ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

دغدغه افزایش تعداد جوانان مجرد:

0
آسیبهای بالا رفتن سن ازدواج چیست؟

بر اساس آمار،اعداد و ارقام منتشر شده در رسانه ها،سن یک میلیون و ۳۰۰ هزار جوان از حد متعارف برای ازدواج گذشته است و این پدیده،معضلی است که بصورت بالقوه،مستعد ظهور و بروز رفتارهایی پرخطر و نابهنجار است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،ارزیابی ها و بررسی های آماری،موید افزایش سن ازدواج و بروز تاخیر و خلاءهای جدی در حصول و تحقق این سنت حسنه است.
ازدواج یکی از مولفه های اساسی در حفظ و انسجام بنیان جامعه است و به واقع استمرار بقای خانواده با تکیه بر عنصر و اصل ازدواج تضمین می شود.
چندی پیش،ثبت احوال کشور با اشاره به آمار یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفری جوانانی که ازدواج نکرده اند،عنوان کرد:از این میزان،پنج میلیون و ۵۷۰ هزار مرد و پنج میلیون و ۶۷۰ هزار نفر زن هستند.
بدون تردید،تداوم نسل،رفع نیازهای عاطفی،حفظ پاکدامنی و سلامت اجتماعی و اخلاقی جامعه بواسطه پیوند میان زوجین محقق می شود و در صورت بروز و نارسایی و مانع در حصول این امر خطیر،قطعا مشکلات و چالش های عدیده ای در سلامت اجتماعی و تداوم استحکاک و انسجام کانون خانواده به عنوان خرده نهاد فرهنگی موثر و تعیین کننده در شکوفایی اجتماعی ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.
صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به آسیب ها و مخاطرات تاخیر در سن ازدواج گفت:برای بررسی و تحلیلی دقیق از علل موثر در بروز این پدیده،باید مولفه های متعددی اعم از اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی، مورد بحث و واکاوی قرار گیرد.
وی افزود:به نظر بنده یکی از دلایل اصلی تاخیر در ازدواج را باید در مشکلات اقتصادی و نارسایی های مرتبط با حوزه اشتغال جستجو کرد و طبیعتا در شرایطی که جوانان در تامین معیشتِ روزمره و نیازهای ضروری تشکیل خانواده،با مشکل و چالش مواجه می شوند،انگیزه ها برای پیوند میان زوجین و ازدواج با اُفت و کاهش روبرو خواهد شد.
نوبهار عنوان کرد:از منظر روحی و روانی نیز ترس از طلاق،جدایی و گسست از عوامل موثر در بروز تاخیر در ازدواج و بالا رفتن سن متعارف برای تشکیل و پایه گذاری زندگی مشترک،محسوب می شود.
روانشناس و کارشناس علوم رفتاری گفت:این ترس و هراس از جدایی احتمالی،اگرچه از عوامل تاخیر یا بالارفتن سن ازدواج محسوب می شود،اما این ذهنیت خود،معلولی است که وابسته و وامدار ظهور و بروز برخی از نارسایی ها و چالش های دیگر است و به واقع افزایش آمار طلاق مسبب ایجاد پس لرزه ها و پیامدهایی است که یکی از این موارد را می توان در هراس های روانی و ذهنی از ازدواج جستجو کرد.
وی افزود:عامل دیگر هراس اشاره شده،ناشی از دغدغه های عدم برخورداری از امنیت شغلی است و به واقع کم نیستند جوانانی که به دلیل مواجهه با ترس ها و دلنگرانی های مرتبط با اشتغال،ترجیح می دهند تا مشخص نشدن ثبات شغلی خویش از تن دادن به ازدواج طفره روند.
*از نقش خانواده ها در تسهیل ازدواج تا لزوم حمایت دستگاه های دولتی
رضا فکوری،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر موثر برای تسهیل امر ازدواج عنوان کرد:بدون تردید هر آنچه بر پیچیدگی ها و دشواری امر ازدواج افزوده شود،به همان میزان شاهد بروز تردیدها  و هراس هایی جدی در حصول این سنت حسنه خواهیم بود.
وی افزود:ازدواج آسان یکی از راهکارهای موثر و کارآمد در مقابله و مهار افزایش سن ازدواج به شمار می رود، اما این یک واژه عام و کلی است که برای تحقق آن باید اقدامات عملیاتی موثر را در دستور کار قرار داد و صرفا با بر زبان راندن این عبارت و طرح شعاری آن،شاهد تحقق ازدواج آسان نخواهیم بود.
فکوری عنوان کرد:عملیاتی شدن ازدواج آسان نیازمند همگرایی و هم افزایی موثر میان دو بخش و بازیگر اصلی حوزه اجتماعی همچون خانواده ها و دستگاه ها،نهادها و ارگان های ذیربط فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی می باشد.
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:یکی از مصادیق عدم وجود هماهنگی میان دستگاه های متولی و ذیربط در تحقق ازدواج آسان را می توان در روند پرداخت وام ها و تسهیلات مرتبط با ازدواج مشاهده کرد.
وی افزود:تسهیل هر چه بیشتر تامین مسکن برای جوانان،اشتغالزایی و تقویت بنیه مالی زوجین و جوانان متقاضی ازدواج در قالب اجرای طرح ها و تمهیدات هدفمند و اصولی از ضروریاتی است که با حصول آن،بخش قابل توجهی از موانع ازدواج مرتفع خواهد شد.
منفرد زاده عنوان کرد:بخش دیگری از پیش نیاز تقویت و افزایش آمار ازدواج به نحوه نگرش و دیدگاه خانواده ها به مقوله ازدواج معطوف می شود.
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت:به واقع،امروزه بخش قابل توجهی از خانواده ها به ازدواج به عنوان ابزاری برای خودنمایی و اثبات برتری خویش نسبت به اقوام،اطرافیان و وابستگان می نگرند که این ذهنیت، آفتی است برای ازدواج که استمرار آن،نه تنها فرزندان چنین خانواده هایی را بلکه جامعه را دچار خسران و آسیب می کند.
وی در خاتمه یادآور شد:برای مهار پدیده تاخیر در سن ازدواج و یا تسریع و سهولت فرآیند و روند ازدواج و پیوند میان زوجین باید با عزمی ملی و فراگیر و جدیت راسخ تمامی دستگاه ها و نهادهای ذیربط و همچنین نهاد خانواده،نهایت تلاش خویش را به منظور حصول ازدواج آسان به کار گیرند،در غیر اینصورت صرفا با برگزاری جلسات،سمینارها،نظریه پردازی ها و اقدامات اینچنینی،مشکلات مرتبط با ازدواج و یا پیامدها و مخاطرات تاخیر در پیوند میان جوانان متقاضی ازدواج، مرتفع و کنترل نخواهد شد.
منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/5924391

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار