ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

ضوابط ایمنی و بهداشت کار در طرح کارورزی دیده نشده:

0

رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور:

ضوابط ایمنی و بهداشت کار در طرح کارورزی دیده نشده/به دنبال افزایش آمار اشتغال هستیم اما نه به هر قیمتی .

رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور می‌گوید؛ ضوابط ایمنی و آموزش‌های ایمنی در طرح کارورزی (کاج) به صورت شفاف و سنجیده، مشخص نیست که همین امر نگرانی از اینکه کارورزان از همان ابتدای کارشان دچار حادثه شوند، را افزایش داده است.

«ابولفضل اشرف منصوری» رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت: ضوابط ایمنی و آموزش‌های ایمنی در طرح کارورزی به صورت شفاف و سنجیده، مشخص نشده‌اند. از این رو به نظر می‌رسد که تدوین‌کنندگان این طرح بیشتر به دنبال افزایش آمار اشتغال باشند اما این امر نباید به هر قیمتی اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه نمی‌بایست شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که کارورز از همان ابتدای کار دچار حادثه شود، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته و برخی از کشورهای رو به توسعه قبل از اینکه کارگر تازه‌کار وارد محیط کار شود ابتدا به وی آموزش‌های ایمنی داده می‌شود چراکه اجرای آیین‌نامه‌های ایمنی و بهداشت کار حتی برای کارورزان اهمیت به‌سزایی دارد.

عضو کارگری شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار کشور با بیان اینکه صرف اینکه بگوییم کارورزان در این طرح از بیمه مسئولیت مدنی برخوردار هستند، کافی نیست، تصریح کرد: مسئولان اجرای این طرح در تشریح مزایای آن می‌گویند که کارورز از همان روز اول که کارش را شروع می‌کند از مزایای بیمه تامین اجتماعی و بیمه مسئولیت مدنی کارفرمای برخوردار است اما باید پرسید که آیا به صرف بیمه بودن می‌توان از اجرای ماده ۸۵ قانون کار غفلت ورزید؟

مطابق ماده ۸۵ قانون کار رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی (جهت تامین حفاظت فنی) و وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی (جهت جلوگیری از بیماری‌های حرفه‌ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار) تدوین می‌شود، برای کلیه کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارآموزان و کارگران الزامی است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار روز (شنبه/۱۳ خرداد) اعلام کرده بود که تاکنون  بیش از ۶۰ هزار نفر در سایت کارورزی نام‌نویسی کرده‌اند. منصوری همچنین گفته است که در فاز اول اجرای این طرح برای ۱۵۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور در ادامه با بیان اینکه بارها گفته شده بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان زمانی کارایی لازم را خواهد داشت که ضوابط ایمنی و بهداشت کار به صورت تمام و کمال اجرایی شود، گفت: رواج بیمه‌های مسئولیت مدنی موجب کاهش حوادث کار نشده بلکه دست کارفرمایان را برای بی‌توجهی به ضوابط و آیین‌نامه‌های شورای عالی حفاظت فنی باز گذاشته است.

این فعال صنفی کارگری افزود: هم‌اکنون یک کارگر که بیش از یک دهه سابقه کار دارد از ضوابط ایمنی چیزی ایمنی نمی‌داند و به آسانی جانش در خطر است آن وقت از یک کارآموز که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده چه انتظاری در این خصوص می‌توان داشت؟

رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور در ادامه با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد که کارفرمایان به صرف برخورداری از معافیت‌های ۲ سال بیمه‌ای و پرداخت یک سوم حداقل دستمرد به کارگر با هر انگیزه‌های سودجویانه وارد این طرح شوند، اظهار داشت: لازم است که فیلترهای دقیق نظارتی در اجرای این طرح وجود داشته باشد تا کارفرمایانی که ضوابط را رعایت نمی‌کنند، قادر نباشند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.

وی در پایان افزود: کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور پیشتر از سازمان تامین اجتماعی خواسته بود به کارفرمایانی که ضوابط ایمنی را رعایت نمی‌کنند کد کارگاهی داده نشود چراکه همواره گفته می‌شود اول ایمنی، بعد کار.

منبع : http://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار