ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

پشت‌پرده طرح “کارورزی” برای سوء‌استفاده از بیکاران:

0

عضو کارگری شورای عالی کار در گفت‌وگو با تسنیم خبر داد:

پشت‌پرده طرح “کارورزی” برای سوء‌استفاده از بیکاران.

عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه طرح کارورزی همان طرح استاد شاگردی است گفت:آقایان مدعی ایجاد اشتغال ۷۰درصدی با طرح کارورزی هستند که ما قبول نداریم، اگر شغل ایجاد کردند مستنداتش اعلام کنند.

علی خدایی، عضو شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: تنها تفاوت طرح کارورزی باطرح استاد شاگردی در شرط سنی برای متقاضیان است. طرح استاد شاگردی همه اقشار جامعه را مشمول می‌شد اما طرح کارورزی مختص فارغ التحصیلان است. با توجه به اینکه طرح کارورزی تکرار طرح شکست خورده استاد شاگردی است درخواست جلسه فوری شورایعالی کار برای بررسی طرح کارورزی را داده ایم.

وی ادامه داد:در طرح استاد شاگردی فعالیت شاگرد رایگان بود اما در طرح کارورزی دولت حدود ۳۱۰ هزار تومان به کارجویان پرداخت می کند. یک فارغ التحصیل دانشگاهی قبل از خارج شدن از دانشگاه حداقل ۳نوبت کارورزی را طی می‌کند بنابراین نیازی به کارورزی ندارد. به جای آنکه سیستم آموزشی خود را درست کنیم، برنامه ریزی برای یک طرح دیگر کارورزی داریم؟در این طرح آمده است که بعد از۶ماه هیچ الزامی برای به کارگیری کارورز از سوی کارفرما وجود ندارد. عملاً‌ این طرح سوء استفاده از نیروی کار است. اگر قرار است افراد در کارخانه ها مشغول کار شوند در میان دیگر چه نیازی به سازمان فنی و حرفه است است؟ نقش سازمان فنی و حرفه ای چیست؟وظیفه سازمان فنی و حرفه ای چیست؟

وی بیان کرد: دولتی ها مدعی اجرای این طرح طی یک سال گذشته در چند استان هستند، آن وقت تازه می‌خواهند شیوه نامه کنترلی تهیه کنند؟ این طرح چگونه طی یک سال گذشته بدون آنکه مکانیزم‌های نظارت بر عملکرد کارورز و کارفرما داشته باشد اجرا شده است؟

عضو کارگری شورای عالی کار بیان کرد: دولتی ها معتقدند با اجرای آزمایشی طرح کارورزی حدود ۷۰ درصد کارورزان از سوی صاحبان مشاغل و کارفرمایان جذب کارگاه یا بنگاه اقتصادی مربوطه شده اند.به اعتقاد من این درست نیست. این ادعا راداریم اگر آقایان بازار کار را مطالعه می کنند ما بازار کار را زندگی میکنیم. به اعتقاد من این طرح نمی تواند جذب ۷۰ درصدی اشتغال داشته باشد. اگر مدعی ایجاد ۷۰درصد شغل با این طرح هستند، نتایج را در اختیار ما قرار دهند. من معتقد هستم تا این مرحله آقایان در حال زیرپا گذاشتن مواردی از قانون هستند. دولت به تنهایی حق تفسیر قانون یا عوض کردن آن را ندارد. اینکه بیان می کنند این طرح را اجرا می کنیم. این سوال مطرح است به پشتوانه کدام قانون این طرح را اجرا می کنید؟

وی بیان کرد:برای کارورزی در قانون کار قوانین مشخصی وجود دارد،اینطور نیست که دولت از حقوق کارگران خرج کند و اسم آن را طرح ایجاد اشتغال بگذارد. دولت های قبل این طرح ها را اجرا کردند و موفق نشدند.

خدایی با بیان اینکه ادعای ایجاد اشتغال از طریق طرح استاد شاگردی را قبول نداریم گفت:امروزه بر همه ثابت شده است که مشکلات اشتغال کشور فراتر از نیروی کار است. اشتغال مولفه های زیادی دارد. اولین نکته در بحث تولید فروش است. امروزه بسیاری از کارخانه هاتولید دارند اما منتظرفروش محصولات خود هستند. به جای اینکه زیرساخت‌های  اقتصادی اصلاح شود از جیب خالی کارگران هزینه می‌کنند.

عضو کارگری شورای عالی کار بیان کرد: متأسفانه دولت‌ها تنها راه پیش روی خود را در هجمه به قوانین حمایتی نیروهای کار دیده‌اند و به جای اصلاح زیر ساخت‌های اقتصادی، به اینگونه طرح‌های بی پشتوانه رو می‌آورند، کارگران کشور، با ادبیات دولت‌های مختلف آشنا  هستند هنوز فراموش نکرده‌ایم که با بهانه واهی ایجاد اشتغال، تاکنون کارگران مناطق آزاد تجاری، مناطق ویژه اقتصادی، کارگاه‌های زیر۱۰و پنج نفر چگونه از شمول برخی مقررات قانون‌کار خارج شده‌اند! بهتراست آقایان ابتدا گزارشی از روند ایجاد اشتغال در این مناطق وکارگاه‌ها ارائه دهند و بعد به دنبال طرح‌های این‌چنینی باشند.

منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/03/07/1420949

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار