ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تزریق نقدینگی به جامعه، طرح و نقشه نداشت:

0
فراهانی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

کارشناس اقتصادی گفت: با تزریق نقدینگی بطور خودکار و بدون برنامه‌ریزی حجم نقدینگی در سطح جامعه بالا می‌رود و تبدیل به تورم و چالشهای جدید می‌شود که سیستم پولی و مالی را به خطر می اندازد.

به گزارش خبرنگار بانک گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه بانکی کشور در چند سال اخیر با مشکلات بسیاری همچون تحریم های بین المللی و بدهی‌های دولت درگیر شده که این مسائل نحوه خدمات دهی آنها را در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله تولید و اشتغال مختل کرده است.

در میان تمامی این موانع بحث بدهی های نظام بانکی به بانک مرکزی نیز در صدر مشکلات آنها قرار دارد و تا زمانی که دخالت مستقیم دولت در نظام بانکی کمرنگ و معوقات بانکی و بدهی دولت به بانک‌ها و به تبع آن بدهی بانکها به بانک مرکزی تسویه نشود ، نمی‌توان نظام بانکی شفاف و کارایی داشت.

در همین راستا با محمود فراهانی کارشناس اقتصادی گفتگویی انجام دادیم.

باشگاه خبرنگاران:بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فراهانی: بحث بدهی بانکها به بانک مرکزی مقوله جدیدی نیست و در هر زمان دلایل خاص خود را دارد در دوره های قبل، این بدهی بخاطر تزریق به تولید صورت می‌گرفت اما با توجه به اینکه در حال حاضر نقدینگی بانکها بلوکه شده در قالب طلب از دولت و طلب از صنعت مسکن و ساختمان، است که باعث شده تا بانکها نقدینگی زیادی را در دست نداشته باشند بنابراین برای تأمین مالی بخشهای تولیدی بانک مرکزی به طرق مختلف به آنها نقدینگی را تزریق می‌کند که تبعاً عدد را بالا می برد. و به دلیل اینکه در رکود هستیم و چرخ تولید به خوبی نمی چرخد با تزریق نقدینگی بطور خودکار حجم نقدینگی در سطح جامعه بالا می‌رود و به این ترتیب تبدیل به تورم و چالشهای جدید می‌شود و سیستم پولی و مالی را به خطر می اندازد.

باشگاه خبرنگاران: تزریق نقدینگی در جامعه چگونه خواهد بود و چه پیامدهایی برای اقتصاد کشور دارد؟

فراهانی: اثرات این موضوع بر بخش تولید و مصرف کننده خواهد بود بنابراین لازم است تا اگر قرار است ، کاری صورت بگیرد با برنامه انجام شود که به نظر می‌رسد بانک مرکزی تاکنون بدون طرح و نقشه کار این کار را انجام داده و هر زمانکه مجبور شده تزریق نقدینگی را انجام داده نکته بسیار مهم اینجاست که بانک مرکزی بهتر است که با برنامه ریزی اقدام به تزریق نقدینگی به بانک ها کند و راه آن این است که نقدینگی را بصورت ارز در اختیار دولت قرار دهد تا دولت با پرداخت بدهی خود به بانکها مشکل نقدینگی بانکها را نیز حل کند و به این صورت طلب خودرا با بانکها تسویه کند تا مشکلات این چنینی نیز به وجود نیاید گرچه این روند نیز نیازمند مطالعه است.

باشگاه خبرنگاران: بسته شدن نماد بانکها در بورس چه تأثیری بر عملکرد آنها دارد؟

فراهانی: این موضوع حرکتی منطقی است یعنی زمانی که بانکی عملکردی ضعیف دارد باید  این اتفاق بیفتد از آنجا که بانک بیمار مشابه بیماری است که باید بیماری اش بهبود یابد اما باید به توان بیمار نیز توجه کرد وقتی سلامت بانکی را می‌‌خواهیم باید وضعیت بانکها را رصد کرد تا به لحاظ زمانی و توان بانکها برای آنها برنامه‌ریزی نمود که به نظر می‌رسد در این خصوص بانک مرکزی غفلت کرده و به آن توجه نکرده است.

باشگاه خبرنگاران:نظر شما در باره نحوه نظارت بانک مرکزی چیست؟

فراهانی: عملکرد بانک مرکزی را نمی توان منفی یا مثبت ارزیابی کرد اما بطور کلی می‌توان گفت که برآیند رو به جلو داشته و بهتر از گذشته عمل کرده در حالی که خیلی انتقاد‌ها نیز به آن وارد است نمی توان به آن اعتماد کرد بطور مثال بحث صورتهای مالی استاندارد، روند منطقی است اما اجرای آن مورد بحث است که بانک مرکزی می‌توانست در این خصوص بهتر عمل کند.

باشگاه خبرنگاران: عملکرد بانکهای پرریسک بر بانکهای سالم را چگونه ارزیابی می کنید؟

فراهانی: متأسفانه بانک سالم نداریم و از آنجا که برخی از بانکهای کشور با مشکلات فراوانی مواجه هستند باعث شده تا این مشکلات بانکی  مثل ویروس در بانکهای کشور پراکنده شود باشد و همه  سیستم بانکی به ویروس مبتلا باشند در همین راستاباید برای سلامت سیستم بانکی تدبیری اندیشید بطور مثال دو نمونه از بانکهای بالای ۱۰۰۰ شعبه ما دارای مسائل بغرنجی هستند که اگر این مشکلات در نظام بانکی کشورهای دیگر بود حتماً آنها را ورشکسته اعلام می کردند و از چرخه اقتصادی خارج می شدند ولی در ایران به دلیل مشکلات فراوان نمی‌توان اینکار را انجام داد بنابراین نمی توان این ویروسها را از جامعه خارج و حذف کرد.

منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/5969264

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار