ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

آرامشی که قربانی قید و بندهای تجملاتی می‌شود :

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛
دشواری حصول ازدواج از معضلات و ناهنجاری های جدی جامعه محسوب می شود،چالشی که به اعتقاد برخی کارشناسان،با عزم رسانه ای در دو سطح ملی و محلی می توان جمعیت جوان جامعه را در مسیر صحیح ازدواج و پیوند میان زوجین قرار می دهد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،بدون تردید یکی از چالش های اجتماعی فعلی جامعه،به کاهش آمار ازدواج معطوف می شود.
در این میان به دفعات و کرات به تبعات و پیامدهایِ زیان بارِ کاهش ازدواج پرداخته شده که در این گزارش نیز مجال چندانی برای واکاوی و تحلیل کارشناسی در خصوص آثار و آسیب های تاخیر در ازدواج وجود ندارد.
آنچه که در ذیل این گزارش به آن پرداخته خواهد شد به نقش آفرینی رسانه ها در دو سطح ملی و کشوری و تاثیر آن در هموار سازی موانع خود ساخته ازدواج توسط خانواده ها معطوف می شود.
در شرایطی که مهریه های سنگین،خریدهای آنچنانی،تالارهای مجلل و آنچنانی تر،عرصه را برای ازدواج جوانان تنگ ساخته و گویی این رویه های نادرست در میان بسیاری از خانواده ها به دستمایه ای برای رقابت و چشم و هم چشمی مبدل شده،می طلبد صاحیان قلم و رسانه،بصورت هدفمند برای فرهنگ سازی ازدواج آسان تلاش کنند.
* آرامشی که قربانی قید و بندهای تشریفاتی و تجملاتی می شود
امین فیروزیان گوهر،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به بروز تاثیرات مخرب ازدواج های پر زرق و برق در میان برخی خانواده ها،اظهار داشت:بطور طبیعی آثار و تبعات این معضل در میان خانواده هایی که از منظر اقتصادی از توانایی مالی مطلوب برخوردار هستند کمتر به چشم می آید اما مشکل اصلی زمانی رخ می دهد که بسیاری از خانواده ها یا خانوارهایی که از حیث اقتصادی در وضعیت چندان رضایت بخشی قرار ندارند،اسیر بایدها و نبایدهای تشریفاتی می شوند که تا سالها پس از ازدواج نیز باید تاوان سنگین آن توسط زوجین پرداخت شود.
وی افزود:در این میان،نقش تولیدات فرهنگی وسینمایی و اخبار تولیدی در دو عرصه رسانه ملی رسانه های محلی،مجازی،مکتوب و…بسیار کارآمد و تاثیرگذار به نظر می رسد.
فیروزیان گوهر گفت:امروزه بخش قابل توجهی از توسعه فرهنگی جامعه به نحوه فعالیت رسانه ها معطوف می شود و هر آنچه در بخش محتوایی،تلاش بیشتری برای کیفی سازی و هدفمندی تولیدات انجام شود به همان میزان شاهد تقویت فرصت های اجتماعی و رفع کاستی ها و تهدیدهای احتمالی در جامعه خواهیم بود.
وی افزود:یکی از ضروریات پذیرفتن چنین تولیداتی به نگاه واقع بینانه عوامل تولید و تیم های فعالِ رسانه ای در خبر گزاری ها،اصحاب رسانه و جراید معطوف می شود که می طلبد به نحوی طراحی شود تا برنامه های فرهنگی اعم از فیلم ها،سریال ها،اخبار و گزارشات رسانه ها،با واقعیات جامعه همخوان و سازگار باشد.
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت:در چنین شرایطی،ضریب پذیرش و تاثیرگذاری محصولات، به نحو قابل توجهی افزایش می یابد،زیرا با انعکاس هر چه بیشتر واقعیات جامعه،حس قرابت بیشتری میان مخاطبان و فعالان حوزه رسانه ای ایجاد می شود که این امر،در میان مدت و بلند مدت حاوی و حاکی از نتایج موثر و سازنده ای خواهد بود.
مریم فضلی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،عنوان کرد:باید بصورت دقیق تری این واقعیت به اذهان و فکار عمومی،بخصوص در طیف جوانان القاء شود که خوشبختی در زندگی مشترک صرفا به مسائل مادی و ریالی خلاصه نمی شود و آنچه که تعیین کننده سرنوشت پیوند زوجین خواهد بود،ضریب تفاهمات میان طرفین است.
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت:طلاق ها و گسست های خانوادگی در طبقات مرفه و بالا نشین کلانشهرها گواهی بر صحت این ادعا است.
وی افزود:دشوار شدن زندگی برای تامین هزینه های عروسی تا سالها پس از ازدواج ایجاب می کند تا بزرگان و  والدین چنین افرادی،براساس میزان داشته ها و منطق و عقلانیتی که حکم می کند برای برپایی جشن ازدواج میان زوجین تلاش کنند،در غیراینصورت زندگی مشترک فرزندان آنها،به محفل و عرصه ای تلخ تبدیل می شود که برای شکوه هر چه بیشتر یک شب عروسی،هزینه های سرسام آوری تحمیل می شود که ابتدا به ساکن،جوانان متقاضی ازدواج را با چالش های عدیده و جدی مواجه خواهد ساخت.
فضلی در خاتمه یادآور شد:به واقع در برخی موارد دشواری های مسیر پرپیچ و خم هزینه های عروسی و پیوند میان زوجین آنها را به سمت و سوی گسست و جدایی سوق می دهد که قطعا با فرهنگ سازی هر چه بیشتر از بروز چنین عارضه هایی پیشگیری خواهد شد.
منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/5926995

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار