ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

ادغام بانک ها،مطلوب اثر خواهد بود یا چالش برانگیز؟

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

چندی پیش،رئیس بانک مرکزی از ادغام بانک ها خبر داد،موضوعی که با اطمینان خاطر وی برای سپرده گذاران و سرنوشت سپرده های بانکی همراه شد،ظاهرا این طرح در راستای ساماندهی بانک ها و موسسات پولی غیر مجاز در دستور کار قرار می گیرد،رویکردی که به اعتقاد برخی کارشناسان می تواند در رفع بسیاری از نارسایی های فعلی حاکم بر نظام بانکی مثمر ثمر واقع شود.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، معضل بانک‌ها و مؤسسات پولی غیرمجاز در طول سالیان اخیر به یکی از چالش های اساسی نظام بانکداری در کشور تبدیل شده و به تبع برون رفت از چنین مشکل یا به تعبیر صحیح تر معضلی، مستلزم اتخاذ تدابیر هوشمندانه و ویژه ای است.
در همین راستا، چندی پیش، رئیس کل بانک مرکزی از ادغام بانک‌ها خبر داد و البته پیگیری این طرح با اعلام اطمینان خاطر وی برای سپرده هایِ بانکیِ مردم، همراه شد.
اعلام تضمین سپرده های بانکی ضروری بود
پروانه رحمتی، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه، با اشاره به ظهور و بروز نگرانی در برخی از اقشار مردم در خصوص سپرده های بانکی عنوان کرد: به‌طور طبیعی چنین تغییر و تحولاتی با نگرانی هایی همراه می شود و قاعدتاً رفع نگرانی از سپرده گذاران با موضع گیری شفاف، صریح و قاطعانه بسیار کارساز و مؤثر خواهد بود.
وی افزود: بعد از طرح موضوع ادغام بانک‌ها از سوی ولی ا…سیف در برخی محافل عمومی، خصوصی و شبکه های اجتماعی، مباحثی در ارتباط به خطر افتادن سپرده های بانکی مطرح شد.
رحمتی عنوان کرد: البته به نظر می‌رسد اعلام نظر و موضع گیری رئیس کل بانک مرکزی با هدف رفع نگرانی های احتمالی انجام پذیرفت که به اعتقاد بنده اقدامی منطقی و هوشمندانه بود که باید این رویه و رویکرد در حوزه‌ها و بخش های دیگر نیز تقویت شود.
محقق و پژوهشگر اقتصاد عنوان کرد: متأسفانه در برخی مقاطع، مباحث و شایعاتی مطرح می شود که سکوت یا عدم موضع گیری می‌تواند به تقویت و تشدید شبهات منتهی شود.
وی افزود: طرح برخی شایعات در خصوص سپرده های بانکی از مخاطراتی است که نادیده گرفتن آن می تواند با خسارات غیر قابل جبرانی برای اقتصاد کشور همراه شود زیرا ساز و کار اقتصادی ایران به شکلی است که نمی توان، نقش آفرینی بانک‌ها را در آن نادیده گرفت.
رحمتی گفت: چندی پیش مطالبی از سوی یکی از مدیران اسبق بانکی  در رسانه ها منتشر شد که تلویحاً در آن به عدم ضمانت و عدم مسئولیت بانک مرکزی در خصوص سپرده های عمومی مردم اشاره شده بود که به هر حال، استمرار چنین مطالبی می‌تواند به تحمیل ضررهایی سنگین به بانک‌ها و حتی اقتصادکشور منتهی شود.
وی افزود: خوشبختانه با اعلام نظر سیف، در خصوص ضمانت بانک مرکزی در ارتباط با سپرده های بانکی، بخشی از این دغدغه های عمومی مرتفع شد و می طلبد با تکرار آن، این ذهنیت و ضمانت در اذهان و افکار عمومی با تقویت هر چه بیشتری توأم شود که قطعاً بازخورد و بازتاب آن در پیشگیری از خروج سپرده های عمومی از بانک ها،غیر قابل انکار خواهد بود.
ادغام بانک‌ها،مقرون به صرفه و منطقی است
موسی شجاعی پور، کارشناس اقتصاد، در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه، با اشاره به ضرورت اجرایی شدن طرح ادغام بانک ها، گفت: برخی گمان می کنند عملیاتی شدن طرح مذکور، زیان بار خواهد بود و اما به نظر بنده نه تنها این طرح سازنده است بلکه اجرایی شدن آن در شرایط کنونی کشور، یک اصل ضروری است.
وی افزود: البته نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که دیکته نانوشته فاقد غلط خواهد بود و به هر ترتیب، عملیاتی شدن طرح های این‌چنینی، می تواند با محاسن و معایبی همراه شود که البته باید تلاش شود با برنامه ریزی مدون و  کارآمد، ضریب خطاها و مخاطرات آن به حداقل ممکن کاهش یابد.
شجاعی پور گفت: قطعاً فعالیت بانک‌ها و مؤسسات پولی غیر مجاز، آسیبی جدی به شمار می‌رود که باید برای مهار و کنترل آن مجدانه ورود کرد و یکی از راهکارهای مقتضی در این خصوص مشمول ادغام می شود.
کارشناس اقتصاد گفت: یکی از اهداف مطروحه در خصوص طرح مذکور به استاندارد سازی بانک‌ها و قرابت هر چه بیشتر آن با بانکداری روز جهان باز می گردد که تأمین آن از طرق مختلف و متعددی همچون افزایش سرمایه آورده، عرضه سهام جدید در بورس و یا ادغام آنها میسر خواهد شد.
شجاعی پور عنوان کرد: در شرایط فعلی کشور، موضوع ادغام، منطقی‌ترین راه ممکن محسوب می شود که البته علاوه و بر ساماندهی مناسب ، در صرفه جویی هزینه ها نیز اثر بخش به نظر می رسد.
وی افزود: برخی کارشناسان معتقدند هیچ ضرورتی برای چنین تعدد و تکثری وجود ندارد و در صورت اثبات چنین ضرورتی نیز قطعاً منافع و محاسن آن بر چنین تعدد و گوناگونی می چربد.
ادغام بانک ها،به تقویتِ بُعدِ نظارتی می انجامد
کریم نجمی، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگاربورس،بانک و بیمه، با اشاره به نقش حائز اهمیت عنصر نظارتی بر کاهش تخلفات و لغزش های احتمالی و حتی خطاها و اشتباهات ناخواسته، عنوان کرد: هر آنچه شاهد تنوع، تکثر و تعدد بیشتری باشیم، امر نظارت نیز دشوارتر خواهد شد که این قاعده در خصوص بانک‌ها و مؤسسات مالی نیز صدق می کند.
وی افزود: ارتقای امنیت سرمایه گذاری، تقویت بهره‌وری، چابک سازی و افزایش سود سهامداران از دیگر محاسن این طرح به شمار می رود که قطعاً با حصول آن شاهد دستاوردهای ارزنده‌ای در این خصوص خواهیم بود.
نجمی عنوان کرد:البته منطق حکم می کند از نگاه سیاه و سفید در خصوص این طرح پرهیز شود و با یک برنامه ریزی اصولی و نگاه کارشناسانه  و آسیب شناسی دقیق، ادغام احتمالی به بهترین نحو ممکن عملیاتی شود در غیر این صورت تحقق طرح اشاره شده سازنده نخواهد بود و منتج به نتایج پیچیده تری خواهد شد که نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه باعث عمیق‌تر شدن معضلات و چالش های پیش روی نظام بانکداری خواهد شد.
وی در خاتمه یادآور شد: ترسیم افق و چشم اندازی روشن و حرکت گام به گام، با در نظر گرفتن وجه اشتراکات بانک‌ها و همسویی لازم از مؤلفه هایی است که باید در اجرایی شدن این امر مد نظر قرار گیرد و قطعاً با رعایت این اصول، می توان از بروز اختلالات، نارسایی‌ها و ناهماهنگی های احتمالی، پیشگیری کرد و نظام بانکی را به سمت و سویی صحیح و قاعده مندتر هدایت نمود.
منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/6110340

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار