد کم اعتبار است.

حذف قدرت شعب در صدور دسته چک

از ویژگی های دیگر دسته چک های سامانه صیاد می توان به حذف نقش شعب بانکی در صدور دسته چک اشاره کرد. در این سامانه دیگر شعب بانکی مرجع صدور دسته چک نیستند. بلکه فرد درخواست کننده دسته چک در از طریق سامانه بانک مرکزی اعتبارسنجی شده و دسته چک برایش صادر می شود. دسته چک صیاد متحدالشکل بوده و تنها لوگو بانک ها وجه تمایز آنها از یکدیگر است.

ورود به نظارت اعتباری

با راه اندازی سامانه صیاد از سوی بانک مرکزی، از این پس چتر نظارتی نهاد ناظر علاوه بر گردش پولی حاصل از چک، بر جریان اعتباری نیز گسترده می شود.

منبع : http://www.eghtesadnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار