ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چاره‌ای جز اجرای طرح کارورزی نداریم:

0

یک کارشناس بازار کار می‌گوید: منتقدان طرح کارورزی حق دارند از آن ایراد بگیرند ولی واقعیت این است که در شرایطی که با بحران بیکاری مواجه هستیم و جوانان ناامید در خانه‌ها نشسته‌اند چاره‌ای جز اجرای چنین طرح‌هایی نداریم و باید از هر ظرفیتی استفاده کنیم.

علی اکبر لبافی در گفت‌وگو با ایسنا، طرح کارورزی وزارت کار را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی که بهمن ماه سال گذشته در شورای عالی اشتغال به تصویب رسید، طرح بسیار خوبی است. متاسفانه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های ما بر اساس نیازسنجی بازار کار شکل نگرفته و به همین دلیل باید به دنبال اجرای چنین طرح‌هایی باشیم.

وی تاکید کرد: در روند اجرای طرح، وزارت کار حتما باید ظرفیتها و نتایج طرح‌های اجرا شده قبلی را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد تا نقاط قوت و ضعف طرح شناسایی شود.

لبافی ادامه داد: مشابه این طرح در دولت گذشته نیز اجرا شد که برای طول دوره، مدت زمان تعیین کرده بود که ظرف یکسال انتقال تجربه صورت گیرد و از طرفی جذب کارورز توسط بنگاه مشروط به دریافت امتیازاتی شده بود.

این کارشناس بازار کار متذکر شد: در آیین نامه طرح قبلی کارفرما در طول برنامه توسعه از معافیت استفاده می‌کرد ولی در طرح کارورزی روی دو سال تنظیم کردند که کارفرما در ازای به کارگیری کارورز تا دو سال از پرداخت حق بیمه معاف شود. همچنین در آن طرح رقمی به عنوان دستمزد درنظر گرفته شده بود ولی در این طرح، دستمزدی به کارورز پرداخت نمی‌شود بلکه کمک هزینه‌ای است که حین آموزش دریافت می‌کند.

به گفته لبافی طرح کارورزی نسبت به طرح قبلی محکمتر است چون در آن مازاد بر نیروی کار موجود دیده و اعلام شده علاوه بر افرادی که کارفرما می‌تواند به کار بگیرد، باید نیروهای قبلی خود را نگه دارد و از طریق انتقال تجربه می تواند نیروهای واحدی را در بنگاه ایجاد کند. همچنین در آن طرح مدت زمان آموزش به تشخیص دستگاه متولی بود یعنی فنی و حرفه‌ای باید تشخیص می‌داد که انتقال مهارت فرضا در جوشکار درجه یک شش ماه است یا یکسال طول می‌کشد ولی اکنون این محدودیت برداشته شده است.

این کارشناس بازار کار در عین حال درباره انتقاداتی که نسبت به اجرای طرح و ایرادات آن مطرح می شود، اظهار کرد: کسانی که به طرح ایراد می‌گیرند و از آن انتقاد می‌کنند حق دارند ولی این انتقاد در شرایطی منطقی است که بهبود رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را شاهد باشیم. طبعا در شرایطی که با بحران بیکاری روبه‌رو هستیم و جوانان بیکار و ناامید در خانه‌ها نشسته و چشم انتظار یافتن شغل مناسب هستند چاره‌ای جز اجرای چنین طرحی نداریم.

لبافی با تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیتها به منظور اشتغالزایی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: آمارها بیانگر آن است که افرادی که پس از کسب مهارتهای لازم وارد بازار می‌شوند میزان ماندگاری کسب و کارهایی که ایجاد می‌کنند به مراتب بیشتر است.

به اعتقاد این کارشناس بازار کار، امروز در شرایط ایده‌آل اقتصادی نیستیم چون اگر باشیم اجرای طرح اشکال دارد ولی بحران بیکاری به گونه‌ای است که چاره‌ای جز اجرای طرح نداریم و شورای عالی اشتغال باید محدودیتها و ایرادات طرح را از میان بردارد.

منبع : http://www.isna.ir/news/96031005857

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار