ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مناسبات به سمت مشی اعتدالی به نفع کارگران تغییر کند:

0

در نشست اجرایی دبیران خانه‌های کارگر سراسر کشور مطرح شد؛

مناسبات به سمت مشی اعتدالی به نفع کارگران تغییر کند/در دولت قبل پول در دستان یک اقلیت ثروتمند قرار گرفت .

علیرضا محجوب: دولت قبل به نفع ثروتمندان عمل کرد/حسن صادقی: محاسبات سبد معیشت را همه صاحبنظران قبول دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر در نشست دبیران اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای در عرصه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل برای ایران سرنوشت‌ساز بود. هرچند آغازگر این مذاکرات آقای روحانی نبود و بنا بر تکلیفی که رهبر انقلاب بر دوش دولت آقای احمدی‌نژاد گذاشته بود این مذاکرات در پایان کار سال عمر دولت نهم و دهم آغاز شد.

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای بیش از دو سال وقت دولت یازدهم را درعرصه اقتصادی گرفت؛ تصریح کرد: هدف مذاکرات این نبود که روابط با آمریکا و غرب بهتر شود بلکه قرار بود با انجام این مذاکرات در معیشت مردم گشایشی ایجاد شود. از این رو نباید توقعاتی بیش از اندازه از مذاکرات داشت.

وی افزود: ازسویی دولت آقای روحانی با بهبود مناسبات در عرصه سیاست خارجی توانست سیاست داخلی را به سامان کند و شرایط اقتصادی کشور را به نحو مناسبی بهبود بخشد. باید یادآور شد که با سیاست‌های تهاجمی دولت گذشته حتی کشورهایی که حامی ما بودند در شورای امنیت بر علیه ما رای منفی دادند. این درحالی بود که آنها از حق وتو برخوردار بودند اما از آن حق خود هم استفاده نکردند.

محجوب با اشاره به سیاست‌های جمهوری‌خواهان آمریکا در عرصه روابط خارجی گفت: دولت جمهوری‌خواه آمریکا واقعه ۱۱ سپتامبر را دستاویزی برای تحت فشار قرار دادن ایران کرد اما وقتی به نتیجه نرسید به ارتباط القاعده با ایران پرداخت و حول آن جنجال برپا کرد که صحت هیچکدام از این ادعاها ثابت نشد.

وی افزود: هوشمندی آقای ظریف، معاونانش آقای صالحی و رهبر انقلاب در زمان مذاکرات هسته‌ای از همین حالا ما از این کابوس خطرناک بیرون آورد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود: دولت اول آقای روحانی وقف جبران خسارات دولت‌های نهم و دهم شد از این رو اگر امروز ساختارهای اقتصادی کشور سرجایش است مرهون همان تلاش‌هاست.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حفظ توازن سیاست داخلی و روان کردن آن برای دولت یازدهم مهم است تا مناسبات بسته و پرفشار ما به  مشی اعتدالی به نفع مردم و فرودستان جامعه تغییر کند.

وی در ادامه افزود: اشاره آقای روحانی به مشی اعتدالی‌اش از این جهت اهمیت داشت که مردم بدانند ایشان نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب است و به دوستی هیچکس پشت نکرده است.

وی با اشاره به رکود اقتصادی حاکم بر کشور از سال‌های آغازین روی کار آمدن حسن روحانی گفت: بنده و آقای کمالی رئیس حزب اسلامی کار در ماه دوم و سوم آغاز ریاست جمهوری آقای روحانی با ایشان درخصوص رکود حاکم صحبت کردیم و متوجه شدیم که ایشان خطرات رکود اقتصادی را به خوبی می‌شناسند و از فراست کافی برای درک موضوعات غامض اقتصادی برخوردار هستند.

وی افزود: آدام اسمیت که نظریاتش دراقتصاد معروف است به دست غیبی برای تنظیم بازار اشاره دارد. در مقابل وی طرفداران تئوری زمین در فرانسه وجود داشتند که می‌گفتند هر وقت تولید کشاورزی بالا رود قیمت‌ها نیز پایین می‌آید اما اسمیت که طرفدار بورژوازی صنعتی و سرمایه‌داری بود، معتقد بود وقتی تولید شروع به افزایش می‌کند قیمت‌ها پایین می‌آید.

دبیرکل خانه کارگر افزود: از سال ۱۳۷۲ مطابق تحقیقی که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شد متوجه شدیم که رقم کشش تقاضا در اقتصاد باید زیر یک باشد اما در ایران در دهه ۷۰ رقم کشش اقتصادی بالای یک بود. این درمورد کالاهای نساجی در بازار ایران قابل تامین است چراکه رقم کشش تقاضا به ۱٫۸ رسیده بود و بسیاری از اقشار کم‌درآمد قدرت خرید خود را از دست داد. البته در سال‌های بعد بمباران کالاهای خارجی در هنگام این رکود بر ایران تحمیل شد و صنعت نساجی ایران اولین صنعتی بود که قربانی این رکود بود.

وی افزود: در دهه ۷۰ در صنعت نساجی کشور۹۲۸هزار نفر مشغول به کار بودند که دوسوم آنها رفته‌رفته تا سال ۷۵ بیکار شدند.

محجوب ادامه داد: حال با درنظر گرفتن تئوری دست نامرئی آدام اسمیت باید پرسید که چرا وقتی قیمت‌ها بالا رفت تقاضا پایین آمد این درحالی است که قاعده آدام اسمیت حاکی از چیز دیگری است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دهه ۶۰ کارخانه‌های نساجی هزینه‌های سربار زیادی داشتند که برای رفع این هزینه‌های سربار اقدامی نکردند و وقتی رکود وارد بازار شد موجب ریزش اشتغال شد. در همانطور که گفتم در دهه ۷۰، ۹۳۰ هزار نفر در صنعت نساجی و ۶۰۰ هزار نفر در بخش پوشاک مشغول به کار بودند که در مجموع یک و نیم میلیون اشتغال مستقیم ایجاد شد و حالا تمام این دستاورد تقدیم به خارجی‌ها شده است.

وی با اشاره به بالا رفتن تولید ناخالص ملی ایران که به رشد ۷٫۶ درصدی منجرشده است؛ گفت: خام‌فروشی، صنایع تبدیلی، صنعت، معدن، ساختمان‌سازی و شهرسازی از اجزای اصلی رشد اقتصادی هستند. ما در دو سال اخیر شاهد افزایش تدریجی سهم این بخش‌ها در تولید ملی خود هستیم.

محجوب افزود: اما پرسش این است که چرا رشد حاصل شده در زندگی فقرا و در صنعت و در تولید سهمی نداشته. پاسخ این پرسش به نقادی ما از عرصه اقتصادی بازمی‌گردد چراکه در سال‌های ۸۶ تا ۸۹ که نفت ایران با افت فروش مواجه شده بود، درآمدهای به دست آمده کاهش یافت. ضمن اینکه انحراف اقتصادی و بالا رفتن هزینه‌های ارزی هم مزید بر علت شد. از سویی واردات به کشور به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

وی افزود: البته ما هرکجا که حس کردیم دولت قبل سیاست‌هایی در حمایت از فقرا دارد از آن سیاست حمایت کردیم و تنها این نبود که از دولت انتقاد کنیم.

وی در ادامه با اشاره به انفجار نقدینگی در دولت گذشته گفت: در دولت گذشته انحرافاتی که درزمینه پرداخت یارانه‌ها وجود داشت منجر به افزایش نقدینگی شد چرا که دولت قبل سیاست مشخصی در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها و اختصاص آنها به افراد نیازمند اتخاذ نکرد و نتیجه این شد که پول در دستان ثروتمندان قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا دولت مجبور است سالی ۵۵ هزار میلیارد تومان به مردم یارانه نقدی برسد درحالیکه در دولت گذشته متذکر شده بودیم که یارانه نقدی نباید بیشتر از ۱۷ هزار تومان باشد اما همه اینها در کنار سیاست‌های بانکی واجب شد که پول‌ها در دست اقلیتی قرار بگیرد و در همان برهه و در ارز دو هفته قیمت ارز ۳۰۰ درصد رشد داشت. هم‌اکنون ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پول نزد بانک‌ها است که این هم طی همان سیاست‌های اقتصادی مخرب دولت گذشته است.

وی با اشاره به نرخ تورم در دولت گذشته تصریح کرد: ایران با تورم ۴۰ درصدی در رتبه اول شاخص تورم در میان تمامی کشورها برخوردار بود. البته بانک مرکزی ادعا می‌کرد که نرخ تورم ۲۶ درصد است اما مجلس براساس قانون به آماری که مرکز آمار می داد استناد می‌کرد. از این رو باید یادآور شد که ایران ابرتورم جهان شده بود. همچنین ما دچار رشد منفی بودیم که رشد منفی نماینده رکود است.

محجوب افزود: متوسط هزینه‌های ارزی دولت گذشته ۹۵ میلیارد دلار بود که در دولت فعلی به ۵۵ میلیارد دلار رسیده است و این به معنی نصف شدن هزینه‌های ارزی است. درنظر داشته باشید که در دولت آقای خاتمی متوسط هزینه‌های ارزی ۳۵ میلیارد دلار بود.

وی افزود: البته عدد رشد در دو سال اخیر افزایش یافته اما قابل اتکا نیست چراکه رشد در بلندمدت مفهوم می‌یابد. البته باید یادآور شد که عملکرد شش ماهه اخیر دولت در کل تاریخ اقتصادی ایران بی‌نظیر است و بودجه سال ۹۲ نظیر ندارد. برای اینکه تسهیل بهتری از این موضوع داشته باشیم می‌توانیم به کتاب تاریخ اقتصاد ایران نیز که اقتصاد ایران را از سال ۱۳۰۳ مورد مطالعه قرار داده است استناد کنیم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه ادعا کنند ما به طور کامل از رکود اقتصادی خارج شده‌ایم مفهوم ندارد چراکه رکود مثل سرطان است و باید به تدریج رها شد. هم اکنون سود بانکی در حدود ۲۴ درصد است اما سود صنعت در حدود ۱۲ درصد است. نقدینگی که بانک‌ها متولد کرده‌اند به قصد ارضای ثروتمندان جامعه بوده است.

وی با اشاره به افزایش صادرات محصولات کشاورزی افزود: در این سال ها هرچند آسمان با ما قهر کرد ولی خداوند با ما قهر نکرده بود و حجم محصولات کشاورزی افزایش یافت. همچنین یک میلیون تن سیمان صادر کردیم و در زمینه صادرات سنگ‌های تزئینی هم موفق بودیم. البته در صنایع سنگی قلب صنعت برای کارگران ایرانی نمی‌تپد و سهم آن بیشتر برای کارگران خارجی است. هم‌اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که ۸٫۵ درصد زنان خانه‌دار، ۱۱٫۵ درصد بازنشستگان وارد بازار کار شده‌اند اما ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغالزای کشور پاسخگوی آنها نیست و اشتغال در صنعت رشد منفی دارد. در مجموع باید عدد منفی و مثبت را در کنار هم دید و صرف اینکه بخواهیم از عملکرد دولت در زمینه اقتصاد دفاع مطلق کنیم به معنی جفا کردن است.

وی افزود: عین اینکه انتقادها را می‌گوییم، حسن‌ها را هم باید ذکر کنیم و تحلیل قاب قبولی از عملکرد اقتصادی دولت داشته باشیم. این تحلیل باید بر مبنای سند باشد ضمن اینکه وقتی می‌خواهیم دفاع کنیم هم باید با سند دفاع کنیم.

محجوب افزود: آقای روحانی در انتخابات سال ۹۲ ۵۲ درصد از آرا را در اختیار داشت و این به معنای آن است که نیمی از رای دهندگان با او و دولتش هم جهت نبودند و از این رو طبیعی است که انتقاداتی هم وجود داشته باشد.

وی با اشاره به روزجهانی کارگر افزود: روز جهانی کارگر ۱۱ اردیبهشت ماه در یک مراسم باشکوه در مرقد امام برگزار می‌شود و تلاش می‌شود تا کنگره سالیانه خانه کارگر نیزدر مکانی نزدیک به مرقد امام برگزار شود.

وی در پایان افزود: باید تلاش کنیم تا آن روز گزارش‌های دقیقی از عملکرد خانه‌های کارگر تهیه شود ضمن اینکه برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته هم به صورت دقیق اجرا خواهد شد.

در ادامه این نشست حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری با اشاره به هزینه‌های سبد معیشت خانواده‌های کارگری تاکید کرد: به قیمت ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومانی خانوارهای کارگری، علمی و حداکثری و اساتید دانشگاه‌ها روی آن صحه گذاشتند چراکه براساس یک فرمول قابل قبول که اجماع سه جانبه‌ای بر روی آن وجود دارد اعلام شده بود.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی مزدی ۲۹ درصدی طی سال‌های ۸۹ تا ۹۵ گفت: طی این چهار سال ۲۹ درصد عقب ماندگی مزدی نسبت به معیشت وجود داشت که شش درصد آن بالاتر از تورم را دولت به ما پرداخت کرده است. می‌ماند همان ۲۳ درصد که باید به اضافه تورم ۸٫۷ درصدی به کارگران پرداخت شود. البته این جدا از عقب‌ماندگی ۴۹  درصدی تورم از سبد معیشت در دهه ۸۰ است.

وی افزود: فرمولی که به آن اشاره کردم متمم فرمول توافق شده بر سر هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری است چراکه اگر احیاناً‌ آن فرمول را قبول نکردند بتوانیم با این فرمول شکاف مزدی ایجاد شده را ترمیم کنیم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری افزود: دستمزد سال ۹۴ تنها ۱۳ روز هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد اما دستمزد ۹۵ تنها ۱۰ روز از هزینه‌های زندگی را پاسخگو است.

وی در ادامه عملکرد خانه کارگر در قبال تشکل‌های کارگری در قالب پدرسالاری بلکه مصلحانه است؛ گفت: خانه کارگر در امور تشکل‌های مستقل کارگری هیچگاه دخالت نکرده است و تنها توجه ما معطوف به تقویت این تشکل‌ها بوده است. ضمن اینکه ما خانه کارگر به عملکرد هستی اعتقاد نداریم و عملکردش تنها بر مبنای واقعیت‌هاست.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه افزود: هیات‌های اجرایی مستقر در خانه‌های کارگر باید تقویت شوند و دبیران اجرایی منافع خود را هم‌راستا با منافع‌آنها تعریف کنند چراکه تضعیف هیات‌های اجرایی به معنای تضعیف جایگاه خانه کارگر است.

وی با بیان اینکه برگزاری جلسات منظم میان اعضای تشکل‌های کارگری، تشکلات صنفی برای پیشبرد عملکرد و بهبود خانه‌های کارگر سراسر کشور ضروری است؛ گفت: خانه‌های کارگر در هر شهرستان باید به خانه کارگر مرکز درخصوص عملکرد خود پاسخگو باشد. این پاسخگویی در قالب ارائه گزارش صورت‌های مالی و گزارشی از عملکرد و نحوه تعامل با تشکل‌های صنفی مستقل در سطح هر استان باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه خانه کارگر استان فارس توانسته در زمینه سیاستگذاری عملکرد موفقی داشته باشد؛ گفت: آقای راستگو دبیر خانه کارگر فارس توانسته‌اند با سیاستگذاری‌های خود امور اعضا را بهبود بخشند و همچنین آقای علی بیگی دبیرخانه اجرایی خانه کارگر کرمانشاه ساختار عضوگیری در خانه کارگر این شهر را متحول کرده است و سیستم عضوگیری را در مسیر درستی قرار داده است.

وی افزود: در طبس آقای شهبازی به عنوان دبیر خانه کارگر عملکرد خوبی داشته‌اند و آقای میرزایی در اراک روابط خوبی با استاندار و مسئولین استان گرفته‌اند که این به رشد اعضای خانه کارگر و آموزش‌های کوتاه مدت اعضا کمک کرده است.

صادقی افزود: در غرب تهران، آقای قربانی ارتباطات خوبی با واحدهای تولیدی گرفته‌اند و هم اکنون در حال معاوضه ساختمان خانه کارگر با یک سالن چند طبقه با سالن اجتماعات هستند.

وی افزود: در زاهدان هم شاهد تحول و عرضه مدیریت و بهبود عملکرد هیات‌های اجرایی هستند.

صادقی افزود: در خرم آباد هم که اموراجرایی خانه کارگر به طور کامل متوقف شده بود به همکاری آقای موسیوند به عنوان دبیر اجرایی خانه کارگر اقدامات خوبی صورت گرفته است و سیستم عضوگیری برای اعضا احیا شده است.  همچنین در ایلام شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی اعضا هستیم و نارسایی‌هایی که از عدم پرداخت حقوق پرسنل وجود داشت برطرف شد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری همچنین افزود: در خانه کارگر شرق تهران و خانه کارگر استان گلستان که آقایان عبدالله بیات و غلامرضا طالبان به عنوان دبیران اجرایی حضور دارند وضعیت مطلوبی از لحاظ عضوگیری و ارگانیک با مرکز شده است.

منبع : http://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار