ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بِرندهایی که بیکار می‌کنند:

0

تسنیم گزارش می‌دهد:

بِرندهایی که بیکار می‌کنند.

این روزها برخی مردم ترجیح می دهند به هر دلیل به جای کالای ایرانی برند خارجی بخرند، غافل از اینکه کارگران اهل خانه خود را بیکار و بیکاران را ناامید از یافتن کار می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بخش زیادی از مردم تولیدات خارجی را به تولیدات داخلی ترجیح می دهد و همین باعث شده تا بازار در تسخیر تولیدات خارجی باشد. اگر نگاهی به بازار بیندازیم مشاهده می کنیم که اکثر کالاهای موجود در بازار چینی و برخی هم برند هستند و تقاضا به سمت خرید کالای خارجی رو به روز بیشتر می شود.

از میان متقاضیان کالاهای خارجی عده ای معتقدند که کیفیت پایین کالاهای داخلی سبب گرایش آنها به کالاهای خارجی و برند شده است. شاید بخشی از این حرف درست باشد اما حمایت مصرف کننده داخلی با استفاده از کالاهای داخلی می تواند گام به گام تولیدات داخلی را به سمت بهبود سوق دهد.

گرایش مردم به کالاهای خارجی در حالی است که این روزها بیکاری مسئله اول کشور است که به عنوان بزرگترین و پیچیده ترین دغدغه و مشکل داخلی کشور تبدیل شده است و هر ایرانی باید تلاش کند تا سنگی از پیش پای بیکاری جوانان بردارد.

مقام معظم رهبری چندسال پیش در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور،مصرف کالای داخلی را یکی از ملزومات و بایسته های جهاد اقتصادی دانسته و همگان را به مصرف کالاهای ایرانی ساخت داخل دعوت کردند.

در این میان شاید عده ای بیان کنند در صورتی که اجناس مرغوب خارجی هست چرا به سراغ کالای داخلی برویم؟  پاسخ این است که در کنار ارزشمندی هویت ملی و تقویت روحیه خودکفایی، مهمترین اثر مصرف کالای داخلی رفع بیکاری است.

کار، یعنی فعالیت ثمربخش نیروی انسانی در یک فرآیند که حاصل آن ایجاد ارزش اقتصادی است. زمانی که تولیداتی ناشی از کار خریدار داشته باشد کشور توسعه می یابد، زمانی که کشور توسعه یابد بیکاری کاهش پیدا می کند.

به همین نسبت هر چه سطح فن آوری بالاتر و پیش رفته تر باشد سهم نیروی انسانی در محصول بیشتر می شود و به همین دلیل است که در کشورهای صنعتی پیشرفته نرخ بیکاری بسیار پایین است، زیرا محصولات با محتوای کار نیروی انسانی به فروش می رسد و بازار کار گرم می شود و در نتیجه بیکاران جذب بازار می گردند و نه تنها باری بر دوش تولید نیستند بلکه خود به صورت عاملی برای گسترش و غنی سازی فرآیند تولید در می آیند که زمینه ساز نیاز به نیروی کار بیشتر و بیشتر خواهد بود.به همین ترتیب تنها راه ایجاد اشتغال و کاستن از تعداد بیکاران فراهم آوردن زمینه توسعه تولید در داخل کشور است.

در ایران اما ماجرا متفاوت است و متأسفانه این روزها به جای حمایت از تولید داخل به مصرف کننده ای تبدیل شده ایم که تعهد حمایت از اجناس خارجی را دارد. بدتر از رواج فرهنگی در استفاده از کالای خارجی، وجود پدیده قاچاق و فعالیت شبکه های گسترده و مافیایی قاچاق کالاها و محصولات خارجی به کشور حتی از طریق مبادی رسمی و به صورت انبوه و کانتینری است که قاعدتاً خیانت بزرگی در بیکار ماندن جوانان این مرز و بوم است.

اهمیت استفاده از کالاهای داخلی بارها از سوی مسئولان ارشد کشور گوشزد شده است و حتی مقام معظم رهبری ،در دیدار هزاران نفر از کارگران با انتقاد از «واردات میلیاردی برخی لوازم غیر ضروری»، به مشکل جدی قاچاق کالاها و اجناس به داخل اشاره و خاطرنشان کردند: به مسئولان دولت‌های مختلف، مکرر این مسئله را گوشزد کرده‌ام، و آنها نیز می‌گویند اگر تعرفه‌ی سنگین بگذاریم، قاچاق آن کالا بالا می‌رود، اما این دلیل، پذیرفتنی نیست.

ایشان قاچاق را بلایی بزرگ و سمّ تولید داخلی برشمردند و با انتقاد شدید از عدم برخورد جدی با این مسئله تأکید کردند: باید قوی‌ترین اشخاص را مأمور این کار کرد و دولت، ضمن تقویت دستگاه‌های ذی‌ربط، با قدرت با قاچاق سازمان‌یافته مقابله و برخورد کند.

بار دیگر نیز ایشان در خرداد ماه سال جاری در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دهم  حل موضوع رکود و اشتغال از طریق رونق تولید داخلی را از اولویت های اصلی و بسیار مهم در بخش اقتصاد برشمردند و خاطرنشان کردند: خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری یک جوان، از خجلت و شرمندگی جوان بیکار در خانواده خود، بیشتر است، بنابراین باید برای حل این مشکل، اقدامات جدی انجام شود.

*فعالیت واحدهای تولیدی با ۲۵ درصد ظرفیت/واردات بی‌رویه و نرخ بالای سود بانکی عامل افت تولید و اشتغال

علیرضا مرادی، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدی  در گفت وگو درباره روند فعالیت بنگاه های تولید گفت:نیمی از تعاونی‌های تولیدی در تهران هستند و در مجموع ۵۰ درصد از کل تعاونی‌های کل کشور را تعاونی های تولیدی تشکیل می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه نرخ بالای سود تسهیلات بانکی و قوانین دست و پاگیر یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان است، گفت: در کشورهای بزرگ برای رونق تولید تسهیلات ویژه‌ای قرار می‌دهند و نقدینگی آنها را با کمترین هزینه تأمین می‌کنند.

رئیس اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدی ظرفیت بالای تولید در کشور را مورد توجه قرار داد و میزان تولید را ۲۵ درصد ظرفیت اعلام کرد و گفت: تولیدکنندگان با نرخ سود تسهیلات ۲۸ درصدی و ارزش افزوده ۹ درصدی علاوه بر ۳ تا ۴ درصد هزینه‌های اداری چطور امکان ادامه فعالیت دارند.

مرادی یکی از مهمترین راهکارها برای رونق تولید را اصلاح ساختارهای داخلی دانست و گفت: میزان اشتغال ایجاد شده توسط تعاونی‌های تولیدی استان تهران ۶۲۸ هزار نفر است و قطعاً با توجه به ظرفیت موجود با ارائه تسهیلات و تأمین نقدینگی این میزان تا چندین برابر قابل افزایش است. مسئولان به جای آنکه بیمه بیکاری پرداخت کنند باید منابع حاصل از این طرح را به تعاونی‌ها تخصیص داده و شاهد اثرات آن باشند تا ببینند که با این میزان نقدینگی چقدر اشتغال به ظرفیت کشور اضافه خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدی استان تهران یکی دیگر از مشکلات بخش تولید را واردات بی‌رویه و قاچاق عنوان کرد و گفت: تمام کالاهای قاچاق از سنگ قبر گرفته تا مهر و تسبیح لطمه سنگینی به تولیدات ملی وارد کرد و این در حالی است که مزیتی در داخل برای تولیدکنندگان نیست. هم اکنون تولیدکنندگان با۲۵ درصد ظرفیت تولید کار می‌کنند و هیچ کدام از آنها ادعایی مبنی بر میزان فعالیت بیش از ۴۰ درصد را ندارد.

به گزارش تسنیم، به اعتقاد کارشناسان کارآفرینی و بازار کار، این توصیه صرفاً برای مصرف کنندگان نیست بلکه تولید کننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین تر ، اجازه ندهد که مشتریان به کالای خارجی تمایل پیدا کنند . تولید کننده باید مصرف کننده را محترم بشمارد و کالای مرغوب به او بدهد و مصرف کننده هم باید تا جنس ایرانی هست ، جنس خارجی نخرد .

به عبارت دیگر ، مردم مطابق فرمایش های مقام معظم رهبری باید مطالبه کیفیت داشته باشند یعنی هنگام خرید انتقاد کنند و به تولید کنندگان داخلی برای بهبود کیفیت فشار بیاورند ولی دست از کالای ایرانی برندارند و از سوی دیگر همه دستگاههای اجرایی و تصمیم گیر باید از تولید داخلی و تولید کننده ایرانی حمایت جدی نمایند.

منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/11/13/1313811

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار