ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

علت اصلی حذف صفر تطبیق واقعیات با تصور ذهنی مردم بود:

0
رئیس کل بانک مرکزی:

علت اصلی حذف صفر تطبیق واقعیات با تصور ذهنی مردم بود.

وقایع‌اتفاقیه: رئیس کل بانک مرکزی، علت اصلی حذف صفر از پول ملی را تطبیق واقعیات با تصور ذهنی مردم اعلام کرد؛ حذف صفری که هیچگاه در مکالمات مردم و حساب‌های غیررسمی‌شان جایی نداشت و حالا قرار است به‌صورت رسمی از پول ملی خداحافظی کند تا دیگر این صفر اضافی در حساب‌های رسمی هم جایی نداشته باشد. حذف یک صفر از پول ملی و تغییر واحد پولی به آنچه مردم همیشه از آن استفاده می‌کردند، خبری بود که در ساعات پایانی یکشنبه‌شب، ابتدا در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و پس از آن خبرهای رسمی درباره آن به گوش رسید؛ خبرهایی که می‌گفتند این تصمیم فعلا لایحه است و تا اجراشدن آن زمان زیادی درپیش خواهد بود. پس از چند روز از اعلام تصمیم جدید و موافقت‌های ضمنی که مردم با این تصمیم داشتند، چون به قول خودشان حساب‌وکتاب‌هایشان را راحت‌تر می‌کرد، دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی هم دلیل حذف صفر از پول ملی را تطبیق واقعیات پولی با ذهن مردم عنوان کرد. ولی‌الله سیف درباره این تصمیم و برنامه حذف اسکناس‌های با یک صفر اضافه هم توضیح داد که «ما نمی‌خواهیم اسکناس‌های جدید را برداریم بلکه قصد داریم به مرور اسکناس‌ها را خارج و اسکناس‌های جدید را وارد کنیم.» او ادامه داد: «علت اصلی این مسئله، تطبیق واقعیات پولی با ذهن مردم است. همیشه مردم حرف از ریال می‌زنند اما آنچه در ذهنشان بود، تومان بود. وقتی به شرایط ثبات اقتصادی رسیدیم، باید به حذف صفر اقدام کنیم که موکول به شرایط آینده است.»
او یادآوری کرد: «این مصوبه، جزئی از لایحه افزایش موادی بر قانون پولی و بانکی کشور است که پس از تصویب نهایی در مجلس، عملیاتی می‌شود.»
رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن یادآوری اینکه تبدیل واحد پولی سبب شفافیت می‌شود، گفت: «البته تبدیل واحد پولی، تغییر پولی نیست و نباید با آن تداخل مبحث شود.» او درباره زمان اجرای این تصمیم هم توضیح داد: «هنگامی که به شرایط باثبات اقتصادی برسیم، باید نسبت به حذف صفر از پول ملی اقدام شود که در گذشته حذف سه یا چهار صفر مطرح شد اما اجرای آن به شرایط ثبات در آینده وعده داده شد.»
تعیین‌تکلیف ۳ تعاونی غیرمجاز در چند روز آینده
رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه درباره ماجرای تعاونی‌های مالی غیرمجازی که در هفته‌های اخیر حواشی بسیاری داشتند هم گفت: «سه تعاونی غیرمجاز که اکنون در نظام پولی و بانکی کشور فعالیت دارند، در چند روز آینده تعیین‌تکلیف می‌شوند و بعد از آن مؤسسه غیر‌مجازی نداریم.» به گزارش ایرنا او با بیان اینکه تاکنون سپرده‌گذاران زیر صد میلیون تومانی تعاونی‌های ادغامی در مؤسسه کاسپین تعیین‌تکلیف شده‌اند، یادآوری کرد: «اکنون در شرایط مناسبی هستیم و در آینده مبالغ بالاتر نیز برای تعیین‌تکلیف اعلام می‌شوند.» او در ادامه گفت: «به غیر ‌از تعاونی‌های منحله، سه تعاونی غیرمجاز داریم که به‌زودی تعیین‌تکلیف آنها را اعلام می‌کنیم و پس از آن اعلام می‌کنیم که دیگر هیچ مؤسسه غیرمجازی نداریم.» رئیس‌کل بانک مرکزی از مردم خواست از این پس به‌هیچ‌وجه در مؤسسه‌هایی که با نرخ‌های فریبنده پول مردم را جمع‌آوری می‌کنند و معلوم نیست چطور می‌خواهند پاسخگو باشند، مراجعه نکنند و در مؤسسه‌ها و بانک‌های مجاز که از امنیت لازم برخودارند، سرمایه‌گذاری کنند. سیف یادآوری کرد: «تشکیل صندوق ضمانت سپرده‌ها موجب می‌شود پوشش بیمه‌ای لازم برای سپرده‌های مردم در مؤسسه‌ها و بانک‌های مجاز تا سقفی که وجود دارد، صورت گیرد و از این نظر نگرانی‌ها رفع شده است.» سیف درباره نارضایتی سپرده‌گذاران تعاونی‌های ادغامی در کاسپین و وضعیت نامشخص تعاونی ثامن هم توضیح داد: «این مؤسسه‌ها سابقه ۲۰ ساله دارند و در روزهایی که باید به‌موقع جلوی آنها گرفته می‌شد، کارها انجام نشد و امروز بانک مرکزی دنبال این است ضمن ساماندهی این مؤسسه‌ها راه را برای بروز چنین مشکلاتی در آینده ببندد.»
رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه بین مسئولان رده‌اول نظام، یک انسجام ذهنی وجود دارد، گفت: «قبول دارم که مشکلاتی ایجاد شده ولی بانک مرکزی از انعطاف‌هایی که در قوانین وجود دارد حداکثر استفاده را کرده تا آسیب‌های آن را به حداقل برساند.»
به گفته او، جلسات مشترکی بین قوه‌قضائیه، بانک مرکزی و مجلس برقرار است تا با استفاده از حداکثر امکان، خسارت به حداقل برسد؛ به نظر می‌رسد افراد به اصل پول خود در انتها می‌رسند اما باید تحمل کنند.

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار