ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

«کارورزی» کارگران را شوکه کرد :

0

علی خدایی مطرح کرد؛

امنیت شغلی، معیشت و تشکل یابی؛ مطالباتی برای تمام فصول/ «کارورزی» کارگران را شوکه کرد .

علی خدایی معتقد است در میان مطالبات تاریخی کارگران، بحث امنیت شغلی در صدر قرار دارد و پس از آن تامین معیشت و حق تشکل‌یابی است.

علی خدایی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در ارتباط با مطالبات کارگران از دولت دوازدهم در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: مثلث امنیت شغلی، معیشت، تشکل یابی همچنان پابرجاست؛ این مطالبات تاریخی هستند و همانطور که از دولت‌های قبل انتظار داشتیم از این دولت نیز متوقعیم که این سه مطالبه کلیدی را برآورده کند.

وی با بیان این که این سه مطالبه، مجرد و جدا از هم نیستند و بر هم تاثیر می‌گذارند؛ افزود: برای تشکل یابی، حدی از امنیت شغلی لازم است و برای تامین معیشت شایسته، حدی از تشکل یابی و سازماندهی ضروری است؛ پس نمی‌توان این مطالبات را از هم تفکیک کرد.

خدایی امنیت شغلی را مهمترین مطالبه کارگران برشمرد و گفت: هم در وعده های انتخاباتی روحانی و هم در جلسات متعدد نمایندگان کارگران با وزیر کار، در این زمینه قول‌هایی داده شد که در عمل خلاف آن را شاهد بودیم.

طرح کارورزی کارگران را نگران کرد

وی ادامه داد: ارائه طرح کارورزی با هدف بی‌حقوق کردن کارگران و فارغ التحصیلان دانشگاهی، خلاف وعده‌های داده شده است و امنیت شغلی از دست رفته کارگران را بیش از پیش متزلزل می‌کند.

عضو کارگری شورای عالی کار با بیان این که با ابلاغ طرح کارورزی، نگرانی‌های کارگران تشدید شده، اظهار داشت: این دغدغه وجود دارد که جهت‌گیری‌های کارگری دولت فعلی، مجددا همان جهت‌گیری‌های اشتباه دولت‌های گذشته باشد و باز هم قصد دارند با امتیاز دادن از جیب و سفره خالی کارگران، اشتغال ایجاد کنند و به تولید رونق ببخشند.

خدایی تصریح کرد: هنوز از پیگیری موضوع لایحه اصلاح کار به تمامی فارغ نشده‌ایم که این طرح استثمارگر کارورزی در دستور کار دولت قرار گرفته است و این شرایط، فعالان  کارگری را شوکه کرده است.

وی با تاکید بر این که اگر دولت و فرادستان بخواهند،  به راحتی می‌شود به امنیت شغلی دست یافت، گفت: در قانون،  بحث امنیت شغلی به صراحت آمده؛ بایستی سوءاستفاده از قانون کنار گذاشته شود و برای کارهای مستمر، قرارداد دائم منعقد شود؛ در عین حال می‌توان از مدل‌های موفق در کشورهای دیگر برای تامین امنیت شغلی استفاده کرد یا الگو برداشت.

یکی از دلایل رکود، پایین بودن قدرت خرید مردم است

این فعال کارگری در ادامه بحث به دومین مطالبه محوری و تاریخی کارگران یعنی بحث تامین معیشت پرداخت و گفت: در مورد معیشت توقع داریم با توجه به این که در مذاکرات سال گذشته، بر سر سبد معاش و هزینه آن توافق شد، امسال همان مسیر دنبال شود و از عمق  شکاف موجود میان درآمد و هزینه‌های خانوار کاسته شود.

وی ادامه داد: نباید فراموش شود که یکی از دلایل رکود حاکم بر فضای اقتصادی، پایین بودن قدرت خرید مردم است؛ وقتی بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور براساس قانون کار، با مزد حداقلی روزگار می‌گذرانند، چطور می‌شود توقع داشت که تولید داخلی فروش داشته باشد و محصولات وطنی در انبار کارخانه‌ها، تلنبار نشوند.

عملکرد دولت در قبال تشکل ها، سیاست یک بام و دو هواست

خدایی در ارتباط با بحث تشکل یابی به رویکرد مداخله گرایانه دولت اشاره کرد و گفت: دولت اگر به عنوان ناظر بر عملکرد تشکل ها نظارت دارد، بایستی به تخلفات برخی تشکل‌ها رسیدگی کند، آنهم قاطعانه؛ یا این که در کل، پایش را از معادلات تشکل‌های کارگری بیرون بکشد و اجازه بدهد که تشکل‌های آزاد پا بگیرند.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان این که در حال حاضر بسیاری تشکل‌های آزاد هستند که دولت آنها را غیرقانونی می‌داند؛ افزود: در عوض تشکل‌هایی هستند که به هیچ وجه ماهیت کارگری ندارند و دولت آنها را به رسمیت می‌شناسد، این عملکرد دولت،  مصداق سیاست یک بام و دو هوا است.

وی در پایان اظهار داشت: منتظر هستیم ببینیم دولت دوازدهم در حیطه عمل چه می‌کند و امیدواریم تضاد میان شعارها و عملکرد، بیش از این رخ ننماید.

منبع : http://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار