ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

افزایش ۲۰ درصدی مالیات نسبت به افزایش حقوق‌ ۱۰ درصدی :

0

در لایحه بودجه سال آینده رقم مصوب مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی نسبت به مصوب سال جاری رشدی بیش از تورم و افزایش حقوق‌ برای سال آینده دارد. همچنین سقف معافیت مالیات حقوق نیز ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد.

به گزارش افکارنیوز، درآمد مالیات حقوق بگیران بخش خصوصی در لایحه بودجه ۹۶ نسبت به سال جاری حدود ۲۰ درصد افزایش یافته که در مقابل افزایش حقوق‌ ۱۰ درصد خواهد بود که باعث کوچک شدن جیب این قشر می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶ مجلس از معافیت مالیاتی حقوق تا سقف ۱۸ میلیون تومان در سال آینده خبر داد. این رقم براساس پیشنهاد دولت در لایحه به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده است.

براساس آمارها میزان افزایش حقوق سالانه و معافیت‌های اعمال شده در بودجه‌های سنواتی با افزایش درآمدهای مالیاتی حقوق کارکنان بخش خصوصی هم خوانی ندارد.

در لایحه بودجه سال آینده رقم مصوب مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی نسبت به مصوب سال جاری رشدی بیش از تورم و افزایش حقوق‌ برای سال آینده دارد. همچنین سقف معافیت مالیات حقوق نیز ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد.

بررسی روند افزایش درآمد مالیات این بخش نشان می‌دهد، در این سال‌ها تناسبی میان دریافتی (درآمدها) و پرداختی (هزینه‌ها و مالیات) وجود ندارد.

*مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی – ارقام میلیارد تومان

سال مصوب عملکرد رشد مصوب نسبت به سال قبل تورم سال (درصد) معافیت مالیات حقوق ماهیانه
لایحه بودجه ۹۶ ۵۳۷۳ ؟ ۱۹٫۴ پیش‌بینی سال ۹۶ ۸ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
بودجه ۹۵ ۴۵۰۰ هشت ماهه ۲۹۰۰ ۱۰٫۸۳ دی ماه ۶٫۹ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
بودجه ۹۴ ۴۰۶۰ ۳۶۶۶ ۴۵٫۶۷ ۱۱٫۹ یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان
بودجه ۹۳ ۲۷۸۷ ۳۲۷۳ ۷٫۱۰ ۱۵٫۶ یک میلیون تومان
بودجه ۹۲ ۲۶۰۲ ۲۸۵۵ ۲۲٫۹ ۳۴٫۷ ۸۳۳ هزار تومان

مأخذ آمارها: بانک مرکزی و مرکز آمار و بودجه سالانه

طبق اطلاعات دولت در سال‌های ۹۲ و ۹۳ بیش از رقم مصوب، مالیات این بخش را وصول کرده است.

رشد بیش از تورم درآمد مالیاتی

این امکان برای حقوق بگیران وجود دارد، تا در صورتی که حقوق آنها کمتر از سقف تعیین شده معافیت مالیاتی است، بتوانند مالیات پرداختی را باز بستانند، اما موکول شدن فرایند آن به سال بعد از پرداخت مالیات و فرآیند پیچیده مالیات‌ها حقوق بگیران بخش خصوصی را از پیگیری آن پشیمان می‌کند.

همچنین رشد تورم نشان می‌دهد که مالیات‌ها به نسبت آن نه تنها رشد نکرده، بلکه افزایش بیش از دو برابری دارد که حکایت از کوچک شدن جیب این قشر دارد و از پیامدهای آن کاهش رفاه و قدرت خرید است.

واقعیت اینکه یکی از بخش‌های شفاف مالیات حقوق‌بگیران است و به جای اینکه افزایش و فشار مالیات‌ها به دوش بخش‌های غیرشفاف و مخل نظام اقتصادی باشد، از جیب حقوق‌بگیران که حساب آنها روشن است دریافت می‌شود.

در حال حاضر ارقام از پیشی گرفتن رشد مالیات حقوق بگیران از نرخ تورم و افزایش درآمدها حکایت دارد، علاوه بر این باید جامعه و این قشر هزینه مالیات بر ارزش افزوده مصرف را نیز پرداخت کند.

وزیر اقتصاد نیز چندی پیش از ناعادلانه بودن دریافت مالیات خبر داد و عنوان کرده بود: بیش از این، فشار مالیاتی روی بخش‌های شفاف اقتصادی منطقی نیست و منجر به تشدید و عمیق شدن رکود می‌شود.

پیش‌تر مرکز پژوهش‌ها از فساد و اعمال نظر شخصی در وصول مالیات‌ها گزارش داده و بیان کرده بود که یکی از معضلات سازمان امور مالیاتی فقدان نظام جامع اطلاعات مالیاتی است.

نرخ مالیات حقوق‌بگیران طبق قانون ۱۰ درصد است.

منبع : http://www.afkarnews.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار