ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نفوذ چشم‌ و هم‌چشمی‌ها به هدایت تحصیلی!:

0

یک روانشناس گفت: مهم‌ترین مشکل بر سر راه هدایت تحصیلی را همراهی نکردن والدین با مدرسه است.

‌دکتر «احمد میرزا بیگی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: نقطه مقابل هدایت تحصیلی هدایت تحمیلی از طرف والدین است چون متأسفانه موجب می‌شوند برخی دانش آموزان علی‌رغم میل، علاقه و استعداد در یک رشته، به رشته‌های دیگر سوق پیدا کنند که در آینده موجب تضاد در فرد و گاه ناکامی در اهداف وی می‌شود.

هدایت تحصیلی یا هدایت تحمیلی؟

وی بابیان اینکه هدایت یعنی راهنمایی و ارشاد کردن و راه درست و صحی   را به دانش‌آموز نشان دادن است، گفت: هدف از هدایت تحصیلی این است به دانش‌آموز کمک شود که در درجه اول خودش را بشناسد و با سنجش توانایی، استعداد و علاقه‌ به خودشناسی برسد و برای آینده خود عاقلانه تصمیم بگیرد.

این مدرس دانشگاه، هدف دوم هدایت تحصیلی را شناخت محیط و تصمیم‌گیری برای انتخاب رشته دانست و گفت: ‌زمانی پزشک نداشتیم و از کشورهای هندوستان و پاکستان نیاز جامعه برطرف می‌شد اما الآن با رشد علمی کشور نیاز به پزشک دیگر کشورها نداریم و گاها هم پزشک بیکار وجود دارد، لذا دیگر گرایش به رشته‌های پزشکی بازار کار وجود ندارد و نیاز جامعه، رشته‌های مهارتی است.

مهم‌ترین مشکل هدایت تحصیلی همراهی نکردن والدین با مدرسه است

میرزا بیگی، مهم‌ترین مشکل بر سر راه هدایت تحصیلی را همراهی نکردن والدین با مدرسه دانست و گفت: گاهی اوقات برخی والدین ناکامی‌های خود را در هدایت تحصیلی فرزندان جستجو می‌کنند و گاها هم به دلیل چشم و هم‌چشمی فرزندان را تشویق به رشته‌هایی می‌کنند که علاقه‌ای به آن ندارند.

مشاور مرکز استعدادهای درخشان ایلام ادامه داد: با مصوبه جدید و طرح تحول بنیادین در حال اجماع نظر دانش‌آموز، دبیران، والدین، مشاوران برای هدایت تحصیلی درست هستیم،  در انتخاب رشته سازگاری رشته تحصیلی باشخصیت و افکار فرد بسیار مهم است و اگر بتوان به‌خوبی فرد را از آینده شغلی و تحصیلی خودآگاه کرد قطعاً وی در آینده دچار تعارض شغل و افکار و شخصیت نمی‌شود.

هدایت تحصیلی نادرست امروز، فرسودگی شغلی فردا

وی با تأکید بر اینکه هدایت تحصیلی نادرست، نارضایتی‌های شغلی و فرسودگی شغلی را به بار می‌آورد، افزود: هدایت تحصیلی یعنی چگونه رقم زدن آینده‌ی دانش‌آموز امروز، بنابراین شاخه بندی  هدایت تحصیلی باید از دوره ابتدایی شروع و آگاهی‌بخشی‌های لازم گام‌به گام انجام شود.

۶۰ درصد دانش‌آموزان به اولویت‌بندی‌های مشاور مدرسه توجه نمی‌کنند

این روان‌شناس، مدرس دانشگاه و مشاور مرکز استعدادهای درخشان ایلام ادامه داد: متأسفانه ۶۰ درصد دانش‌آموزان ما به اولویت‌بندی‌های که مشاور در مدرسه انجام می‌دهد توجه نمی‌کنند، چون یک سری متغیرهای مزاحم ازجمله والدین و رقابت‌های ناسالم موجب شده نظر مشاور و امتیازهای خود را در نظر نگیرد و اگر والدین و دیگر امور اجازه دهند دانش آموزان بر اساس امتیازبندی‌ها و استعدادها رشته نظری خود را انتخاب کنند قطعاً در آینده شغلی تأثیر می‌گذارد و محصول نظام آموزشی بیکار نمی‌ماند.

میرزا بیگی، مهم‌ترین عامل در علاقه دانش‌آموز به انتخاب رشته درست را والدین دانست و تصریح کرد: این زمینه رسانه‌ها باید وارد میدان عمل شوند و تبیین کنند که جامعه ما جامعه ۲۰ سال گذشته نیست و در هدایت تحصیلی برای ۸ تا ۱۰ سال آینده دانش‌آموز تصمیم‌گیری می‌شود.

این روان‌شناس، مدرس دانشگاه و مشاور مرکز استعدادهای درخشان ایلام ادامه داد: متأسفانه چون سلسه‌مراتب هدایت تحصیلی رعایت نمی‌شود دانش‌آموز به‌خوبی به خودشناسی نمی‌رسد، برای مثال دانش‌آموز داشته‌ایم که دفتر شعر دارد و کتاب شعر آن زیر چاپ است و به ادبیات و علوم انسانی علاقه دارد اما دارد با زور با رشته‌ی تجربی می‌سازد و کلنجار می‌رود .

تمایل برخی دانش‌آموزان در سال سوم به تغییر رشته؛ بیانگر نادیده گرفتن هدایت تحصیلی

میرزابیگی بابیان اینکه هدایت تحصیلی سرنوشت دانش‌آموزان را مشخص می‌کند لذا باید تصمیم‌گیری واقع‌بینانه باشد، تصریح کرد: باید برنامه‌ها طوری پیاده‌سازی شوند که والدین قانع شوند که بگذارند هدایت تحصیلی به معنای واقعی صورت بگیرد نه هدایت تحمیلی.

میرزا بیگی با تأکید بر اینکه باید مسئله آموزش و اطلاع‌رسانی به جامعه و خصوصاً والدین درزمینهٔ هدایت تحصیلی بیشتر شود، افزود: هدایت تحصیلی‌ها باید طبق هوش، توانمندی،شخصیت،محدودیت‌ها، استعداد، علاقه و نیازجامعه باشد تا فرد بتواند در آینده موثر باشد.

این روان‌شناس،مدرس دانشگاه و مشاور مرکز استعدادهای درخشان ایلام ادامه داد: تمایل برخی دانش‌آموزان در سال سوم به تغییر رشته و نارضایتی برخی دانشجویان از رشته‌ی تحصیلی شاهد این مدعاست که موضوع هدایت تحصیلی در جامعه درست توجه نشده است .

پیدا کردن خود واقعی مستلزم هدایت تحصیلی درست است

وی بابیان اینکه پیدا کردن خود واقعی مستلزم هدایت تحصیلی درست است و والدین نباید مزاحم این روند شوند، گفت: هرچند آزمون‌های هوش و استعداد برای هدایت تحصیلی در مدارس انجام می‌شود، اما بعد اصلی این مهم والدین هستند.

میرزابیگی با تأکید بر اینکه معلمان از عوامل مهم هدایت تحصیلی هستند و ۱۰ نمره به نظر آن‌ها اختصاص داده‌شده است، تصریح کرد: داریم بر اساس هوش چندگانه دبیران را توجیه می‌کنیم که بر اساس نمره و امتیاز به هدایت تحصیلی دانش‌آموز کمک کنند .

نفوذ چشم‌ و هم‌چشمی‌ها به هدایت تحصیلی

این روان‌شناس،مدرس دانشگاه و مشاور مرکز استعدادهای درخشان ایلام ادامه داد: در سند تحول بنیادین به‌خوبی به آموزش و پرورش توجه شده است و  باید نظام آموزشی و والدین «دست در دست هم دهند» تا  هدایت تحصیلی به بهترین شکل انجام شود به این مفهوم که والدین نباید به خاطر چشم‌وهم‌چشمی رشته‌ای را بر فرزندان خود تحمیل کنند که موجب تباهی آینده‌ی آنان شود.

منبع : http://www.isna.ir/news/96042312804

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار