ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

هراس افکنی دربرابر بانک ها ایجاد نکنید :

0

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران؛

هراس افکنی دربرابر بانک ها ایجاد نکنید.

اقتصاددان برجسته کشور به سخنان غیرکارشناسانه محمدرضا باهنر واکنش نشان داد و گفت: کسانی که می گویند؛” اگر تراز واقعی بانکها را دربیاوریم تعداد بالایشان ورشکسته اند و بانک های اروپایی می گویند توان بانک های شما کم شده و نمی توانیم با آنها کار کنیم ” باید توجه داشته باشند که وقتی صحبت از ورشکستگی بانک ها می شود باید براساس قانون تجارت صحبت کرد و نباید با اظهارات غیرکارشناسانه، اعتماد مردم به نظام بانکی را خدشه دار کرد که این امر به صلاح نظام اقتصادی کشور نیست.

به گزارش افکارنیوز،  به نقل از پایگاه خبری نسیم اقتصاد، وی خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر ورشکستگی زمانی رخ می دهد که منابعی که به صورت نقدی دربانک ها وجود دارد کمتر از حد مجاز برای مطالبات مردم باشد. حتی زمانی که میزان سپرده بانک ها به حد زیادی کاهش یابد که این امر با واقعیت بانک های مجاز درتعارض است چرا که بانک ها میزان زیادی ساختمان واملاک دارند که درصورت بروزخطر برای نقد کردن آن و دادن سود سپرده های مردم می تواند اقدام کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران درخصوص کاهش نرخ سودهای بانکی به نسیم اقتصاد گفت: بانک ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی دنبال سودآوری خود هستند و طبیعی است که برای راضی کردن سهامداران خود به دنبال رقابت با دیگر بانک ها باشند اما دربحث کاهش نرخ سود که چندی پیش از سوی بانک مرکزی به همه بانک ها ابلاغ شد، لازم است تمامی بانک ها اعم از دولتی و خصوصی در اجرای این مصوبه دقت لازم را داشته باشند و چنانچه یکی از آنها تخطی کند بقیه نیز به تبعیت از آن قانون را دور خواهند زد بنابراین طرح کاهش نرخ سود زمانی موفق است که همه موسسات و بانک ها به آن عمل کنند .

آلبرت بغزیان الزام بعدی را ساماندهی موسسات خواند وعنوان کرد: موسسات مالی و اعتباری لازم است به طور کامل ساماندهی شوند تا دوباره اقتصاد کشور دچار شوک های ناگهانی قرار نگیرد. این امر به نظارت بانک مرکزی بستگی دارد و ابتدا لازم است ساماندهی موسسات مجاز و غیرمجاز به طورکامل انجام شود سپس به فکر انجام طرح های جدید افتاد.

این اقتصاددان به مسئله پیش فروش خودروها درکنار کاهش نرخ سود اشاره و خاطرنشان کرد: دولت لازم است جلوی موازی کاری را بگیرد و نرخ ۱۸ تا ۲۰ درصد برای پیش فروش خودرو ها را نیز به موازات طرح کاهش نرخ سود کاهش دهد تا مردم به دنبال بازار جایگزین نگردند. به همین جهت لازم است همزمان با کاهش نرخ سود در بانک بازارهای موازی نیز ساماندهی شوند.

استاد دانشگاه تهران به نرخ تورم اشاره کرد و گفت: عده ای از کارشناسان معتقدند که نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم باشد که من با این امر مخالفم. اما اگر کاهش نرخ سود و خارج شدن پول های مردم از بانک ها موجب افزایش نرخ تورم شود این امر یک نوع بلاتکلیفی برای سپرده گذاران ایجاد خواهد کرد که قرار است درچند ماه آینده یا سال دیگر نرخ سود چه تغییری داشته باشد و این امر تصمیم گیری را سخت می کند.

این اقتصاددان برجسته با اشاره به سخنان غیرکارشناسانه محمدرضا باهنر واکنش نشان داد و گفت: کسانی که می گویند؛” اگر تراز واقعی بانکها را دربیاوریم تعداد بالایشان ورشکسته اند و بانک های اروپایی می گویند توان بانک های شما کم شده و نمی توانیم با آنها کار کنیم ” باید توجه داشته باشند که وقتی صحبت از ورشکستگی بانک ها می شود باید براساس قانون تجارت صحبت کرد و نباید با اظهارات غیرکارشناسانه، اعتماد مردم به نظام بانکی را خدشه دار کرد که این امر به صلاح نظام اقتصادی کشور نیست.

به عبارت دیگر ورشکستگی زمانی رخ می دهد که منابعی که به صورت نقدی دربانک ها وجود دارد کمتر از حد مجاز برای مطالبات مردم باشد. همچنین زمانی که میزان سپرده به حدزیادی کاهش یابد که این امر با واقعیت بانک های مجاز درتعارض است چرا که بانک ها به میزان زیادی از ساختمان ها و ملک های زیادی دسترسی دارد که درصورت بروز خطر برای نقد کردن آن و دادن سود سپرده های مردم می تواند حساب باز کند.

او تاکید کرد: شاید دردوره ای بانک ها و دیگر بنگاه های اقتصادی سودده نباشند اما این به معنای ورشکستگی آنها نیست و نباید با راه انداختن افکار منفی علیه بانک ها عملا به نظام اقتصادی کشور آسیب وارد کرد که  این کار نتیجه ای جز کاهش اعتماد مردم به نظام بانکی و بدبین شدن به اقتصاد کشور نخواهد داشت.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: فرض کنیم که با خارج شدن سپرده های مردم از بانک چه اتفاقی خواهد افتاد این کاملا مشخص است که همه تخصص خرید و فروش ارز ، خرید مسکن ندارند و با خارج شدن سپردهای مردم و سرگردانی این همه حجم نقدینگی بی خود و بی جهت تورم را به طور زیادی افزایش خواهد داد و هراس افکنی درمقابل بانک ها جز ایجاد تورم نتیجه ای دربر نخواهد داشت.

منبع : http://www.afkarnews.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار