ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اینفو‌گرافی چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟

0

اینفوگرافی چیست؟ اینفوگرافی (Infographic)، یکی از روش‌های ارائه‌ی اطلاعات به‌صورت دیداری است. با این استدلال که ذهن انسان داده‌های تصویری را بهتر و سریع‌تر از داده‌های متنی درک و ذخیره می‌کند؛ امروزه اینفوگرافی کاربرد گسترده‌ای در بسیاری از زمینه‌ها از آموزش و فرهنگ‌سازی گرفته تا تبلیغات و بازاریابی داراست. در این مقاله قصد داریم از نمای نزدیکتری به بررسی این روش در ارائه‌ی اطلاعات بپردازیم و مراحل ایجاد یک اینفوگرافی را نیز شرح دهیم.

تعریف اینفوگرافی

«تصویری که اطلاعات خاصی را در درون خود جای داده است». این احتمالا نخستین مفهومی است که با شنیدن کلمه‌ی اینفوگرافی در ذهن متداعی می‌شود. دیکشنری آکسفورد در تعریف کلمه‌ی اینفوگرافی این‌طور نوشته است: «هرگونه چارت، نمودار، دیاگرام و … در قالب یک تصویر، به‌منظور ارائه‌ی اطلاعات استفاده می‌شود». اما در این میان، تعریفِ ارائه شده‌ی ویکی‌پدیا دقیق‌‌تر است و جزئیات بیشتری را پیرامون اینفوگرافی پوشش داده است: «اطلاعات تصویری یا اینفوگرافی، روشی برای بیان اطلاعات، داده‌ها یا مفاهیم پیچیده‌ مربوط به یک دانش خاص است که به شیوه‌ی دیداری یا تصویری انجام می‌شود و از سرعت و وضوح بیشتری نسبت به سایر روش‌ها برخوردار است. استفاده از تصاویر در این روش سبب می‌شود که انسان به درک بهتری از الگوها و روندها دست‌ یابد».

اینفوگرافی چیست

دلایل محبوبیت اینفوگرافی چیست؟

اینفوگرافی مزیت‌هایی دارد که باعث استقبال زیاد از این روش در ارائه‌ی مفاهیم شده است. یکی از نقاط قوت اینفوگرافی قابلیت انتشار ساده و گرفتن تعداد زیادی بازدید، کامنت‌ و لینک‌ است. مزیت دیگر این است که براساس تحقیقات، فرایند انتقال داده‌های دیداری در مغز، به‌طور تقریبی شصت‌هزار برابر سریع‌تر از داده‌های متنی است. ازاین‌رو سرعت یادگیری و ذخیره‌ی اطلاعات، در روش اینفوگرافی بهتر از وقتی است که از شیوه‌ی نوشتاری استفاده می‌شود و همین عامل سبب شده که به‌جای استفاده از شیوه‌ی نوشتاری، امروزه بیشتر از این روش استفاده شود. نتیجه‌ی مطالعه‌ی دیگری نیز نشان داده است: استفاده از شیوه‌های دیداری در متقاعدکردن مخاطب، ۴۳ درصد مؤثرتر از وقتی است که تنها بر نوشته‌ تکیه می‌شود. در کنار مزیت‌های یاد شده، طراحی خوب بسیاری از اینفوگرافی‌ها با موضوعات مهیج و پرمخاطب نیز به محبوبیت این روش افزوده‌ است.


مقاله مرتبط: ۷ روش تولید محتوای با کیفیت

چگونه یک اینفوگرافی بسازیم؟

برای ساختن یک اینفوگرافی باید ۵ مرحله را پشت سر‌ بگذاریم. این مراحل عبارتند از:

  1. انتخاب یک داستان برای اینفوگرافی؛
  2. انتخاب نوع اینفوگرافی؛
  3. جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز؛
  4. طراحی اینفوگرافی؛
  5. ترویج اینفوگرافی.

در ادامه به‌شرح هریک از این مراحل می‌پردازیم.

۱. انتخاب یک داستان برای اینفوگرافی

اینفوگرافی چیست

این مرحله سخت‌ترین بخش ساختن یک اینفوگرافی است. منظور از انتخاب داستان این است که مشخصا تعیین کنیم موضوع اینفوگرافی چیست و چه پیامی را قصد داریم، ازطریق آن منتقل کنیم. دو رویکرد برای کشف داستان اینفوگرافی پیش‌روی ما قرار دارد:

رویکرد داده‌محور: وقتی مجموعه‌‌ای از داده‌ها را دراختیار داشته باشیم و بخواهیم آنچه را داده‌ها روایت می‌کنند، بیان کنیم، از این رویکرد استفاده می‌کنیم. باوجوداینکه استفاده از این رهیافت، واضح به‌نظر می‌رسد، اما تله‌هایی در استفاده از آن وجود دارد که غالبا استفاده از آن را دچار مشکل می‌کند. برای اینکه در استفاده از این رهیافت دچار مشکل نشویم، باید ملاحظاتی را درخصوص داده‌هایی که دراختیار داریم، درنظر بگیریم از جمله آنکه ویژگی منحصربه‌فرد داده‌ها چیست؟ آیا داده‌ها ارزش خبری دارند یا تنها بخشی از یافته‌های علمی هستند.

رویکرد مسئله محور: در این رویکرد، داستان براین اساس ساخته می‌شود که با آن به چه پرسش‌هایی می‌خواهیم پاسخ دهیم یا چه مشکلاتی را حل کنیم. درواقع در این رهیافت، خودمان را به‌جای مخاطب می‌گذاریم تا بتوانیم قالب و طرح کلی یک داستان تأثیرگذار را کشف کنیم. این داستان باید روایت‌گر راهی برای حل یک مشکل یا بحران باشد یا بتواند برای پرسش‌های رایج و روزمره، پاسخی کاربردی ارائه دهد و یا از زاویه و دریچه‌ی دیگری آنها را بررسی کند؛ همچنین ممکن است روش‌های مرسوم و پذیرفته شده را به چالش بکشد یا برای سؤال‌های معمول پاسخ‌های غیر‌معمول فراهم آورد.

به‌هرحال از هر رویکردی که برای کشف قالب داستان اینفوگرافی استفاده کنیم، درپایان این مرحله، حتما باید موضوع اینفوگرافی و چگونگی روایت این موضوع برای مخاطب مشخص باشد. فرض کنیم یک بازاریاب می‌خواهد یک اینفوگرافی در مورد نوجوانان و استفاده از شبکه‌های اجتماعی بسازد. برای او ره‌آورد مرحله‌ی اول چیزی مانند این باید باشد:

موضوع: نوجوانان و استفاده از رسانه‌های جمعی

به‌عنوان یک بازاریاب تمایل دارم بدانم نوجوانان چه‌طور از رسانه‌های جمعی استفاده می‌کنند. براساس شنیده‌ها دریافته‌ام که استفاده از فیسبوک در بین این گروه سنی زیاد رایج نیست؛ فراگیری سایر شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با فیسبوک چگونه است؟

پرسش‌هایی که می‌خواهم به آنها پاسخ دهم:

نوجوانان اغلب از کدام‌ یک از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟ آیا در طیف‌های مختلف سنی در این گروه، تفاوتی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مشهود است؟ آیا نکته‌ی قابل توجهی در رفتار آنان در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؟ آیا کاربران نوجوان از اینستاگرام استفاده‌ی بیشتری می‌کنند؟ بازاریابان از چه جنبه‌هایی می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند؟


مقاله مرتبط: ۳ تصور غلط در بازاریابی محتوایی که مانع موفقیت شما می‌شود

۲. انتخاب نوع اینفوگرافی

در این مرحله برای به تصویر‌کشیدن داستان، باید از میان انواع اینفوگرافی، مناسب‌ترین آن را انتخاب کنیم. درادامه خلاصه‌ای از انواع و سبک‌های مختلف اینفوگرافی آمده است.

اینفوگرافی آماری

اینفوگرافی چیست - اینفوگرافی آماری

در این سبک از اینفوگرافی از گراف، جدول، نمودار یا لیست برای ارائه‌ی خلاصه یا تفسیر مختصری از داده‌ها استفاده می‌کنیم.

اینفو‌گرافی گاه‌شمار یا خط زمانی

در این روش، اطلاعات را براساس ترتیب زمانی به‌صورت گرافیکی نشان می‌دهند.

اینفوگرافی اطلاعاتی

اینفوگرافی چیست - اینفوگرافی اطلاعاتی

درواقع بسیار شبیه پوستری است که در آن خلاصه‌ای از موضوع، با استفاده از اطلاعات کلیدی و فشرده ارائه می‌شود.

اینفوگرافی فرایندی

از این نوع اینفوگرافی معمولا برای نشان‌دادن فرایند انجام کار در بخش‌های مختلف یا انتخاب‌های ممکن برای تصمیم‌ گیری استفاده می‌شود.

اینفوگرافی ژئوگرافیک یا جغرافیایی

داده‌ها در این نوع از اینفوگرافی با استفاده از یک نقشه‌ی مکانی شرح داده می‌شوند.

اینفوگرافی مقایسه‌ای

اینفوگرافی چیست - اینفوگرافی مقایسه‌ای

در این نوع اینفوگرافی با استفاده از لیست، جدول، نمودار و … برای به تصویرکشیدن شباهت‌ها و اختلافات دو موضوع استفاده می‌شود.

اینفوگرافی سلسله‌مراتبی

اینفوگرافی چیست - اینفوگرافی سلسله‌مراتبی

شامل نموداری است که اطلاعات را به‌صورت سطح‌بندی‌شده ارائه می‌دهد.

اینفوگرافی پژوهشی

اینفوگرافی چیست - اینفوگرافی پژوهشی

معمولا برای مقایسه چند موضوع متفاوت از این نوع اینفوگرافی استفاده می‌شود که منبع استخراج داده‌ها در آن تحقیق است. این نوع اینفوگرافی شباهت زیادی با اینفوگرافی آماری دارد.

اینفوگرافی تعاملی

این نوع اینفوگرافی معمولا در وبسایت‌ها کاربرد دارد و به کاربر اختیار انتخاب، کنترل و اصلاح اینفوگرافی را می‌دهد.

اینفوگرافی اَبرِ کلمه

در آن تنها مجموعه‌ای از کلمات به‌چشم می‌خورد که البته این کلمات ذهن مخاطب را به مفهوم خاصی هدایت می‌کند.

درپایان این مرحله، یادآور می‌شویم که انتخاب نوع اینفوگرافی بستگی به این دارد که با چه شیوه‌ای می‌خواهیم داستان را برای مخاطب نقل کنیم. به‌طور مثال اگر پیرامون تاریخچه‌ی یک کالا می‌خواهیم صحبت کنیم، گزینه‌ی مناسب استفاده از اینفوگرافی زمانی است. اگر می‌خواهیم آمار و ارقامی درمورد مصرف آن کالا ارائه دهیم، بدون شک اینفوگرافی آماری بهترین ابزار برای ماست.


مقاله مرتبط: سئو یا بازاریابی محتوایی؛ چطور هر دو را همزمان استاد شویم؟

۳. جمع‌آوری داده‌ها

اینفوگرافی چیست - جمع‌آوری داده‌ها

این مرحله، صبر‌و‌حوصله‌ی زیادی را می‌طلبد. ممکن است داده‌ها ازطریق شرکت یا سازمانی که از شما خواسته است اینفوگرافی تهیه کنید، دراختیارتان قرار بگیرد. اما گاهی مجبورید خودتان شخصا اقدام کنید و ازطریق پرسشنامه و ارسال ایمیل و … داده‌های مورد نیازتان را جمع‌آوری کنید. اما یکی از مطمئن‌ترین راه‌های دسترسی به داده‌ها استفاده از ابزارهایی نظیر «Survey Monkey» و «Google Form» یا «Manual Coding Data» است. از آمار‌های ثبت‌شده توسط مراجع دولتی و خصوصی نیز می‌توان کمک گرفت.

۴. طراحی اینفوگرافی

بعد از تعیین داستان و نوع اینفوگرافی و جمع‌آوری داده‌ها، باید به بهترین نحو آنها را درکنار یکدیگر قرار داد و اینفوگرافی را طراحی کرد. بدون شک طراحی جذاب یک اینفوگرافی که مخاطب را درگیر خود کند، نیازمند سال‌ها تجربه و ممارست است. اما برای شروع خوب است نمونه کارهای انجام شده را برای ایده‌گرفتن بررسی کنیم. همچنین از قالب‌های آماده نیز می‌توان برای پیاده‌سازی اینفوگرافی استفاده کرد.

۵. ترویج کردن اینفوگرافی

اگر هدف شما از ساختن اینفوگرافی استفاده از آن برای اهداف بازاریابی بوده است؛ هنوز یک قدم دیگر برای اتمام کارتان باید بردارید و آن چیزی نیست جز تلاش برای ترویج آن در میان مخاطبان برندتان. برای این منظور می‌توانید اینفوگرافی را در کانال مخصوص برند خود به اشتراک بگذارید و از فالوور‌های خود نیز بخواهید آن را به اشتراک بگذارند. استفاده از خبرنامه‌های ایمیلی نیز گزینه‌ی مناسبی است. همچنین می‌توان آن را برای وبسایت‌های پر مخاطب نیز ارسال کرد. البته تمام این راه‌ها معمولا برای برندهای پرمخاطب اثر بخشی بیشتری دارد. اگر هنوز در شمار این دسته از برندها نیستید، می‌توانید از بازاریابی نفر‌به‌نفر استفاده کنید. برای مثال آن را برای بلاگرهایی ارسال کنید که از انتشار اینفوگرافی شما منتفع می‌شوند.

منبع : http://chetor.com/70265

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار