ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

انواع شاخص های اقتصادی کدامند؟

0

انواع شاخص های اقتصادی – یکی از راه‌های اندازه‌گیری عملکرد اقتصاد یک کشور، نگاه کردن به بازار سهام آن است. سرمایه گذاران سهام شرکت‌هایی را می‌خرند که انتظار دارند در آینده رشد کنند؛ بنابراین، بازار سهام قیمت کنونی اقتصاد آینده است؛ یعنی اگر به‌صورت میانگین، افراد انتظارات بهتر و بالاتری از اقتصاد داشته باشند، بیشتر در بازار بورس و در سهام شرکت‌ها سرمایه گذاری خواهند کرد و بازار سهام رشد خواهد کرد.

اما سؤال اینجاست: ما از کجا بدانیم که بازار بورس رشد می‌کند یا دچار رکود می‌شود و کوچک می‌شود؟

شاخص های بازار سهام

شاخص ها متشکل از گروهی از داده‌ها هستند که «تصویری کلی» از سلامت اقتصاد و از منظر مالی به ما می‌دهند. انواع شاخص های اقتصادی در هر اقتصادی وجود دارند.

شاخص های بازار بورس بیشتر برای سنجش عملکرد بازار سهام استفاده می‌شوند. این شاخص ها به سرمایه گذاران نشان می‌دهند که احتمالاً اقتصاد رشد خواهد کرد یا کوچک خواهد شد.

ما در دوره آموزشی آشنایی با شاخص ها، به‌طور کامل به بررسی شاخص های مختلف در بورس اوراق بهادار تهران پرداختیم و تک‌تک آن‌ها را توضیح دادیم و از مطالعه‌ای موردی هم برای روشن شدن موضوع استفاده کردیم. پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به این دوره آموزشی بزنید.

شاخص های بازار مسکن

شاخص مسکن

معمولاً خرید خانه یکی از مهم‌ترین (و گران‌ترین) خریدهای هر انسانی در زندگی‌اش است. نه‌تنها شما باید یک دارایی واقعی را خریداری کنید، بلکه هزینه‌ها و مخارج دیگری نیز در این فرآیند اتفاق می‌افتد؛ مخارجی نظیر بیمه کردن خانه، خرید لوازم منزل، قبوض آب، گاز، برق و این لیست همچنان ادامه دارد.

به‌وضوح بازار مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد است. به‌این‌ترتیب دنبال کردن سرمایه گذاری در بخش مسکن راه دیگری برای سنجش سلامت اقتصاد است. اگر شما بدانید که امسال چندین خانه در مقایسه با سال قبل ساخته شده است، می‌توانید از تقاضا برای خانه‌های جدید آگاه شوید. اگر تعداد متقاضیان رو به افزایش باشد، احتمالاً به معنای آن است که اقتصاد در حال رشد است.

شاخص های مصرف

شاخص مصرف

ناهاری که شما هرروز ظهر از رستوران نزدیک محل کارتان سفارش می‌دهید به نظر تبدیل به امری ضروری در زندگی‌تان شده است؛ اما به‌محض اینکه در تأمین مخارجتان دچار مشکل شوید به این فکر خواهید افتاد تا ناهارتان را از خانه به همراه ببرید. این قدرت انتخاب مصرف کننده – انتخاب بین غذای رستوران یا خانه – ایده اصلی شاخص های مصرفی است. تغییر در مصرف به نحوی عملکرد اقتصادی را به ما نشان می‌دهد.

به‌طور میانگین، اگر مردم مخارجشان را افزایش دهند، این تغییر می‌تواند شاخص خوبی برای رشد احتمالی اقتصاد باشد. از سوی دیگر، اگر مردم کمتر خرج کنند و بیشتر پس‌انداز کنند، نشانه‌ای برای کوچک شدن اقتصاد است.

در درس بعد شاخص هایی معرفی می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها برای فهم رفتار مصرف‌کنندگان استفاده کنید. با ما همراه باشید.

منبع:  مدیرمالی

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار