ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

برداشت بی‌محابای بانک‌های خصوصی از بانک مرکزی:

0

فارس از متغیرهای پولی تیرماه ۹۶ گزارش می‌دهد:

برداشت بی‌محابای بانک‌های خصوصی از بانک مرکزی/ بدهی دولت به سیستم بانکی از ۱۶۶ هزار میلیارد تومان گذشت.

بررسی خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی نشان می‌دهد که بانک‌های خصوصی بیشترین نقش را در رشد شدید بدهی به بانک مرکزی دارند، به طوری‌ که بدهی این بانک‌ها در یک سال منتهی به تیرماه امسال ۲۲۷.۹ درصد رشد داشته و فقط در تیرماه ۶ هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی از متغیرهای پولی و بانکی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی رشد قابل توجهی داشته به‌طوری‌که حجم این بدهی به ۱۰۷ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

برای بررسی دقیق‌تر باید میزان بدهی به تفکیک بانک‌ها مورد تأمل قرار گیرد، هرچند که بانک مرکزی بدهی بانک‌ها را به تفکیک هر بانک منتشر نمی‌کند اما در قالب بدهی بانک‌های تجاری (دولتی)، بدهی بانک‌های تخصصی (دولتی) و بدهی بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری ارائه می‌کند.

بر اساس همین تفکیک‌ها بدهی بانک‌های تجاری دولتی به بانک مرکزی در پایان تیرماه امسال به ۷ هزار ۹۴۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. در یک سال منتهی به تیرماه امسال بدهی بانک‌های تجاری دولتی به بانک مرکزی ۵۵٫۹ درصد و در ۴ ماهه اول امسال ۳۳٫۹ درصد کاهش داشته است. این میزان کاهش بدهی به بانک مرکزی بسیار قابل توجه است.

خط اعتباری مسکن مهر بخش عمده بدهی بانک‌های تخصصی است

بدهی بانک‌های تخصصی دولتی که بیشتر در حوزه صنعت، کشاورزی و زیرساخت‌های کشور فعال هستند، در یک سال منتهی به تیرماه امسال ۱۲٫۶ درصد کاهش داشته است. رقم درج‌شده از میزان بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی ۵۰ هزار ۵۲۰ میلیارد تومان است که در ۴ ماهه اول امسال ۲٫۲ درصد رشد داشته است.

بخش عمده این بدهی خط اعتباری مسکن مهر است و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار تا سال ۱۴۰۵ در اختیار بانک مسکن خواهد بود.

اضافه برداشت ۶ هزار و ۷۹۵ میلیارد تومانی فقط در یک ماه

و اما بدهی بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری؛ بدهی این بانک‌ها ۴۹ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان ثبت شده است که در ۴ ماهه اول امسال ۲۹٫۲ درصد و در یک سال منتهی به تیرماه ۹۶، به میزان ۲۲۷٫۹ درصد رشد داشته است. بدهی بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری در خردادماه ۴۲ هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان بوده که این به معنای آن است که فقط در یک ماه ۶ هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه‌برداشت کرده‌اند.

بدهی بخش دولتی به بانک‌های تجاری دولتی ۴۵ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان، به بانک‌های تخصصی ۴۹ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان و به بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری ۷۲ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان است.

البته بخش عمده بدهی ثبت‌شده بانک‌های تجاری غیردولتی به بانک مرکزی ناشی از بدهی‌های قبل از واگذاری بانک‌های ملت، تجارت و صادرات به بخش غیردولتی و خصوصی است. درواقع این بدهی‌ها در سال‌های اخیر ایجاد نشده است، همچنین این نکته را باید توجه داشت که حجم قابل توجهی از رقم ۷۲ هزار میلیارد تومان طلب بانک‌های غیردولتی از دولت سود و جرایم دیرکرد تسهیلات دریافت‌شده است و طبق گفته دولت رقم واقعی بدهی بسیار کمتر از رقم مذکور است.

بانک‌ها ۷۷ درصد از سپرده خود نزد بانک مرکزی را خط اعتباری گرفته‌اند

یک نکته قابل تأمل نسبت سپرده قانونی بانک‌ها با بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است. بانک‌های تجاری دولتی ۲۵ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی دارند و از طرف دیگر ۷ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار هستند. بانک‌های تخصصی هم ۸ هزار ۸۶۰ میلیارد تومان سپرده قانونی دارند و ۵۰ هزار ۵۲۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکارند که البته همان‌طور که اشاره شد بخش عمده این بدهی ناشی از خط اعتباری مسکن مهر است.

بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری هم به‌ازای ۹۹ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان سپرده قانونی، ۴۹ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکارند. درواقع در صورت تجمیع بدهی‌ها و سپرده‌های قانونی درمی‌یابیم که بانک‌ها هر میزانی که به بانک مرکزی سپرده قانونی داده‌اند، معادل ۷۷ درصد آن را در قالب اضافه‌برداشت یا خط اعتباری از بانک مرکزی گرفته‌اند. بنابراین نرخ مؤثر سپرده قانونی کمتر از ۳ درصد است.

مجموع سپرده‌های بخش غیردولتی نزد کل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ۱۲۹۹ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان است که در یک سال منتهی به تیرماه امسال ۲۳٫۸ درصد و در ۴ ماهه اول سال جاری ۷ درصد رشد داشته است.

سهم سپرده دیداری از کل این سپرده‌ها ۱۲۵ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان، سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار ۱۰۹۲ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان، سپرده‌های قرض‌الحسنه ۶۱ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان و سایر سپرده‌ها ۱۹ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان است.

رشد ۵٫۳ درصدی بدهی دولت به بانک‌ها در ۴ ماه 

رقم کل بدهی دولت به بانک‌ها ۱۶۶ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان درج شده که در یک سال منتهی به تیرماه ۹۶ به میزان ۲۷٫۸ درصد و در ۴ ماهه ابتدایی سال جاری  ۵٫۳ درصد رشد داشته است.

بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به سیستم بانکی تنها ۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان است که در یک سال منتهی به تیر ۲۷ درصد و در ۴ ماه اول سال جاری ۲۶٫۸ درصد کاهش داشته است.

منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960624000396

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار